ROTTERDAM – Veertig jaar na de opening van eetcafé Bruintje Beer in Rotterdam is De Beren uitgegroeid tot een van de grootste horecaketens van Nederland. Het concept van eetcafé sloeg meteen aan en klanten stonden in de rij. Onder leiding van oprichter Robert Cramwinckel werden meerdere eetcafés geopend en werd de naam De Beren geïntroduceerd.
Dit jaar gaat De Beren met de opening van de nieuwe vestigingen in Den Haag-Ypenburg en Nederweerd de tachtig vestigingen voorbij. Door de gedwongen sluiting tijdens de corona-crisis was er tijd voor bezinning. Groei was niet meer het doel en de focus verschoof naar de herwaardering van de bestaande (bezorg)restaurants. “Na anderhalf jaar een pas op de plaats, opnieuw strategieën neerzetten en een kritische blik naar het concept als geheel, openen we begin dit jaar twee nieuwe De Beren restaurants in Den Haag-Ypenburg en Nederweert. Het totaal overschrijdt hierdoor een indrukwekkende tachtig vestigingen. Dit hebben we geheel te danken aan het kundige team dat we om ons heen hebben. Met elkaar hebben we gekeken naar wat er echt nodig was om opnieuw groei te kunnen realiseren, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de huidige vestigingen,” vertelt eigenaar Ad Schaap.
Rebranding
Schaap kwam in 1999 in dienst bij De Beren en werd in 2011 mede-eigenaar van de franchiseketen. In 2012 verliet Cramwinckel de keten. Ondertussen groeide het bedrijf gestaag. In 2001 kreeg de keten een bezorgtak en inmiddels zijn er een flink aantal De Beren bezorgrestaurants. De eerste rebranding vond plaats in 2016. Ook werd er afgedaan met het eetcafé-imago. De keten groeide nog harder en werd steeds professioneler. In 2021 was het tijd voor een tweede rebranding. Het gele berenlogo maakte plaats voor een moderne petrol-kleurige, messing beer. “Het was tijd om onze huisstijl net zo eigentijds te krijgen als de vestigingen op dit moment zijn. Het resultaat? Een uniform concept, uitstraling én één en dezelfde naam op de gevel,” aldus Schaap.
Roots
De visie voor de toekomst van De Beren is wat Ad Schaap betreft dan ook duidelijk: “We hebben met elkaar gekeken waar we nu echt goed in zijn. Dat is kwalitatief, betaalbaar en lekker eten. En een gezellige ambiance creëren waar iedereen tijdens elke gelegenheid welkom is. We willen daar meer de focus op leggen. We spreken regelmatig gasten die vanaf het eerste moment al fan zijn van dit concept, en nu nog steeds met zoveel plezier ons bezoeken. Dat komt door de vertrouwde roots die De Beren echt De Beren maakt. Daarnaast passen de ontwikkelingen die de formule maakt bij de huidige tijdgeest. Met de focus op kwaliteit, toegankelijkheid en de vertrouwde gezelligheid, blijven we innoveren en groeien, zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die ons al 40 jaar kenmerken. We hechten daarnaast ontzettend veel waarde aan onze medewerkers. We investeren veel in de ontwikkeling van onze mensen en motiveren door goede doorgroeimogelijkheden, cursussen en trainingen. Zo blijven we continue innoveren binnen onze branche.”
“We zijn ongelooflijk trots op veertig jaar De Beren. In veertig jaar hebben we ontzettend hard gewerkt, feestgevierd en natuurlijk genoten van de bijzondere momenten met onze gasten en elkaar. Het is een onvergetelijke reis geweest, die we zonder onze gepassioneerde collega’s en franchisenemers nooit hadden afgelegd. Zij houden onze keten draaiende en zorgen ervoor dat gasten en klanten worden voorzien van goede service en mooie gerechten. Zij zorgen voor een complete berenbeleving. Dit is dan ook een mooi moment om stil te staan bij alle stappen die er genomen zijn om te komen waar we nu zijn,” vertelt eigenaar Ad Schaap over het jubileum.
Bron: Out.of.Home Shops