NewForrest legt focus of fingerfood

WIJK BIJ DUURSTEDE – ‘Moramoeder lijft frituurmerken Kwekkeboom en Van Dobben in’, kopten de kranten bij de overname van Royaan door Van Geloven eind vorig jaar. Waar veel media echter aan voorbij gingen is het innovatieve bedrijf wat over bleef: NewForrest. Met zijn merken Buitenhuis en Kwekkeboom Oven zal de fabrikant er alles aan doen om nog meer onder de aandacht van de out-of-home klant te komen.

Marije de Leeuw |

NewForrest is voor veel mensen een nieuwe naam, maar de merken die eronder vallen kennen een rijke geschiedenis. Een die begon in 1900 met Herman Kwekkeboom, de bedenker van de beroemde Kwekkeboom-kroket. Een product dat niet meer weg te denken is uit de out-of-homebranche. In 2014 kreeg het merk er een zusje bij: Kwekkeboom Oven. Omdat de techniek waarmee deze producten gemaakt worden zo uniek is, werd voor deze specifieke tak een apart bedrijf opgericht: NewForrest. Onder dit bedrijf zullen de merken Kwekkeboom en Buitenhuis verder worden uitgebouwd. “Bij de overname eind vorig jaar werd geschreven dat Van Geloven ook het merk Kwekkeboom overnam van Royaan, maar dat is feitelijk onjuist. Het merk Kwekkeboom hoort bij NewForrest. Wij maken de ovenvarianten en Van Geloven voert de frituursnacks in licentie”, legt Bart Bikker, manager trade marketing bij NewForrest uit.

Buitenhuis
Naast Kwekkeboom valt ook het merk Buitenhuis onder NewForrest. Eveneens een merk met een bijzondere geschiedenis. “Het is een mooi merk waarvan de oorsprong bij Frans Buitenhuis ligt. Een naam die natuurlijk perfect past bij de snacks en waar deze verkocht worden”, zegt Bikker. Frans Buitenhuis opende in 1960 zijn automatiek en was vaak in de keuken te vinden waar hij zelf de snacks maakte. Deze werden zo populair, dat hij ze al snel in de wijde regio verkocht. In de jaren zeventig legde Buitenhuis de basis voor de markt van minisnacks met een groot assortiment kwalitatieve hapjes en handige mixverpakkingen. Nog steeds is Buitenhuis in de hele out-of-homebranche bekend van zijn minisnacks. Het merk is marktleider binnen fingerfood met een marktaandeel van 18,5 procent. Met deze twee merken gaat NewForrest de komende tijd volop innoveren in de out-of-home markt. “Doordat we nu alleen deze twee merken nog hebben, kunnen we ons volledig focussen”, zegt Marco van der Laan, commercieel directeur bij NewForrest.

Fingerfood
In die focus zal NewForrest zich helemaal aanpassen naar de tijd van nu. “De tijden veranderen. Streetfood is enorm in opkomst en fingerfood wordt populairder. De eetmomenten veranderen. De fundamentele drijfveer om te snacken is echt: ‘genieten’. We zullen hierop moeten blijven inspelen. We gaan snacks niet een op een kopiëren, maar we zullen het altijd naar deze tijd verplaatsen. Kan het met minder e-nummers? Minder vet? Kan het halal? Dan doen we dat”, zegt Van der Laan. De trends gemak, gezondheid en verantwoord zal NewForrest niet negeren.  “We hebben een R&D- afdeling met heel veel ervaring. Zij kunnen nieuwe producten snel ontwikkelen. Dat maakt ons slagvaardig en stelt ons in staat voorop te lopen in onze markt.”, zegt Van der Laan. Voorbeeld waarbij het bedrijf volgens de commercieel directeur is de introductie van Kwekkeboom Oven. “Daarmee hebben we ervoor gezorgd dat de populaire Kwekkeboom-kroket ook op een andere wijze te bereiden is. En de snack blijft knapperig. Dat is echt uniek.”

Lees de rest van het interview in de maart-editie van Out.of.Home Shops. Nog geen abonnement? Klik hier.

Bron: Out.of.Home Shops

09_new_forrest_wbd-a900x525.jpg