REPORTAGE HOOGBLOKLAND - De shop van Esso Scheiwijk aan de A27 ter hoogte van Hoogblokland heeft sinds vorige week een nieuwe buitenkant gekregen. De gevel is voorzien van chique zwarte signing die de zelfstandige shop echt op de kaart moeten zetten als foodlocatie.
Volgens Ingrid de Wagenaar, directeur en ondernemer van Esso Scheiwijk, heeft de nieuwe uitstraling aan de buitenkant niet zoveel te maken met de toenemende concurrentie langs de snelwegen. Veel tankshops zijn momenteel immers aan het upgraden met food en een paar kilometer ten noorden van Esso Scheiwijk ligt de vernieuwde Autogrill-locatie met onder meer een gloednieuwe AH to go en een Starbucks. De Wagenaar: "Nee, het gaat ons er vooral om dat we meer eenheid hebben gezocht met wat er binnenin de shop gebeurd. Sinds 2000 kiest de tankshop aan de A27 voor een eigen aanpak die afwijkt van het Esso-concept, maar in 2009 werd dat versterkt met een geheel eigen shopuitstraling waarin sfeer, gezond en authentiek eten en aandacht voor de klant centraal staan. "Dat slaat aan", zegt De Wagenaar, "we hebben inmiddels heel veel klanten die wat te eten komen halen en niet eens tanken." Nieuwe klanten probeert het tankstation te trekken met onder meer een actief social mediabeleid op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. "Druk geweest vandaag? Gun uzelf een verantwoorde #snack. Stop heel even bij Esso Scheiwijk #A27 bij HMP 39", zo luidt een van de tweets van de shopondernemer.
Visie
Steeds meer tankstations langs de snelwegen zetten momenteel in op een goede bakery en sfeer omdat de branche zich realiseert dat een gezonde shopomzet steeds belangrijker wordt in een tijd dat de benzineomzetten teruglopen. Voor De Wagenaar zelf is er echter niets nieuws onder de zon: "Die visie hadden we vijftien jaar geleden al. Sindsdien hebben we altijd gewerkt aan de optimale shop." In 2009 had de shop de Esso-uitstraling, maar na een ernstig ongeval waarbij twee auto's het station in reden, is de winkel rigoureus aangepakt en heeft een eigen gezicht gekregen.
Eigen shopconcept
Dat resulteerde in de shop die vandaag de dag te bewonderen is aan de A27: een interieur waarbij veel gebruik is gemaakt van steigerhout, sfeervolle presentaties, een luxe bakery met krijtborden en een verlichtingsplan dat de bezoeker het gevoel geeft alsof hij thuiskomt. Binnen het assortiment is heel veel ruimte voor natuurlijke, veel biologische en authentieke producten die bij verschillende leveranciers worden ingekocht. En er is een grote presentatie van streekproducten, zoals jam, curds en chutneys van de Mariënwaard. Volgens De Wagenaar loopt dat erg goed. "We veranderen continu dingen in de opzet en het assortiment. We proberen het iedere keer beter te maken."
Bekijk de foto's hieronder voor een indruk van Esso Scheiwijk aan de A27.
Bron: Out.of.Home Shops