AALSMEER - Een garnalencroquette, een kalfsvleesbitterbal, een draadjesvleescroquette en een Rendang minicroquette. Dit zijn slechts vier voorbeelden uit het recent flink uitgebreide productassortiment waarmee Oma Bobs Snacks de komende jaren de Nederlandse horecawereld wil veroveren.
De drie gezichten achter Oma Bobs zijn productieleider Mark Kok, salesmanager Stephan Cornwall en directeur Jurgen Ottenhoff, naar wiens oma ‘Bob’ de producent is vernoemd. Benieuwd naar verleden, heden én toekomst van Oma Bobs neemt Out.of.Home Shops plaats aan de gesprekstafel met de twee laatste heren. De plek van onze ontmoeting is de ontvangstruimte bij Oma Bobs productielocatie, die de sfeer van een kroeg ademt.
Garnalencroquetten
Ottenhoff vertelt over de ontstaansgeschiedenis van Oma Bobs. “Mijn oma woonde in de Potgieterstraat op drie hoog in Amsterdam”, memoreert hij. “Mijn opa vond haar Franse naam te ingewikkeld en noemde haar daarom Bob. Vanaf mijn prilste jeugd kan ik me herinneren hoe zij elke zondag haar lekkere garnalencroquetten en bitterballen maakte en deze aan de familie voorschotelde. Deze croquetten kwamen later op de kaart te staan van mijn restaurant Trez in De Pijp. Bijna iedereen van het Koninklijk Huis, behalve Beatrix, kwam bij Trez eten. Gasten kwamen regelmatig voor de garnalencroquetten naar dit restaurant.”
Eerste klant
De eerste afnemer van Oma Bobs garnalencroquetten werd restaurant Vak Zuid, gerund door Ottenhoffs zwager. “Geholpen door mijn vrouw, vader en moeder maakte ik de croquetten thuis en pakte deze in op de keukentafel. Dagelijks keek ik bij Vak Zuid hoe de croquetten het deden. Hiermee ging het goed, maar met mijn gewone bitterballen ging het nog veel beter. Op de fiets van Trez naar Vak Zuid bezocht ik andere restaurantjes om ze te laten kennismaken met mijn bitterballen en croquetten. Zo kreeg ik er steeds wat klanten bij en werd Oma Bobs geboren. Destijds moest mijn restaurant noodgedwongen renoveren. Dat zou een jaar in beslag gaan nemen. Daarom stopte ik definitief met Trez. Binnen een jaar verdiende ik net zoveel met de bitterballen en de croquetten als met mijn restaurant.”
Eigen productie
Na de productie eerst te hebben ondergebracht bij een andere krokettenproducent, opende Ottenhoff in 2011 een eigen productiebedrijfje in Aalsmeer. “Midden in de economische crisis belde Rabobank me. De bank had van het succes van mijn croquetten en bitterballen gehoord. In al mijn horecajaren was het me nooit gelukt een cent los te krijgen bij de bank. Dus ik dacht: laat ik de rollen omdraaien, de bank moet maar bij mij thuis komen om te praten. Toen ik mijn businessplan en de verkoopcijfers liet zien, was Rabobank met stomheid geslagen en kreeg ik een lening. Ik kocht een bedrijfspand en liet dit verbouwen tot een fabriek. We schaften machines aan en namen de productie in eigen hand.”
Ambachtelijke basis
Volgens Cornwall dankt Oma Bobs zijn groei aan de ambachtelijke basis. “Ondanks het feit dat onze productiecapaciteit onlangs is verviervoudigd, is de bereiding van onze bitterballen en croquetten hetzelfde gebleven”, benadrukt hij. “We maken onze croquetten en bitterballen op dezelfde manier als oma Bob dat deed. Het vlees voor onze vleesragout, rund- en kalfsvlees, kopen we zelf in bij een slachterij. In grote kookketels koken we het vlees met een mooi bouquet van verse groenten en traditionele kruiden. De verse bouillon die hieruit ontstaat, vormt de basis voor onze ragout. In grote roerwerkketels koken we de ragout, waarvan de croquetten en bitterballen worden gevormd. Inmiddels bestaat ons assortiment uit 22 ‘smaken’. Hiervoor stellen onze koks zelf de recepturen samen. Voor onze snacks gebruiken we altijd de beste verse ingrediënten. In de garnalencroquetten gaan alleen Hollandse garnalen.”
Artisanale kaascroquet
Oma Bobs biedt horecaklanten croquetten en bitterballen met toegevoegde waarde, zo benadrukt Ottenhoff. “Oma Bobs denkt niet als een foodproductiebedrijf, maar benadert alles vanuit een horecaoogpunt. We spelen in op de behoeften van chef-koks. Naast ons standaardassortiment kunnen wij naar hun wens croquetten en bitterballen maken. Recent is een artisanale, ronde kaascroquet ontwikkeld. Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een vegetarische, E-nummervrije bitterbal op basis van soja. We hebben een goed gevoel voor smaak, proeven alles wat nieuw de deur uitgaat en hebben onze serviceverlening hoog in het vaandel staan. Oma Bobs is geen krokettenfabriek, maar een croquetmakerij.”
Stapsgewijze uitbreiding
Oma Bobs wil de croquetten en bitterballen landelijk uitrollen in de horeca. De huidige afnemers variëren van stamkroegen tot sterrenrestaurants. “Momenteel zijn onze croquetten en bitterballen nog niet in heel Nederland verkrijgbaar”, legt Cornwall uit. “Een groot deel van onze afnemers in de Randstad bedienen we met eigen transport vanuit Aalsmeer. Verder liggen onze croquetten en bitterballen bij enkele kleinere groothandels. In Noord-Holland, Haaglanden, Rotterdam en ’s-Hertogenbosch werken we samen met zelfstandige horecaleveranciers, die op snackgebied alleen de croquetten en bitterballen van Oma Bobs uitleveren. Voor de verdere landelijke afzet hiervan onderhouden we goede contacten met enkele landelijk groothandels. Stapsgewijs breiden we ons afnemersveld uit.”
Bron: Out.of.Home Shops