JDE grote winnaar Out.of.Home Awards 2019 | Out of Home Shops

‘De consument moet zich lekker bij ons voelen’

JDE grote winnaar Out.of.Home Awards 2019

NIJKERK - Luisteren naar de wensen en behoeften van klanten was hét thema tijdens de uitreiking van de Out.of.Home Awards 2019. Met de opkomst van steeds meer nieuwe concepten, ketens en innovaties doen fabrikanten er alles aan om zich te onderscheiden. Een goede relatie met de samenwerkingspartners vormt daarbij de basis. De markt geeft met de Out.of.Home Awards aan welke producenten dit het beste doen.

Landgoed De Salentein in het Gelderse Nijkerk was dit jaar opnieuw het decor voor de uitreiking van de Out.of.Home Awards. Deze awards worden, in aanwezigheid van vertegenwoordigers uit de handel en industrie, uitgereikt aan de best presterende fabrikanten. In totaal namen 18 fabrikanten 21 awards mee naar huis. Grote winnaar is Jacobs Douwe Egberts Professional (JDE) dat met drie trofeeën huiswaarts keerde. Voor het derde jaar op rij maakte dagvoorzitter Patrick van Gils de winnaars bekend.

Criteria
Van Gils heette de gasten hartelijk welkom op het sfeervolle en karakteristieke landgoed, dat door het zomerse weer nog eens extra uit de verf kwam. Na het welkomstwoord lichtte hij toe hoe de prijswinnaars werden bepaald. “Out. of.Home Shops focust zich met deze awarduitreiking op het verbeteren van de relatie tussen de handel en industrie.

Groothandels, inkooporganisaties en formules hebben hun oordeel geveld over alle fabrikanten die actief zijn in de out-of-homebranche. Dat gebeurt op basis van de criteria omzet, rendement, innovativiteit, meedenken met de categorie en verantwoord ondernemen”, legt Van Gils uit. “Naast een hoop bekende gezichten zie ik ook veel fabrikanten die voor het eerst een award in ontvangst mogen nemen.

Gezond en vers
Na deze uitleg gaf Van Gils het woord aan Rob Wolfs, mede-directeur van Eazie. Hij mocht het spits afbijten als een van de vier sprekers bij deze awarduitreiking. Het fastserviceconcept draait volledig om het zelf samenstellen van gezonde en verse maaltijden, zoals wokschotels, wraps en pokébowlsalades. “We willen dat de consument zich lekker voelt bij ons. Dit doen we door een sfeervolle omgeving te creëren. Een rustmoment in een druk en hectisch bestaan.”

Naast de restaurants richt Eazie zich nu ook meer op de bezorgmarkt. “We streven in de komende jaren naar een omzet die voor 30 tot 40 procent uit bezorging komt. Eazie houdt daarbij bewust de regie in eigen handen, dus we werken niet samen met platforms als Uber Eats of Thuisbezorgd”, zei Wolfs. “In Zoetermeer hebben we onlangs een bezorglocatie geopend, waar we ook een restaurant hebben. De strategie is om eerst in de grote steden te landen door volwaardige vestigingen te openen.

Daar omheen gaan we kleinere bezorglocaties openen. De stad dichtzetten noem ik dat”, stelt de mede-directeur. Om consumenten op alle mogelijk momenten van de juiste voedzame maaltijd te kunnen voorzien, is Eazie een samenwerking aangegaan met Naomi Brinkmans, sportdiëtiste bij onder andere de KNVB. “Zo kun je kiezen voor een maaltijd die je meer energie geeft. Dat is handig als je nog moet sporten of andere lichamelijke inspanning moet verrichten”, aldus Wolfs. “Maar ook voor andere bezigheden heeft zij maaltijden samengesteld. Denk aan die drukke vergadering waar je nog naar toe moet en daardoor vooral behoefte hebt aan een geestelijk verkwikkende maaltijd. De klant centraal stellen, daar gaat het om.”

Wolfs gaf aan volop toekomstplannen met Eazie te hebben. “We willen heel graag verder doorgroeien en meer zaken openen. Over drie jaar willen we zestig filialen geopend hebben waaronder de eerste in Duitsland.”

Waardering
Met deze presentatie van Rob Wolfs werd de awarduitreiking binnen fastservice ingeluid. In dit segment kreeg grote winnaar JDE zijn eerste award uitgereikt. Sander van der Linden, marketingdirecteur van JDE was zeer vereerd. “Dit betekent dat er steeds meer klanten voor ons kiezen. Wij zetten de consument centraal en het is onze taak om een bijdrage te leveren aan de doelen van onze samenwerkingspartners.” Zijn collega Myrte Crucq vulde aan: “Ik ben er trots op om hier te werken ,omdat het een prachtig bedrijf is. We zijn hard aan het werk met de horecaondernemers om deze categorie te laten groeien. Het is goed om te horen dat we worden gewaardeerd.”

Ook Duni Benelux was een van de gelukkigen. Zij wonnen in het segment nonfood. Accountmanager Henk Daha was blij met de winst. “We zijn creatief en ontwikkelen nieuwe concepten. Daar zijn we sterk in. Het is belangrijk om te blijven doen waar je goed in bent en te geloven in die filosofie.”

Trends
Hierna nam Anthony Vu, client business partner Retail bij Nielsen het woord en gaf de aanwezigen een inkijkje in de megatrends en de impact die zij hebben op de consument. “We hebben het allemaal zo ontzettend druk. We zijn enorm gefocust op onze directe omgeving, ons werk en onze telefoons, dat we soms niet meer opletten op de dingen die gebeuren buiten onze kleine bubbel.”

De megatrends zijn volgens Vu vooral macro-economische factoren die onze samenleving veranderen. “Zij hebben een directe impact op ons leven en ons werk, niet alleen vandaag, maar ook zeker in de toekomst. Uiteindelijk verwacht ik dat deze megatrends bepalen of een bedrijf succesvol is of niet. Dus negeer de impact die deze trends hebben op je bedrijf of product niet.”

Een van de trends is verschuiving in consumentengedrag door vergrijzing. Vu: “Technologische adoptie, besteedbaar inkomen en interesses variëren enorm tussen de verschillende generaties. Maar denk ook aan praktische zaken; met een ouder wordende bevolking is er meer vraag naar makkelijk te openen verpakkingen en thuisbezorgservices.” Als advies gaf Vu mee dat het belangrijk is om na te gaan wat de trends zijn en hoe die invloed hebben op je bedrijf. “Vraag jezelf of je snapt wat de consument de aankomende jaren wil. Nu kun je veel doen, maar is het over vijf jaar nog voldoende?”

Erkenning
JDE mocht ook in het segment catering een award in ontvangst nemen. De andere gelukkigen in dit segment waren Unilever Food Solutions, Paardekooper, CSM en Coca-Cola European Partners. Dat leidde tot blije en tevreden gezichten bij de winnaars. “Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp waar we proactief mee bezig zijn. Zo bieden we duurzame alternatieven voor bestaande producten”, zei Tim de Veij van Paardekooper.

Ook Coca-Cola was blij met de awards. Zij namen er niet alleen in deze categorie eentje mee naar huis, maar ook in de eerder genoemde categorie fastservice. Met deze twee awards mag de fabrikant zich eveneens een grote winnaar noemen. Caroline Siegers, directeur Foodservice; On the go bij CocaCola European Partners, vertelde dat ze heel blij is met deze erkenning.

“Dit is hét hoogtepunt van het jaar en het is een eer om weer uitgeroepen te worden binnen de categorie koude dranken. Komende periode gaan we breder denken dan enkel onze eigen merken. We gaan zo breed mogelijk inzetten op de categorie, of het nu gaat om de vitaliteit van medewerkers of de verpakking. Wij willen elk drinkmoment op een dag invullen en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen als het gaat om caloriereductie”, zegt Siegers.

Duurzaamheid en data
Na het verhaal van Anthony Vu schetste Alle Hans Hiemstra, oprichter van de Orange Peak Company, een beeld van duurzaamheid in combinatie met data. Volgens hem kun je data inzetten voor een betere wereld. “Hierdoor kunnen we circulariteit, duurzaamheid en verspilling in beeld brengen en weten we waar we bij moeten schaven. We kunnen zelfs gedrag voorspellen aan de hand van data.”

Als voorbeeld noemde Hiemstra de petrolmarkt. “Analyse van transactiegegevens kan een goede leidraad zijn om de consumptie van morgen te voorspellen met bepaalde algoritmes. Als een ondernemer hier inzicht in krijgt, kan er effectiever worden besteld. Dat resulteert in the end in een betere match tussen bestelling, logistiek en de voorraad op locatie.” Op de korte termijn zorgt dit volgens Hiemstra voor een lagere verspilling, minder gereden kilometers in het logistieke proces en effectiever geladen vrachtwagens. “En dan zijn we echt op weg naar een groenere en duurzamere wereld.”

Duidelijkheid
Aansluitend op het duurzaamheidsverhaal van Hiemstra ontvingen de winnaars binnen het segment on the move hun welverdiende award. “De award van vorig jaar staat op mijn bureau en het behouden van deze titel is lastig. We investeren fors in onze buitendienst voor langdurige partnerships. De categorie staat onder druk, maar we blijven innoveren”, reageerde Chris van Sassen, key accountmanager Out of Home bij Perfetti van Melle, die de award voor snacks; zoetwaren in ontvangst nam.

Voor het eerst viel ook Diversey in de prijzen. “We leveren al jarenlang hygiëneoplossingen. Dat zijn geen producten, zoals het geval is bij alle andere winnaars. Wij zijn eigenlijk een kostenpost en het is goed om te horen dat onze dienst wordt gewaardeerd”, vertelde accountmanager Danny Leenderts enthousiast.

“Niet iedere klant is hetzelfde en onze kracht is dat we iedereen op een eigen manier benaderen en invulling geven aan de behoeften”, zei collega Valerie de Haan, customer development marketeer. Na hun winst vorig jaar (terwijl ze pas één jaar actief waren in de out-of-homemarkt) was Selecta ook dit jaar een van de winnaars. Deze keer in het segment on the move. De jury was van mening dat Selecta er altijd is als je ze nodig hebt en dat ze echt samenwerken. “Selecta weet wat de klant wil”, aldus het juryrapport.

Marketingtools
Dagvoorzitter Van Gils hield zelf de laatste presentatie. Hij gaf de zaal tips over succesvol pitchen en presenteren. “Door duidelijk te vertellen wie je bent en wat je belangrijk vindt, kun je jezelf kort en krachtig over de bühne brengen.”

Vervolgens was het tijd voor de uitreiking van de laatste awards. Ook de winnaars van het segment sports & leisure doen er alles aan om zo goed mogelijk te luisteren naar de klant, want dat is de rode draad van deze dag. “Het is mooi om tussen de grote jongens als Coca-Cola en Mars te staan. Salomon zet de gast centraal en we helpen ondernemers om ervoor te zorgen dat de consument terugkomt. Dat doen we onder meer met onze innovaties en marketingtools”, stelde Remco Kerssens, head of market international van Salomon FoodWorld.

Philip Morris Benelux kreeg aan het eind van de middag te horen dé winnaar te zijn binnen het segment tabak. Van Gils merkte terecht op dat hij een nieuw gezicht zag bij het bedrijf, want dit keer nam city head Danny de Korte de award in ontvangst. Eerder deed Jaap van de Vliert dit, maar hij is sinds september 2018 met pensioen.

“We bevinden ons in een transformatie die ook impact heeft op de relatie met onze handelspartners. Die relatie is te midden van alle veranderingen nog altijd uitstekend. We zijn daarom des te meer vereerd dat de handelspartners zich duidelijk kunnen vinden in onze missie om op termijn sigaretten geheel te vervangen door minder schadelijke alternatieven. Mijn advies aan eenieder is om nee te durven zeggen. Je moet als fabrikant focus houden om je doel te bereiken”, zei De Korte. Een goede tip waarmee alle aanwezigen, na een welverdiende borrel, huiswaarts keerden met hun prijs, een fles wijn én een hoop inzichten over de out-of-homebranche.

De winnaars presenteren zich in de nieuwste Out.of.Home Shops.

Bron: Out.of.Home Shops