Horeca

Nederlandse Brouwers: ‘De biermarkt herstelt zich, maar langzaam’

DEN HAAG – Nederlandse Brouwers meldt dat er in het eerste halfjaar van dit jaar 4,5 procent meer bier is verkocht dan in dezelfde tijd in 2020. In vergelijking met de pre-COVID periode van januari tot en met juni 2019 is er 8,4 procent minder bieromzet gedraaid. De kleine stijging van 4,5 procent ten opzichte van 2020 is volgens de vereniging te verklaren als gevolg van het feit dat mensen het gele goedje meer thuis zijn gaan drinken.

De toegenomen thuisconsumptie compenseert maar gedeeltelijk de achterblijvende bierverkopen aan de horeca zegt Nederlandse Brouwers.

Licht herstel
“We zien een licht herstel op de biermarkt. Dat herstel is heel broos. De eerste versoepelingen zijn al weer teruggedraaid. Dit raakt delen van de horeca. We verwachten dat we dit weer terugzien in de bierverkoop. We maken ons dan ook grote zorgen voor de tweede helft van dit jaar,” zegt Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers. Zij verklaart de cijfers verder. “Het is logisch dat de thuisconsumptie gestegen is omdat de horeca het overgrote deel van het eerste halfjaar was gesloten. In juni mocht er langzamerhand weer meer in de horeca. Eerst alleen op de terrassen en daarna ook weer binnen. Mensen zoeken de gezelligheid en gastvrijheid van de horeca weer op. We zien dan gelukkig ook de bierverkoop aan de horeca weer toenemen.”

Zeer slecht
De cijfers van de horeca noemt de organisatie zeer slecht, zowel in vergelijking met 2019 als 2020 toen de horeca nog tot en met half maart open was. De bierverkoop aan de horeca in juni liet wel een stijging zien. Dat komt omdat er sprake was van een grote inhaalvraag doordat de biertanks leeg waren en de sector geen voorraad meer had. Dat moest worden aangevuld om de gasten weer het drankje te kunnen schenken, aldus de vereniging.

Bron: Out.of.Home Shops

terras-2-leiden.jpg