Horeca

Thuisbezorgd.nl: ‘Er wordt vaker én meer eten besteld’

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM - Just Eat Takeaway lijkt te profiteren van de coronacrisis, nu steeds meer mensen besluiten om eten te laten bezorgen. Het moederbedrijf achter onder meer Thuisbezorgd.nl zag in het eerste kwartaal dit jaar het aantal bestellingen met de helft oplopen. Mensen bestelden niet alleen vaker maar ook meer eten bij Just Eat Takeaway. In Duitsland was in de periode zelfs sprake van een verdubbeling vergeleken met een jaar geleden.

Lisa van der Linden |

Ondanks de sterke toename in bestellingen was het eerste kwartaal er volgens het bedrijf ook één vol onzekerheden. Toen het virus zich begon te verspreiden in Europa zag het maaltijdbestelbedrijf zijn ordervolumes teruglopen. Dat gebeurde omdat veel restaurants hun deuren sloten vanwege overheidsmaatregelen tegen de pandemie. Ze besloten daarbij om ook hun bezorgingen via het platform te staken. Daarnaast viel de vraag vanuit het bedrijfsleven voor bijvoorbeeld lunches weg. Maar eind maart was volgens het bedrijf sprake van herstel in belangrijke markten zoals Duitsland, Nederland en Polen.

Scoober
De eigen bezorgdienst Scoober had wel te maken met een daling van orders. Restaurants die daar vaak gebruik van maken, zijn eetgelegenheden die alleen voor avondeten open zijn. Die restaurants zijn relatief het meest getroffen door de verplichte sluitingen. Scoober was goed voor zo'n 7 procent van alle orders van Just Eat Takeaway in het eerste kwartaal.

Commissie
Het maaltijdbestelbedrijf kreeg vorig kwartaal duizenden nieuwe aanvragen van restaurants binnen, die in de coronatijd via het platform hun maaltijden willen verkopen. Voor velen is dat naast een afhaaldienst de enige mogelijkheid om eten te verkopen. Just Eat Takeaway gaf daarnaast restaurants in problemen de mogelijkheid om de betaling van de commissie voor het gebruik van zijn website uit te stellen.

Bron: ANP

thuisbezorgd-a900x525.jpg