AMERSFOORT – Gemak is belangrijker dan ooit, maar dat betekent niet dat een eigen signatuur verloren gaat. Althans, met Alsa Jars van Dr. Oetker Professioneel niet in ieder geval. En dat wordt gewaardeerd door het out-of-homekanaal. Daarom zijn de ‘potjes makkelijk’, uitgeroepen tot Beste Introductie 2023. Irene van Echtelt-Heere, marketing manager Foodservice, vertelt over het succes van het product.
Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2023. Wat betekent dit voor jullie?
“We zijn ontzettend trots dat we winnaar zijn van de Beste Introductie 2023! Het is een waardering voor iedereen die gewerkt heeft aan deze introductie. Een product zet je niet alleen in de markt; het begint bij een idee en daarna werk je met verschillende disciplines samen om tot een succesvolle introductie te komen. Dat de markt de introductie op deze manier waardeert is een pluim op ons werk.”
Hoe kijken jullie terug op de introductie?
“Al vanaf het eerste idee voor dit product heb ikzelf het volste vertrouwen in deze introductie gehad, daarna het team meenemen in het idee en het vervolgens gezamenlijk succesvol in de markt zetten, is natuurlijk super. De reacties in de markt zijn vanaf het begin erg positief, zowel bij grossiers als eindklanten. Met een complete campagne, van beurzen tot LinkedIn, van klantacties tot advertenties en gratis proefboxen, hebben we veel horecaprofessionals kennis laten maken met Alsa Jars. De nieuwe Alsa Jars representeren alles waar Alsa voor staat: snel, simpel en smakelijk. Met het toevoegen van deze range is het aanbod desserts van Alsa nóg completer.”
Hoe onderscheiden jullie jezelf met dit product in de markt?
“Gemak is en blijft een belangrijke rol spelen binnen foodservice. Naast dat Alsa Jars lekker zijn, spelen de desserts perfect in op de behoefte aan gemak. Een ready-to-serve dessert dat iedereen kan serveren. Tevens zijn de dessertpotjes breed inzetbaar; buffet, single serve, shared of grand dessert, alles is mogelijk. Ook weggooien is verleden tijd. Na ontdooien zijn de Alsa Jars nog vier dagen houdbaar in de koeling. Dus vandaag een aantal over? Morgen weer een dag. Dat is een potje weinig waste!”
Wat kunnen we dit jaar voor leuke innovaties van jullie verwachten?
“In mei introduceren we twee kant-en-klare patisserielijnen onder ons merk Koopmans Professioneel. Ook voor deze introductie hebben we goed gekeken naar de behoefte in de markt en spelen we wederom in op gemak. Zo introduceren we heerlijke Paniers, een plaatje om te zien, om nog maar te zwijgen over de smaak. Een minigebakje perfect voor bij de koffie, op het buffet of als onderdeel van een grand dessert of high tea. Net zoals drie varianten Plaatcake in verschillende smaken. Daarnaast zijn we binnen desserts bezig met de ontwikkeling van nieuwe producten. Dus houdt Dr. Oetker Professional in de gaten!”
Welke tip wil je meegeven aan afnemers van jullie innovatie?
“Ben je bang dat je eigen signatuur verloren gaat met een ready-to-serve dessert? Geen zorgen! Alsa Jars lenen zich naast single serve en buffet ook perfect voor een grand dessert. Top de jar af zoals jij dat wilt. Bijvoorbeeld met vers seizoensfruit, chocoladekrullen of eetbare bloemen voor een extra effect. Het gemak van vriesvers, maar wel mét jouw signatuur.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.