Donna Italia biedt kwaliteit, snelheid, gemak en bovenal service

Binnen 3,5 minuut extra omzet zonder investering

HOOFDDORP - Hoe kunnen eetgelegenheden kwalitatief hoogwaardige Italiaanse pizza’s serveren zonder te hoeven investeren in een steenoven en personeel met pizzakennis? Donna Italia biedt ondernemers een totaalconcept aan, van pizzabodems tot promotiemateriaal. Zo kunnen zij binnen 3,5 minuut een echte Italiaanse pizza op tafel zetten. Volgens Sebastiaan van Haarlem, algemeen directeur Donna Italia, is de keuze simpel gemaakt: “Extra omzet zonder investering. Waarom zou je dat niet willen?”

Donna Italia verkoopt Italiaanse pizza’s die afgebakken worden in elektrische pizzaovens die zij in bruikleen geven. Daarnaast denken ze actief mee over de toppings van de pizza’s en hoe de ondernemers dit het beste kunnen aanbieden. Sebastiaan van Haarlem vertelt dat ze met dit concept een win-winsituatie creëren: “Pizza is een universeel product dat goed wordt verkocht. Het probleem is echter dat je, om echt een goede pizza te maken, kennis en tijd nodig hebt. Veel eetgelegenheden hebben dit niet. Wij bieden een oplossing waarmee ze een goed product kunnen serveren, zonder dat ze hoeven te investeren in materialen of in personeel. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat onze klanten zo veel mogelijk pizza’s verkopen.”

bMomenteel zijn de pizzaovens op verschillende plekken in gebruik, van Michelinster restaurant Olivijn en Walibi in België tot vakantieparken zoals RCN, Ardoer en Topparken. Van Haarlem legt uit waarom het totaalconcept van Donna Italia geschikt is op locaties als vakantieparken, dierentuinen en attractieparken: “We bieden niet enkel pizza’s en een oven aan. Samen met de klanten kijken we ook naar welke pizza’s ze kunnen maken met de ingrediënten die ze al in huis hebben en hoe ze de pizza’s het beste kunnen bereiden. Het gaat om het totale plaatje. Daarnaast werken op deze plekken vaak vakantiekrachten of tijdelijke werknemers, die snel geschoold moeten worden. De uitleg van de ovens wordt gedaan door een van onze enthousiaste pizzaiolo’s . Die legt medewerkers op een snelle, eenvoudige manier uit hoe de oven werkt en hoe ze binnen 3,5 minuut een hoogwaardige pizza kunnen maken. Dit is ook een pluspunt nu veel horecagelegenheden met een personeelstekort zitten. Daarnaast zijn op deze locaties enkele piekmomenten in het jaar. Doordat de elektrische oven enkel een stopcontact nodig heeft, kunnen we eenvoudig opschalen door extra ovens te plaatsen wanneer dat nodig is. Op deze manier kunnen er in het hoogseizoen meer pizza’s gebakken worden. Een kleine ruimte kan binnen no-time een pizzeria worden met een product dat altijd dezelfde kwaliteit heeft.”

Het businessmodel berust op de verkoop van pizza’s, waardoor klanten kunnen rekenen op ondersteuning wanneer de verkoop van de pizza’s minder goed gaat. “Voor ons is service het allerbelangrijkste en hier willen we in uitblinken. Wij zorgen niet alleen voor de pizza’s, steenovens en ander pizzagerei, we bieden ook 24/7 telefonisch technische ondersteuning, promotiematerialen op maat en advies over toppings of prijzen”, aldus Van Haarlem. Op de vraag waarom eetgelegenheden voor dit concept moeten kiezen, antwoordt Van Haarlem met een lach: “Waarom niet? Je zorgt voor personeel en een stopcontact, wij doen de rest.”

Flexibel
“Om onze pizza’s zo goed mogelijk aan de man te brengen, leveren we uiteenlopende promotiematerialen, van menukaartjes op tafel tot banners buiten. We zijn flexibel en denken mee over wat het beste werkt, want winst voor onze klant is ook winst voor ons. We willen er alles aan doen om samen tot een goed eindresultaat te komen”, vertelt de algemeen directeur.
Aanbieders kunnen zelf beslissen hoe ze de pizza op het menu zetten. Of ze dit doen onder de naam ‘Donna Italia’, of niet. Dat is geheel aan hen. Hetzelfde geldt voor de toppings die ze gebruiken en de prijzen die ze voor de pizza’s vragen. Donna Italia biedt verschillende pizzabodems aan: pizzabodem met enkel tomatensaus, pizza Margherita en pizza Pepperoni. De Margherita is er in twee maten; 22 cm en 29 cm. De pizza Crust (enkel tomatensaus) en de pizza Pepperoni hebben een doorsnee van 29 cm. Daarnaast bieden ze ook een piccolo (14x17 cm) en een focaccia van 29 cm. Van Haarlem: “Wij hebben een adviserende rol in hoe onze klanten de pizza’s aanbieden. Klanten kunnen bijvoorbeeld de pizza Margherita beleggen met toppings die zij al in huis hebben, zo kunnen ze alle kanten op én gaan ze waste tegen.”

In de praktijk
De voorbeelden van plekken waar de producten van Donna Italia worden geserveerd, tonen het aanpassingsvermogen van de pizzabakkers. Tijdens de zomeravonden bij dierentuin Artis worden de pizza’s verkocht vanuit een bakfiets. De ‘Fietseria’ wordt naar drukke plekken in het park gestuurd, de bestuurder stopt de oven in het stopcontact en kan ter plekke pizza’s verkopen. Zodra de drukte afneemt, haalt de Fietseria de stekker eruit en gaat door naar de volgende plek. Tegenover het concept van Artis staat de extravagance van Olivijn. In het Haarlemse Michelin-restaurant belegde chef-kok Menno Post de pizza met truffel, bladgoud en Wagyu vlees. Dit resulteerde in de luxe ‘Pleasure pizza’, een goede pizzabodem met ‘over the top’ toppings.
Meer informatie over het totaalconcept is te vinden op https://donnaitalia.nl.

Italiaanse pizza
De steenovens van Donna Italia worden in verschillende uitvoeringen geleverd (één- en tweelaags) en kunnen worden verwarmd tot 350 °C. De pizza’s worden in Italië gefabriceerd. Het deeg wordt gemaakt van Italiaans mimosa-deeg, met pure tomatensaus zonder E-nummers of toevoegingen. De Margherita wordt belegd met fior di latte mozzarella. Het deeg laten ze 24 uur rijzen om vervolgens met de shockfreezemethode te worden ingevroren. De pizza’s blijven in de vriezer 15 maanden goed. Donna Italia raadt bakkers aan om de pizza eerst te laten ontdooien alvorens af te bakken, voor het beste resultaat.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.