AMSTERDAM – ING denkt dat het voor de horeca in 2026 geen gemakkelijk jaar wordt. De bank verwacht wel een volumegroei, maar schat die in op ongeveer 1%. Daar staat tegenover dat de prijsstijging in de sector gemiddeld op 4% wordt geschat, voornamelijk door de btw-stijging op logies.
Uit de betaaldata van ING leidt de bank af dat de horeca in 2025 terughoudend was met het doen van uitgaven. Er werd door cafés en restaurants tot en met november slechts 0,3% volumegroei gerealiseerd ten opzichte van 2024. Volgens de bank geven vier op de tien restaurantbezoekers aan dit jaar minder vaak uit eten te zijn geweest. De omzetstijging van 5% kwam volledig voor rekening van prijsstijgingen. Die waren nodig om de gestegen kosten van lonen, inkoop en huur te dekken.
Schulden
ING ziet het aantal horecabedrijven met problematische schulden toenemen. Een op de vijf horecazaken heeft hiermee te maken, met name restaurants, cafés en snackbars. In 2024 was dit percentage nog maar 14%, nog steeds twee keer zo hoog als het gemiddelde van alle Nederlandse bedrijven. De schulden zijn deels een overblijfsel van de coronapandemie, maar ook het niet (volledig) kunnen doorberekenen van de oplopende kosten. Dat werkt door in het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.
Btw-verhoging
De bank is positief over de vooruitzichten van de hotelbranche, ondanks de btw-verhoging voor logies van 9% naar 21% op1 januari 2026. Er wordt verwacht dat het aantal hotelovernachtingen op de lange termijn jaarlijks met 3% zal groeien. In de zakelijke markt zal de btw-verhoging in zijn geheel kunnen worden doorberekend, aangezien zakelijke klanten de btw kunnen terugvorderen. Voor de vrijetijdsmarkt ligt het ingewikkelder. De bank verwacht dat in het begin van het jaar de btw niet volledig zal worden doorberekend door het verlagen van de kale kamerprijs. Vanaf het tweede kwartaal zal de kamerprijs weer moeten stijgen.
Wisselend beeld
“De horecasector bevindt zich in een uitdagende fase van gematigde groei, margedruk en structurele veranderingen”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. “Vooral restaurants en (eet)cafés opereren in een steeds competitievere markt waar de marges onder druk staan. Dit vraagt om onderscheidend vermogen. We zien daarbij een steeds duidelijkere tweedeling. Enerzijds zijn er, veelal grotere, horecabedrijven die met innovatieve concepten en schaalvoordelen succesvol inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en marktomstandigheden. Anderzijds zien we vooral kleinere horecazaken die moeite hebben deze transitie te maken, vaak door beperkte financiële middelen, een verouderd bedrijfsmodel of de leeftijd van de ondernemer. Deze groeiende tweespalt zorgt voor aanhoudende dynamiek in de sector. Een deel van de meer traditionele horecazaken verdwijnt of wordt overgenomen. Strategische keuzes rondom innovatie, duurzaamheid, kostenbeheersing en het versterken van klantloyaliteit zijn cruciaal om toekomstbestendig te blijven.”
Bron: Out.of.Home Shops