Fabrikanten

Coca-Cola ondersteunt horeca met actie #helpendehandjes

ROTTERDAM - Concrete en persoonlijke hulp bieden; met dat streven staken Coca-Cola-medewerkers vlak voor de heropening bij verschillende horeca- en on-the-gozaken de handen uit de mouwen. We spraken met Roelof van Dinter, director Out-of-Home bij Coca-Cola European Partners Nederland, over deze actie.

De campagne #helpendehandjes is onderdeel van jullie campagne Bruisend Begin – waarom hebben jullie dit geïnitieerd?
“Bruisend Begin is een overkoepelend initiatief waarmee we vanuit Coca-Cola European Partners Nederland de branche helpen om op te starten na de lockdown. De term ‘begin’ verwijst natuurlijk naar de heropening; ‘bruisend’ staat voor optimisme, positiviteit en het leven vieren zodra het weer kan. En het heeft uiteraard een mooie link met onze producten. Tijdens de lockdown heeft onze buitendienst, ruim honderd mensen, intensief contact onderhouden met onze klanten. Dat werd heel erg gewaardeerd. We wisten zodoende ook waar behoefte aan was, die ondersteuning bieden we met Bruisend Begin.”

Hoe ontstond het idee voor de actie #helpendehandjes?
“Vanuit het hoofdkantoor en de fabriek wilden we onze klanten graag op een persoonlijke en praktische manier hulp bieden. Daarom hebben we voor de heropening de campagne #helpendehandjes op poten gezet. In maart hebben we onze klanten al aangeschreven, daar werd heel enthousiast op gereageerd. Vervolgens moest de actie twee keer verplaatst worden vanwege verschuiving van de heropening. Dus toen vanuit Den Haag de seinen op groen gingen, stond alles gelukkig al in de steigers.”

Hoe zag de actie er concreet uit?
“Een week lang hebben we met 75 medewerkers vanuit het hoofdkantoor tegen de tweehonderd locaties in 25 steden door het land bezocht. Daar hebben we echt de handen uit de mouwen gestoken. Tafels en stoelen schoonmaken, het terras aanvegen, de ramen lappen, het meubilair buiten zetten, koelingen vullen; alles waar we de klant mee konden ontlasten. Bij het Dolfinarium hebben we bijvoorbeeld ruim duizend stoelen versleept. En zelf ging ik met mijn collega Jeroen van Vliet, die verantwoordelijk is voor de buitendienst, aan de slag bij Moeke in Nijkerk. Mooi om zo een bijdrage te mogen leveren!”

Welke andere acties hebben jullie opgezet onder Bruisend Begin?
“We ondersteunen onder andere met onze ver ontwikkelde digitale activaties. Denk aan digitale hulpmiddelen zoals banners en sfeerbeelden om meer traffic naar je website te genereren en potentiële bezoekers in de buurt te attenderen op jouw zaak, maar ook digitale menukaarten met QR-codes en entertainment. Daarnaast staan er weer grote campagnes gepland rondom sterke merken als Fuze Tea en Coca-Cola tijdens het EK Voetbal. Met het programma ‘snelle skills’ bieden we veel onlinetrainingen: upselling, hygiëne, beleving, perfect serves. Bij alle acties ligt de focus op het vol krijgen van je zaak – voor zover nu mogelijk – en het verhogen van de besteding van je gasten.”

Welke geluiden krijgen jullie vanuit de ondernemers; is iedereen net zo blij met de heropening als jullie?
“Absoluut, iedereen is blij met deze start: een morele opsteker. Het is natuurlijk een eerste stap en nog beperkt. En we merken dat sommige horecaondernemers nog reserves hebben en de optie openhouden dat de versoepelingen weer worden teruggedraaid. Dus er wordt voorzichtig besteld en vooral in courante verpakkingen die langer meegaan. Vooralsnog zijn het vooral de grotere terrassen op de primaire locaties die hun deuren hebben geopend, al loopt het beeld wel uiteen. Maar als na de meivakantie blijkt dat veel dagjesmensen het terras hebben opgezocht, volgen ongetwijfeld meer zaken. Wij houden de vinger aan de pols en passen ons voorraadmanagement erop aan. En we hopen dat de volgende versoepelingen ook snel mogelijk zullen zijn, want veel ondernemers zijn daarvan afhankelijk. Wij zijn er klaar voor als het losgaat!”

Hulp ‘super welkom’
Alex Tiebot - General Manager Dolfinarium: “We waren heel blij verrast dat we dit zo kregen aangeboden. Super om te zien dat Coca-Cola de handen uit de mouwen steekt met alle afdelingen om ons te helpen. Het is ook echt nodig. We zitten in een moeilijke tijd en pakken daarom alle hulp aan die we nu kunnen gebruiken. Dus, dankjewel daarvoor, super!” Wart de Goede, Manager Front Office en Operations vult aan: “Echt super welkom. Er moest ontzettend veel gebeuren op ons park, een paar hele grote klussen. Samen hebben we duizend stoeltjes versleep. Die stonden opgeslagen in het Zeeleeuwentheater, die we het afgelopen jaar natuurlijk helaas niet hebben kunnen gebruiken. We hopen hem straks weer te kunnen openen maar dan moet hij wel leeg zijn, dus we hebben gesjouwd met z’n allen!”

Eelco Kuijpers, directeur Horeca bij Meyer Beheer
Eelco Kuijpers, directeur Horeca bij Meyer Beheer: “We waarderen de proactieve partnership met Coca-Cola ontzettend. Samen met Roelof en Jeroen hebben we ervoor gezorgd dat Moeke weer tiptop in orde en klaar is om onze gasten met open armen te ontvangen. Van ramen lappen tot tafels schoonmaken, niets was te gek. Zo leer je je partners pas goed kennen!”

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page6_article25_1.jpg