Horeca op strand van Zandvoort vol goede moed weer open

‘Cocktails moeten in een handomdraai gemaakt zijn’

ZANDVOORT - Er gaan wederom veel cocktails over de toonbank bij de strandtenten in Zandvoort, die sinds enkele weken weer open zijn. Strandbezoekers kunnen er naast de klassieke gerechten ook steeds vaker terecht voor innovatieve en vegetarische opties.

In deze eerste paar weken zijn veel strandgasten al aangeschoven voor een hapje of drankje bij de Zandvoortse strandterrassen. “Gasten zijn blij om weer terug te zijn. Er heerst helemaal geen angst voor corona, opvallend genoeg”, zegt Tessa Lavino, bedrijfsleider van strandtent Club Nautique.

Het is voor de eigenaren en het personeel nog zoeken naar de goede manier om zich aan de regels te houden en in te spelen op de veranderde wensen van hun bezoekers. “Wij merken dat de gast nu nog meer aandacht schenkt aan zaken als hygiëne en gepaste service. De bezoeker wil zich veilig voelen”, licht Lavino toe. Het mooie weer steekt de ondernemers wel een hart onder de riem. “Om de 1,5 meter te garanderen hebben we het terras ruim opgezet. Hoewel we daardoor minder gasten kunnen ontvangen, draaien we mooie omzetten”, zegt Jan Paap, eigenaar van Strand 21, opgelucht.

Cocktailmachine
Cocktails blijven razend populair onder de strandgasten op Zandvoort en met name de alcoholvrije varianten zijn in opkomst. “De alcoholvrije cocktails had ik vorig jaar al op het menu, maar die verkopen dit jaar beter”, vertelt Bas van Velzen, eigenaar van Baz. Voor de strandtenten is het daardoor van steeds groter belang dat de mixdrankjes in een snel tempo worden uitgeserveerd. Paap: “Door de toenemende vraag moet het gemakkelijk zijn; in een handomdraai moet een cocktail zijn gemaakt. Het is lastig om op drukke dagen kwaliteit te leveren met deze drankjes. Als je een bestelling krijgt van acht mojitos en nog twee andere mixdrankjes, met je normale handelingen erbij, is het niet te doen.”

Paap heeft om deze reden dit jaar geïnvesteerd in een cocktailmachine. De machine ontlast het barpersoneel door tot 120 soorten drankjes zelf te maken. De drankflessen zijn aangesloten op de machine en met een druk op de knop worden de nodige ingrediënten gedoseerd en samengevoegd. Het personeel moet alleen nog de garnering toevoegen. “Ik denk wel dat dit de toekomst is. Wij verkopen nu echt meer cocktails en door deze investering kunnen wij onze mixdrankenkaart uitbreiden.”

Poké bowl
De vraag naar vegetarische en veganistische gerechten is volgens de gesproken strandtenteigenaren niet veel meer gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Desondanks is de aanhoudende belangstelling een reden om het menu aan te passen voor paviljoens die hier nog niet op inspeelden. Paap legt uit: “We hebben het als trend nooit opgepakt, maar nu de vraag stabiel blijkt, gaan ook wij overstag.” Langs de boulevard zijn verschillende vernieuwende vega(n) gerechten te vinden; zoals de poké gado gado bij Club Nautique en tomaattartaar bij Baz.
“We proberen vegetarische gerechten aan te bieden die we kunnen ombouwen naar een plantaardige gerecht”, vertelt Lavino over de poké bowl. “Consumenten zijn zich meer bewust van hun gezondheid en eten gezonder.” Ondanks deze trends en ontwikkelingen blijven sliptong, burgers en kibbeling de gegarandeerde hardlopers op de Zandvoortse strandtenten.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.