Columns

Column: In het assortiment of niet

Een mooie metafoor voor het onderhoud van je assortiment is die van een tuinman. Een tuinman zaait en oogst, haalt dode takken weg, snoeit her en der en verzorgt zijn planten en bomen met liefde en kennis.

Redactie |

Zo is het natuurlijk ook bij een product manager aan de leverancierszijde, een category manager aan de handelszijde en de inkoper van een horecaonderneming. Je snijdt in je assortiment, je neemt nieuwe artikelen op en maakt daarin de juist keuzes. En om dat goed te doen, heb je nogal wat kennis nodig. Kennis van de markt, kennis van je (potentiële) klanten, financiële kennis en natuurlijk kennis van je eigen bedrijfsuitgangspunten. De schappen zijn niet van elastiek en de productiekosten hoog, dus alles maar produceren en neerzetten kan niet. Het is een uitermate boeiend spel op elk en ieders niveau. Een spel om heel veel knikkers.
Als ik kijk naar de nominaties van de Beste Introducties van 2020 in het buitenhuiskanaal dan zie je mooi de 3 G’s terug, die staan voor Gemak, Gezond en Genieten.

Maza Borrel Trio en Urban Taste van Salomon bieden gemak . Kant-en-klare concepten die makkelijk te bereiden zijn. En Fairtrade doet de Kokosmelk in een handig hersluitbaar literpak. De drankjes Fuze Tea Blueberry Jasmine en Lipton Herbal ice tea hebben verschillende gezondheids claims. De Fairtrade Original Jackfruit , de Beyond sausage , de Vega Burger en Vega Frick van Flexitarian Bastards zijn de vegetarische producten in het rijtje. Vegetarisch eten is natuurlijk al lang niet meer voorbehouden aan de geitenwollen sokken dragende medemens, maar een niet te stoppen trend die breed binnen de hele samenleving verankerd is. Ben & Jerry’s Netflix & chilll’d , Magnum Ruby en Knoppers nutbar en Oreo Crunchy moeten gewoon lekker zijn. Niks calorieën, niks gezond, niks overtollige coronakilo’s, gewoon genieten !

Wat ik eigenlijk mis in dit rijtje genomineerden zijn producten die echte hypes weergeven. Waar zijn de alcoholvrije biertjes, cocktails en wijnen? Echt, het is een ware explosie. Zelfs in mijn eigen koelkast staan ze. Waar zijn de mooie bakproducten? Heel Holland bakt nog steeds en dat blijven we doen. Ook in de out-of-homemarkt. En op productniveau: Johannesbrood, tempeh, combinaties van zoet en umami, tal van op kikkererwten gebaseerde producten of gefermenteerde lekkernijen. Producten die in een hype zitten. Maar hypes kunnen zomaar uitgroeien tot trends en dan moet je er wel bij zitten!

Want misschien is dat nog wel het belangrijkste criterium van de productintroductie. De ‘wanneer-vraag’. Ben je te vroeg, dan zitten je klanten je aan te kijken of je van een andere planeet komt. Ben je te laat, dan ligt je concurrent er al lekker warmpjes bij. En dat is iets wat je bijna niet kunt leren. Daar moet je een neusje voor hebben!

Rob van Herpen 
is eigenaar van CaminoR Advies B.V. en auteur van ‘Lekker zakendoen’

robvanherpennieuw.jpg