Column: Klaar voor de start

Langzaamaan kruipen we uit onze lockdown. En iedereen smacht ernaar. Niet in de laatste plaats de ondernemers en medewerkers in de horeca. Goh, het lijkt een eeuwigheid geleden, maar nu kunnen we eindelijk van start.

Weer heerlijk onze gasten verwennen met hapjes en drankjes, weer lekker in teamverband aan de slag.
We hebben meer dan genoeg tijd gehad voor reflectie om onszelf, onze medewerkers én ons bedrijf goed tegen het licht te houden. Wat doen we goed? Wat kunnen we verbeteren?

Hierbij wellicht een handig checklistje:
-De tent ziet er piekfijn uit. Alles weer schoon, misschien her en der wat veranderd of een nieuw kleurtje gegeven. Niet te veel kosten gemaakt, maar met een pot verf en een paar gave planten is het weer aardig opgefrist.
-Jezelf en het personeel bijgespijkerd wat betreft productkennis en trends. Gewoon om lekker met je vak bezig te zijn, maar ook om je klanten eens iets moois te vertellen bij die fraaie olijfolie, die nieuwe snack of dat heerlijke sausje met een geheim van de chef erin verwerkt.
-De kaart goed onder de loep genomen. Paar mooie nieuwe dingen toegevoegd en geschrapt waar geschrapt kon worden. Minder is namelijk beter. Minder is minder voorraadkosten, minder bederf, minder keuzestress bij de klanten, makkelijker voor de keuken en bediend personeel. Minder is verser en dus lekkerder.
-De accountmanager van je horecagroothandel op de koffie gehad. Samen gestoeid over assortimenten, prijzen, bonus en aanlevertijden. Ook de inladingsorder is al samengesteld.
-Je vaste klanten alvast een attentie gestuurd in de vorm van een kaartje of socialmediabericht. Je weet immers dat het gevecht om de klant in alle hevigheid los zal barsten. Die klant moet dus naar jou, niet naar je buurman die het net wat gehaaider aangepakt heeft.
- Je team weer op orde gemaakt. De vaste kern (of een deel ervan) is behouden gebleven en gaan we nu aanvullen met de benodigde oproepkrachten. Dus niet allemaal eruit geknikkerd en nu zeuren dat je niet aan mensen kunt komen.
- Geen prijsverhoging doorgevoerd. Daar geen tijd aan besteden. De marge van twee kopjes koffie is nog altijd veel hoger dan dat extra dubbeltje op één bakkie! Dus het trekken van klanten is veel belangrijker. Een mooie slogan als “ Wij hebben geen prijsverhoging doorgevoerd, we zijn veel te blij dat je er weer bent! ” levert ongetwijfeld meer omzet en marge op.

We zijn er klaar voor! Op naar een mooie zomer!

Rob van Herpen
is eigenaar van CaminoR Advies B.V. en auteur van ‘Lekker zakendoen’