Horeca

Daling bierverkoop in horeca zet door

Den Haag - De verkoop van bier in de horeca- en evenementenbranche is in augustus met 36,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. In juli was er sprake van een vergelijkbare daling van 33,1 procent.

Cas Smit |

De horeca- en de evenementenbranche is voor veel brouwers een belangrijke afzetmarkt. De maatregelen in de coronacrisis beperken deze sector in veel opzichten. De thuisconsumptie steeg echter wel met 15,9 procent, evenals de export met 11,7 procent.

Sinds de lockdown is de totale bierverkoop met 13,2 procent gedaald. Volgens Lucie Wigboldus, directeur van Nederlandse Brouwers, heeft het mooie weer er waarschijnlijk voor gezorgd dat de daling enigszins beperkt is gebleven. “De horeca is voor de brouwers een belangrijk kanaal. Veel kleine lokale brouwerijen leveren voornamelijk aan de horeca, die worden daarom extra hard geraakt.”

Alcoholvrij en –arm bier
Ondanks corona groeit de alcoholvrij en –arm biercategorie met 10 procent. Volgens Wigboldus investeren brouwers veel in dit segment: “Het is mooi om te zien dat alcoholvrij bier al ruim 10 jaar in de lift zit en dat zelfs de coronacrisis deze groei niet zal stoppen”, aldus Wigboldus.

Bron: Out.of.Home Shops

beer-2218900_1920.jpg