De Haan en CRS introduceren eerste onbemande tankshop

SON – De eerste onbemande tankshop is begin deze week geopend bij De Haan Express in Amsterdam-Noord. Dit is het resultaat van de samenwerking met Convenience Retail Solutions en De Haan Minerale Oliën.

De onbemande kiosken zijn 24 uur per dag open, 7 dagen per week. Convenience Retail Solutions is een dochteronderneming van Lekkerland in Nederland.

Petrolbranche
Met de opening van de shop wordt ingespeeld op de ontwikkelingen in de petrolbranche. Volgens Ulrich Knieling, onafhankelijk adviseur bij Convenience Retail Solutions (CRS), overtreft het aantal het aantal onbemande tanklocaties in Nederland het aantal bemande locaties. Hij vertelt waarom de onbemande kiosken een aanvulling zijn op het huidige bestand: “In Nederland bestaan er momenteel ruim 2.100 onbemande tanklocaties die geen winkelaanbod hebben. Wij geloven dat juist op deze locaties volop kansen liggen door waarde en relevantie toe te voegen.”

Ontwikkelingen
Verschillende ontwikkelingen in de branche hebben invloed op de toekomst van de tankshop zoals de opkomst van elektrisch rijden en de (toekomstige) restricties rondom tabaksverkoop. Verder blijkt het behalen van voldoende rendement een uitdaging en heeft het personeelstekort invloed op de ontwikkelingen. CRS zegt een scala aan oplossingen te bieden om petrolondernemers meer kansen en mogelijkheden te bieden: ‘van category management tot aan onbemande kiosken met een gevarieerd on-the-go productaanbod’. Volgens Freek van Beek, algemeen directeur Lekkerland en CRS, is de kiosk een voorbeeld van een onbemande retailoplossing: “De hedendaagse petrol-consument hecht grote waarde aan snelheid, gemak en een relevant assortiment. In samenwerking met onze industriepartners werkt CRS aan oplossingen die aansluiten op deze behoefte. Bovendien digitaliseert de wereld om ons heen. We spelen in op deze ontwikkelingen en bieden ondernemers inzicht en concepten om bestaande bemande locaties beter te laten renderen.”

Tony's Kiosk
De Haan gaat het concept als eerste testen onder eigen merknaam Tony’s Kiosk. Het consumentengedrag wordt onderzocht en het assortiment wordt verder ontwikkeld gedurende de uitrol. De ambitie is om de komende periode meerdere torens en kiosken op te zetten bij andere klanten van CRS en Lekkerland.

Eerste locatie
De gloednieuwe locatie in Amsterdam-Noord biedt een winkelbeleving doordat klanten naar binnen stappen om hun producten voor onderweg te kopen. In de kiosk kan betaald worden met bankpas, creditcard, mobiele telefoon of Appel Watch en is beveiligd met camera’s. De Order Kiosk is een slimme bestelzuil waar bezoekers producten bestellen en direct afrekenen. Vijf vending automaten en lockers zijn gevuld met gekoelde dranken, zoetwaren, sandwiches, seizoensgebonden producten en non-food items zoals bloemen en openhaardhout. Na de bestelling bij de bestelzuil wordt deze vrijgegeven door een QR-code. De aandacht van voorbijgangers wordt getrokken door LED-schermen op en rondom de kiosk. Hier is ook een verdienmodel aan gekoppeld doordat adverteerders hier gebruik van kunnen maken. “Hiermee wil CRS extra toegevoegde waarde bieden voor zowel consumenten, ondernemers als industriepartijen”, is in het persbericht te lezen.

Bron: Out.of.Home Shops