Pizzaketen ziet populariteit van bezorging in razendsnel tempo toenemen

Domino’s: ‘Uitdaging je personeel scherp te houden’

GORINCHEM - De bezorgmarkt is in deze tijd populairder dan ooit en dat merkt ook Domino’s. De pizzaketen ziet inmiddels 90 procent van de omzet komen uit het thuisbezorgkanaal, terwijl dat vóór de coronacrisis gemiddeld 60 tot 70 procent was. “We zullen naar verwachting niet meer op dat niveau komen, aangezien vele afhaalklanten nu de voordelen van bezorging zien.”

Jarenlang stond Martin Steenks zelf op de winkelvloer en runde hij acht vestigingen, maar inmiddels is hij op het hoofdkantoor van Domino’s te vinden. Met zijn ervaring heeft hij de afgelopen weken franchisers geholpen met de dilemma’s waar zij tegenaan liepen. “Het was in het begin heel hectisch, maar vrij snel hebben wij besloten om alle winkels te instrueren dat we onze maatregelen gingen aanscherpen. Langzaam is dit opgeschaald naar de manier waarop we nu werken”, vertelt Steenks, franchise operator director bij Domino’s.

Hoewel op het hoofdkantoor al bekend was dat de winkels open konden blijven, heerste er onder de franchisers wel onrust over het afhalen. “We hebben in korte tijd iedereen kunnen geruststellen, want allemaal wilden ze het meteen volgens de regels doen. We hebben snel gereageerd en zijn transparant geweest naar de consument. We hebben een speciale website gemaakt met daarop onze boodschap en de meest gestelde vragen, zodat klanten wisten wat zij de komende periode konden verwachten van Domino’s. Door middel van een video op social media hebben we in beeld gebracht wat onze manier van werken is.”

Hoofdpijndossiers
Bezorgpersoneel is gelijk buiten opgesteld, waardoor er in de winkels voldoende afstand tussen de medewerkers kon worden gehandhaafd. Daarnaast kan er in 90 procent van de vestigingen enkel per pin worden betaald. “We krijgen veel reacties terug van franchisers die onze aanpak waarderen, maar er zijn natuurlijk ook hoofdpijndossiers. Denk aan het houden van afstand. Dat is lastig als je op een kleine locatie zit, maar we hebben geluk gehad met het mooie weer. Daarnaast zijn we gelijk een stap verder gegaan dan de oorspronkelijke maatregelen van het RIVM. Vanaf het begin laten we maar één klant binnen, of het nu gaat om een grote of kleine vestiging. Het levert ook veel leermomenten op, want de kans is groot dat we na de coronacrisis contactloos blijven bezorgen en de optie bieden om pizza’s niet meer te snijden”, zegt Steenks.

Uitdaging
De grootste uitdaging volgens Steenks is om het jonge personeel scherp te houden. “We werken veel met 16 tot 20-jarigen en die hebben nu eenmaal een kortere spanningsboog. We houden het werk interessant door ze duidelijk uit te leggen wat de gedachte achter de regels is en vragen hen ook om hulp. Tot maart hadden we een serieus personeelsprobleem, maar dat is verleden tijd. Het is dus ook een kunst om hen binnen te houden. Zij zijn het visitekaartje van Domino’s.”

De verwachting van Steenks is dat de huidige situatie nog even wordt doorgezet, maar dat er langzaam meer mogelijkheden komen. Zo test de pizzaformule nu op diverse locaties dine-in met inachtneming van de 1,5 meter afstand die gehouden moet worden. Als dit goed gaat, kunnen per 1 juli alle Domino’s-vestigingen met zitgelegenheid weer gasten ontvangen.

Dit artikel verscheen eerder in de Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops special ‘SamenSterk’. Abonneren? Klik hier voor Levensmiddelenkrant en klik hier voor Out.of.Home Shops.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops