‘We begeleiden klanten van A tot Z naar een duurzame verpakking’

Duni Group introduceert het nieuwe merk BioPak

BREDA - Ondernemers mogen geen borden, bestek en rietjes van plastic meer gebruiken. Maar wat dan wel? Het verbod op singleuse plastics treft de out-of-homebranche, die noodgedwongen alle verpakkingen onder de loep moet nemen. Duni Group Benelux brengt het nieuwe merk BioPak naar Nederland, dat naar eigen zeggen de meest milieubewuste verpakking is en aansluit op de wensen van ondernemers in het out-of-homekanaal.

“Gemak en minimale impact op het milieu gaan prima hand in hand”, vertelt Peggy Hollander, marketing manager Benelux bij Duni Group. Het assortiment van BioPak bestaat uit bekers, borden, bowls, boxen, bestek en rietjes die gemaakt zijn van onder andere papier, suikerrietvezelpulp, hernieuwbaar bioplastic en FSCgecertificeerd hout. Hollander licht de voornaamste kenmerken van BioPak toe en vertelt over een belangrijk project met Unicef.

BioPak is een heel nieuw merk in Nederland. Wat is de gedachte erachter?
“Het merk is bedacht door een groep pioniers in Australië. Hun missie was om de beste milieubewuste verpakking op de markt te brengen. Inmiddels vallen ze onder de Duni Group, ons moederbedrijf in Zweden. Het is een merk dat zich volledig richt op het verpakken van maaltijden en dranken en aanverwante artikelen, zoals bestek en rietjes. Met het oog op de klimaatverandering willen we het milieu ontlasten en daarnaast het voor klanten inzichtelijk maken dat je naast minimale impact ook nog gemak kunt bieden. De circulaire economie kan alleen werkelijkheid worden als de samenleving tools creëert die levensvatbaar én duurzaam zijn. Dat is de visie van BioPak. We werken met het merk namelijk ook CO2-neutraal, wat aangeeft dat duurzaamheid hoog in het vaandel staat.”

Uit welke soorten verpakkingen bestaat het BioPak-assortiment?
“Borden, bowls, bestek, rietjes en boxen. Dit is het voor nu, maar wat we naast milieubewust verpakken ook belangrijk vinden, is innovatief zijn. Dat betekent dat we continu kijken naar andere materiaalsoorten. Hoe kunnen we die gebruiken? Dat lukt niet altijd, want we hebben te maken met voedselveiligheid.”

De verpakkingen van BioPak zijn gecertificeerd om te composteren. Wat betekent dat?
“We maken de artikelen van onder andere papier, suikerrietvezelpulp, hernieuwbaar bioplastic en FSC-gecertificeerd hout. Een deel hiervan is geschikt om te composteren. Binnen compostering heb je twee certificaten. De eerste is bedoeld voor thuisgebruik, dus dan kun je denken aan een composthoop achter in de tuin. Consumenten kunnen de verpakkingen daarbij gooien en na enkele weken zijn ze vergaan. De tweede gaat over industrieel composteren. Daar is een bepaalde bio-atmosfeer voor nodig en dat is een heel technisch verhaal. Het komt erop neer dat het voor afvalverwerkers lastig is om alles te scheiden. Gelukkig hebben we relaties in de markt die composteren bij de klant op locatie mogelijk maken. Ze kunnen dan het swill-afval uit de keuken gebruiken als basis. Dit kan ook een mogelijke besparing brengen in de afvalkosten.”

Wat is de kracht van BioPak?
“Het zit hem meer in de begeleiding die het merk uniek maakt. We kijken samen met de klant naar de juiste verpakking. Wat is het doel? Wordt het gerecht bezorgd? Waar wordt het genuttigd? Moet het opnieuw opgewarmd worden? Het wordt allemaal in kaart gebracht. We doen een suggestie en middels een CO2-tool laten we zien wat de belasting op het milieu is van het gekozen product. We meten dit in CO2-uitstoot. Het zorgt daadwerkelijk voor eyeopeners bij klanten, want die hebben soms nog niet zo diep over duurzaamheid nagedacht. Zo kan de kleur van een bakje al grote impact maken. Zwart wordt nog altijd moeilijk door de afvalscheidingsmachines herkend als plastic, waardoor het in de reststroom komt. En laat dat nou niet worden gerecycled, zonde.”

In welke out-of-homesegmenten zien jullie de meeste afzetkansen voor BioPak?
“Fastcasual is in opkomst en trendy. We zien dat consumenten liever even ergens gaan zitten en wat lekkers nemen, of meenemen voor onderweg. Dan nuttigen ze het onderweg, thuis of op kantoor. We staan steeds minder lang in de keuken en kiezen vaker voor bezorging. Ik geloof dat we vijftig jaar geleden twee uur in de keuken stonden voor het diner en nu halen we de dertig minuten niet eens. Daarentegen is de consument zich wel bewust van een duurzame verpakking als ze eten laten bezorgen.”

Hoe gaan jullie BioPak aan de markt presenteren?
“We zijn al bezig om de weg te vinden via onze buitendienst die het merk meeneemt naar klanten. Zo proberen we bij de eindgebruiker ons verhaal te vertellen, de visie gaat namelijk verder dan duurzaamheid. Onze klanten moeten worden geholpen, ondanks de roerige tijden. We zien de vraag naar verpakkingen voor bijvoorbeeld bezorging alleen maar toenemen. Dat was al een opkomende trend, maar die is de afgelopen twee jaar versneld. En dan zoek je naar oplossingen.”

Je kunt de ondernemer het verhaal vertellen over composteren en verduurzamen, maar hoe brengen jullie de boodschap bij de consument thuis?
“We stellen materialen beschikbaar, die de ondernemer kan gebruiken om zijn klant, de consument, te informeren. Denk daarbij aan een tekst voor op de website, een flyer of een poster in de winkel. Dat is belangrijk, want de consument heeft de verpakking als laatste in handen, die is de laatste schakel in het verhaal.”

Waar zaten de uitdagingen in de ontwikkeling van alternatieve producten voor plasticvarianten?
“We moeten slimmer met plastic omgaan, zodat het beter hergebruikt kan worden. Dat kan op dit moment, zoals eerdergenoemd, al eenvoudig door een andere kleur bakje te kiezen. Het is belangrijk dat we blijven communiceren met alle partners in de markt, ook de afvalverwerkers. Je product moet aansluiten bij hun mogelijkheden. Dat kan nu nog voor problemen zorgen.”

Kun je met alternatieven dicht bij de plasticvariant komen, qua gebruiksgemak, zoals een scherp mes?
“Hout heeft natuurlijk andere eigenschappen dan plastic, zoals de smaak die houten bestek kan afgeven. Wij hebben een aantal soorten bestek op de markt gebracht met een vegan waxlaagje, wat het mondgevoel verbetert. Die wax wordt op een milieuvriendelijke manier gewonnen en over het bestek gegoten.”

De EU heeft sinds juli 2021 het gebruik van alle single-use plastics waarvoor een alternatief is, verboden. Welke gevolgen heeft dit voor jullie producten gehad?
“Voor BioPak geen, want daarmee hebben we de toon al gezet om zo duurzaam mogelijk te produceren. Wat het Duni-assortiment betreft: daar hebben we het plastic bestek moeten vervangen door hout. We zijn heel erg op tijd begonnen met het informeren van onze klanten en die reageren positief. Maar we moeten ook realistisch zijn; in deze roerige tijden staat niet bij iedere ondernemer duurzaamheid hoog in het vaandel. We verwachten binnenkort aanvullende wetgeving op het gebied van drinkbekers en maaltijdverpakkingen om het gebruik terug te dringen. Binnen de Duni Group spelen we hier nu al op in. Zo investeerden we in Relevo, een bedrijf dat op een slimme manier reusables aanbiedt. En in & repeat, een bedrijf dat composteerbare verpakkingen ophaalt in Frankrijk en Zweden.”

Er wordt nog altijd veel voedsel verspild. Hoe kunnen jullie daar met verpakkingen op inspelen?
“Voedselverspilling staat nog altijd in de top drie van milieuvervuiling. We gaan daar op diverse manieren mee om. Als eerste hebben we onder BioPak het seal-concept. Dat is een eenvoudige verpakkingsmachine waarmee ondernemers bakjes luchtdicht kunnen afsluiten. Dan kan er bijvoorbeeld een saus of dressing voor meerdere dagen worden gemaakt. Een tweede is dat we met de maatvoering en kopjes ook verschil proberen te maken. We bekijken met klanten daarom altijd de grootte van de porties en of daar een juist formaat verpakking voor is. Het is zonde om een te grote bak te nemen voor een kleine portie.”

Jullie zijn recentelijk een project gestart met Unicef, kun je daar wat meer over vertellen?
“We zijn onlangs begonnen met een buddyproject in Ivoorkust. We nemen daar deel aan vanuit Duni Benelux. We zetten samen met Unicef een innovatieve keten op, waarbij plasticafval wordt hergebruikt voor de bouw van scholen. De productie van de plastic bouwstenen voor scholen gebeurt in een speciale fabriek. De fabriek kan jaarlijks 9.200.000 kilo plastic verwerken. Unicef betrekt hierbij kansarme vrouwen die op deze manier een eerlijke prijs krijgen voor hun werk en bouwen aan een betere toekomst voor hun gezin. Ze worden getraind in het verzamelen en verwerken van plastic en krijgen les over samenwerken, communiceren en ondernemen. Als laatste helpt Unicef de onderwijskwaliteit te verbeteren door docenten te trainen; milieubewustzijn is een onderdeel van de lesstof, zodat kinderen zich meer bewust zijn van de milieuproblematiek.”

‘Onze fascinatie voor data wordt getriggerd’
Een van de horecazaken die gebruikmaakt van de BioPak-verpakkingen is Lebkov & Sons. Het in 2002 gestarte familiebedrijf heeft inmiddels zeven locaties. Eva Akkerhuis, operationeel manager en dochter van de oprichters van Lebkov & Sons, ontvangt ons in een van de vestigingen. Vanuit haar master Brain & Cognition in Society heeft ze veel kennis over keuzes die vanuit het brein gestuurd zijn. Dat is voor haar een belangrijk houvast in het dagelijks ondernemen. “Ik hou heel erg van wiskunde en daarom werken wij ook veel met data. We zien goed wat er wordt verkocht, wat we overhouden en op welke tijdstippen de klanten welke keuzes maken. Dat is ook een van de redenen dat ik altijd op de winkelvloer ben, dan zie ik met eigen ogen wat er gebeurt”, vertelt Akkerhuis.

Uitstoot
De afgelopen twee jaar zijn voor Lebkov & Sons een achtbaan geweest op het gebied van innovatie. “Verpakkingen en duurzaamheid zijn steeds belangrijker geworden. Door corona zijn wij, maar ook de consument, nóg bewuster bezig met waar producten en materialen vandaan komen. Ik probeer steeds meer te managen vanuit een duurzaamheidsperspectief en iedereen te betrekken in de processen, zodat iedereen zich ook bewust wordt van hoe wij onze CO2-uitstoot en impact op het milieu kunnen verlagen. Zo hebben wij bijvoorbeeld onze waste met zeker 50 procent verminderd, maar zullen wij ook met deze nieuwe verpakkingen een grote verlaging van onze CO2-uitstoot kunnen realiseren. Door data-driven te werken kan je dus ook veel duurzamer te werk gaan. Daar waar we als Lebkov & Sons eerst niet specifiek met duurzame non-foodartikelen bezig waren, kijken we nu specifieker naar wat beter is voor het milieu en wat niet.”
Lebkov & Sons heeft onder andere BioPak-verpakkingen voor lunchmaaltijden als couscous en pasta. Daarnaast gaan ze over naar de BioPak sweetcup die gemaakt is van suikerriet.

QR-code
Akkerhuis kende Duni Group al, maar door de komst van BioPak is de fabrikant pas in beeld gekomen bij de ondernemer. “Duni Group is opgevallen op het gebied van duurzaamheid met het merk BioPak. Daarnaast hebben ze een handige tool waarmee in kaart wordt gebracht hoeveel CO2 je bespaart met een bepaalde keuze. Onze fascinatie voor data wordt daardoor getriggerd. Misschien is het wel een idee om via een QR-code die informatie ook te delen met de eindgebruiker. Het vertellen van een verhaal draagt significant bij aan het bewustzijn van de consument, ook al weet je niet of de verpakking op straat wordt gegooid of niet.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.