Onderweg

Horeca

‘Er is geen plek voor tafels vanwege de lange rij’

EINDHOVEN - Lilian Li (23) haalde met haar oom en horecaondernemer Danny Deng en zijn dochter Vivian Deng het Taiwanese concept Möge Tee naar Europa. Ze werden eigenaar van Möge Tee Europe. Het concept bestaat uit verschillende soorten thee als bubble tea, milk tea en cheese tea. Op 16 september opende de familie met Chinese roots hun tweede Nederlandse winkel in Eindhoven. Uiteindelijk willen zij er heel Nederland mee veroveren. Een gesprek met de jonge Li uit Maastricht over het nieuwe concept.

Hoe kwam je erbij om Möge Tee op te zetten en hoe heb je dat gedaan?
“Wereldwijd heeft het Taiwanese concept meer dan zeshonderd filialen in vooral de Verenigde Staten, Australië en Azië. In Nederland is bubble tea een relatief nieuwe trend en daar wilden wij gebruik van maken. Door connecties in Azië zijn wij benaderd met de vraag of we Möge Tee ook in Europa willen exploiteren. Vervolgens kregen we die bevoegdheden. Als een ondernemer nu in Europa Möge Tee wil opzetten, moet die persoon bij ons zijn. Maastricht kreeg de primeur omdat het een stad is met veel potentie en het dicht bij huis is. Het is internationaal, jong en er zijn veel studenten en toeristen. Ik dacht eerst dat Maastrichtenaren niet zo snel iets nieuws proberen, maar het tegendeel is waar. Het heeft goed uitgepakt. Wij waren met onze vestiging in Maastricht twee jaar geleden een van de eersten met bubble tea in Nederland. Sindsdien is het hier steeds meer te zien en raken Nederlanders geïnteresseerder in het concept. Ook zijn er veel andere ketens met bubble tea actief in ons land.”

Wat kun je ons uitleggen over het concept?
“Bubble tea komt uit Taiwan, het bestaat daar al eeuwen. We bieden zoete thee – warm of koud – met melk aan die een uniekere twist dan normale thee heeft. We verkopen ook koude fruitthee, koude Yakultthee, koude kaas-fruitthee en warme of koude kaasthee. Nederlanders denken bij kaas snel aan kaassoorten voor op het brood, maar wij gebruiken roomkaas. Je kan je een cheesecake inbeelden in de vorm van een drankje. Dat is zoetig en zoutig en heeft een nasmaak. Gasten noemen een drankje met kaas vaak een milkshake, maar het verdient de naam cheesetea. Bezoekers kunnen verder bij elk drankje kiezen uit de volgende toppings: tapioca, crystal agar, roomkaas en eventueel slagroom voor bijvoorbeeld de Chocomel Milk Tea of de Oreo Milk Tea. De eerste twee toevoegingen zijn balletjes die het de naam ‘bubble tea’ geven. Tapioca is wat taaier, en crystal agar zoeter. Het is erg populair in de fruitdrankjes voor een extra bite. Tapioca wordt meer besteld en bestaat uit cassave. Crystal agar is vegan, is gemaakt van konjac en heeft een jelly structuur. Daarnaast bieden we zoetigheden aan als een pastel de nata, verschillende cakes en megamacarons gevuld met ijs.”

Wat maakt het concept uniek?
“Je kan het on-the-go drinken, terwijl je bijvoorbeeld lekker door het centrum wandelt. Wij zijn de to-goplek voor iets fris, speciaals en iets anders. Daarnaast staan we voor kwaliteit en komen al onze theesoorten van de beste theeplantages in Taiwan. We werken heel secuur, met exacte bereidingen en technieken die we hebben geleerd van professionele theetrainers uit Azië.”

Hoe loopt de winkel in Maastricht?
“De winkel in Maastricht loopt heel goed. Vele toeristen en buitenlandse studenten weten ons goed te vinden. Menig bezoeker weet nog niks van het concept. Wij leggen het graag aan ze uit en laten ze proeven. De meesten vinden het leuk om kennis te maken met het concept, en we zien dat velen van hen terugkomen. Na twee jaar open te zijn kan ik zeggen dat het gaat zoals we gehoopt hadden en dat de zaak winst maakt. Na de opening stonden er nog tafels en stoelen, maar tijdens de beginperiode van corona moesten we deze weghalen. Daarna was daar geen plek meer voor, gezien de rij tegenwoordig aardig wat meer ruimte inneemt. Toen de strenge coronamaatregelen van kracht waren, was de vraag zelfs enorm. We zijn toen ook tijdelijk gaan bezorgen op grotere afstanden. Veel mensen maakten ook een wandeling en kwamen dan bij ons langs, gezien wij wel open waren.

Onze shop in Eindhoven is nog maar net open en is een grotere zaak, daar kunnen gasten wel plaatsnemen aan een tafel en werken op een laptop, studeren of gezellig met vrienden bijkletsen. Vanuit de Brabantse stad willen we ook gaan bezorgen.
Bubble tea-zaken schieten in Nederland als paddenstoelen uit de grond. In Azië vind je ze op alle hoeken van de straten. Dat zal hier waarschijnlijk niet gebeuren, maar het zou mooi zijn als het net zo integreert als bijvoorbeeld een ijssalon. Hoewel bijvoorbeeld ijssalons seizoensgebonden zijn, draaien wij in de winter door de warme drankjes ook nog heel goed.”

Hebben jullie nog meer uitbreidingsplannen? Hoe zien die eruit?
“Drie winkels staan op de planning, de mogelijke locaties houden we nog even voor onszelf. We willen heel bekend worden, in elke Nederlandse stad hopen we een eigen vestiging te openen. Over vijf jaar willen wij minimaal vijf shops door het hele land erbij hebben. Toekomstige plannen brengen ons ook buiten de landsgrenzen. Andere ondernemers kunnen als franchisers onder onze licentie ook een zaak beginnen.”

Bron: Out.of.Home Shops

1.jpg
2.jpg