Producten van Salomon foodworld vallen in de smaak bij foodcaféondernemers Janine en Aan Praamstra

Foodcafé-ondernemer: ‘Een burger kan écht gezond zijn’

RODEN - Een malse, smaakvolle burger vinden die bij diverse toppings past. Dat is een heuse zoektocht, stellen Janine en Aan Praamstra van Foodcafé Burgers En Zo in het Drentse Roden. De ondernemers zijn uitgekomen bij de burger van Salomon foodworld die nu het paradepaardje van de menukaart is.

Foodcafé Burgers En Zo heeft een uitgebreide menukaart die, hoewel de naam het doet vermoeden, niet alleen uit burgers bestaat. Het eetcafé, dat sinds februari 2019 bestaat, focust zich op een brede doelgroep, van jong tot oud en stemt daar het menu op af. “We luisteren naar klanten en passen daar ons assortiment op aan”, vertelt Janine Praamstra. “Dat is onze manier van ondernemen en dit heeft tot nu toe veel succes geboekt.”

Smaakvol
Het succes van de zaak zit hem niet alleen in het luisteren naar klanten, maar ook in de productkeuze. De burgers op de kaart zijn afkomstig van fabrikant Salomon foodworld, waar Praamstra vol lof over vertelt. “Het is altijd zoeken naar het juiste product dat voldoet aan de eisen. Wij wilden een burger die naturel van smaak is, maar wel mals. Tal van burgers hebben we geproefd, van pittig tot flauw en flink gekruid. Het is maar net waar je naar op zoek bent. De burger van Salomon foodworld viel bij ons in de smaak, omdat het een vrij vlakke burger is die makkelijk om en om te bakken is en qua smaak neutraal is. Het is een echte allemansvriend. Wij willen zelf de smaken toevoegen met de toppings, maar een smaakvolle, sappige burger blijft wel de basis.”

De bereiding van de burger is volgens Praamstra makkelijk. “Even om en om voorbakken is voldoende. Daarna plaatsen wij ze in een vershoudlade, waardoor we op voorhand al kunnen inspelen op drukte. Ze garen nog heel even na, maar juist daardoor zijn ze perfect als we ze serveren.” Qua smaak en beleving is er geen verschil met versafgebakken burgers, aldus de ondernemer. Dat is voor de koks een fijne gedachte, aangezien er gemiddeld 100 tot 150 burgers per dag worden verkocht.

Bezorging
In tijden van COVID-19 was het voor het ondernemersechtpaar een noodzaak om te starten met bezorging, wat ze nog niet eerder hadden gedaan. “Alle gerechten van ons menu zijn geschikt om afgehaald en bezorgd te worden, maar met name de burgers zijn een dankbaar product hiervoor. We beleggen die al helemaal, waardoor we nagenoeg dezelfde beleving thuis kunnen creëren als wanneer je de burgers in ons foodcafé eet. We zijn geen voorstander van een bouwpakket, want dit gaat ten koste van het eindresultaat”, zegt Praamstra. De bezorging vindt plaats binnen een straal van zeven tot acht kilometer, zodat de kwaliteit gegarandeerd kan worden. “De burgers worden belegd op een lekker broodje met veel verse groenten en saus. Je kunt bij ons altijd zien wat erop zit, zonder alles uit elkaar te halen.”

Dat de ondernemers naar klanten luisteren is ook terug te zien op het menu. De big gigant burger is het idee van een klant. “We hebben op een gegeven moment iemand gehad die een stapel burgers wilde op één broodje. Dat hebben we gemaakt en vervolgens ging het rond op Facebook. Inmiddels is het een echte hardloper en bekend in de omgeving”, vertelt Praamstra. Een andere succesvolle burger is de capreseburger met mozzarella, tomaat en pesto. “We houden daarnaast de markt goed in de gaten. Gezond eten is bijvoorbeeld een trend, maar wie zegt dat je dat niet kunt doen met een burger? De burger van Salomon foodworld is gemaakt van 100% rundvlees en we beleggen royaal met verse groenten. Als je het uit elkaar haalt heb je eigenlijk groenten, vlees en een broodje. Daar is niets mis mee.”

Prijs-kwaliteitverhouding
Het onderscheidend vermogen van Foodcafé Burgers En Zo heeft volgens Praamstra te maken met de prijs-kwaliteitverhouding. “Prijstechnisch zitten wij niet al te hoog. Natuurlijk moeten wij onze producten inkopen en kiezen we daarbij voor de beste kwaliteit. Dat moet ook worden meegenomen in de prijs, maar in vergelijking met concurrenten kun je bij ons met een gezin van vier voor vijftig euro eten. Inclusief drankjes en natuurlijk volle borden met lekker en gezond eten. Je zit als ondernemer altijd in de clinch met je leveranciers, want we proberen zo scherp mogelijk in te kopen. Maar daartegenover staat dat we altijd streven naar een goede samenwerking.”

Bestaansrecht
Net als alle andere horecazaken in Nederland ziet ook Praamstra de omzet dit jaar fors dalen. Het echtpaar besloot bewust om open te blijven en alles eruit te halen wat erin zit. “We zijn een beetje een andere weg ingeslagen door te starten met bezorging en door te gaan met de afhaalservice. Met pijn in ons hart, want borden opmaken en klanten het een avond naar hun zin maken is wat we het liefste doen. Gelukkig bestonden we al een jaar, anders hadden we denk ik geen bestaansrecht. Met bezorging kunnen we veel klanten bereiken en toen de bedrijfskantines net hun deuren sloten wisten ook bedrijven ons te vinden.”

Doordat de verkoop van drankjes en desserts is weggevallen ziet Praamstra een omzetdaling van ongeveer 30 procent. “We redden het prima, maar vergeten wordt dat je met bezorging ook verpakkingsmateriaal, pinapparaten en vervoer nodig hebt. Al met al zijn we niet ontevreden over de resultaten.”

Bron: Out.of.Home Shops