Horeca

Gemak en ontzorgen blijven kernwoorden in de horeca

UTRECHT - Grote spelers in de Nederlandse horeca blijven groeien, terwijl zelfstandige ondernemingen voor het eerst in jaren marktaandeel verliezen. Volgens sectorspecialist Horeca & Recreatie en Toerisme bij Rabobank Jos Klerx komt dat onder meer door de problemen op de arbeidsmarkt. Daarnaast ziet hij dat lopende trends als gemak en antiverspilling in 2020 kansen blijven bieden.

De groei van horecabedrijven stagneert, blijkt uit een analyse van Rabobank, maar de groei is er nog wel degelijk voor horecaketens. Zo zou 2020 een uitdagend, maar kansrijk jaar kunnen worden voor de sector. “Door tekort aan personeel breiden ondernemers minder snel uit”, zegt sectorspecialist Jos Klerx.

Daarnaast worden goede locaties die aan de eisen van ondernemers voldoen steeds schaarser. Kleine ondernemingen vallen daardoor weg. Ketens hebben meer slagkracht dan de kleine spelers. Dat werkt door op verschillende niveaus. Ketens kunnen makkelijker personeel vinden en profiteren van voordeel door groot in te kopen. Bij bier gaat het bijvoorbeeld al om enkele tientjes korting per hectoliter. Dat de groei van het aantal horecabedrijven in 2018 en 2019 nog wel toenam, komt doordat ketens nog wel groeiden. In 2019 zien we zelfs dat het aantal zelfstandigen afnam. Consolidatie zet dus verder door in de horecasector.”

Klerx ziet in het ‘verketenen’ van het landschap een positieve uitwerking. “Er vindt een stuk professionalisering plaats en dat is goed voor de sector. Je moet wel oppassen dat de horeca daardoor geen eenheidsworst wordt, wat het minder aantrekkelijk zou kunnen maken voor de consument.”

Gemak
Ketens kunnen vaak goed inzetten op gemak en tijdsbesparing, constateert ook Klerx. “Kijk onder andere naar de fastfoodketens, daar kun je steeds vaker op zuilen bestellen. Daardoor besteden consumenten meer en wordt personeel anders of minder ingezet. Ook door het incheckproces te digitaliseren kunnen logiesbedrijven kosten besparen en personeel anders inzetten. Bijvoorbeeld als gastvrijheidsmedewerker, zodat er meer upsell wordt gerealiseerd.” Klerx verwacht een verdere ontwikkeling hiervan.

Ontzorgen
“Ontzorgen en gemak zijn trends die in 2020 verder gaan. Een consument heeft minder vrije tijd en wil daarom sneller zijn eten krijgen. Of hij nou uit eten gaat of bij een drive-thru bestelt. Met name de generaties vanaf het jaar 1980 eten vaker buiten de deur, blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Niet alleen in de foodservice zien we deze drang naar gemak. Ook binnen de hotelsector, vakantieparken en dagrecreatie zie je dat de consument wil worden ontzorgd.”

Klerx ziet nog kansen in het tegengaan van voedselverspilling. “De Nederlandse horeca verspilt per jaar 51 miljoen kilo voedsel”, aldus de analist. “Een stad van 230.000 mensen zou daar een jaar lang elke avond een maaltijd van kunnen eten. Naast dat voedselverspilling erg zonde is, draagt het terugdringen ervan ook bij aan het verbeteren van marges van een restaurant. Een euro investeren in de aanpak tegen voedselverspilling levert een restauranteigenaar zeven euro op, blijkt uit cijfers van antiverspillingsinitiatief Champions 12.3. Naast de besparing van kosten helpt het tegengaan van voedselverspilling ook bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Voedselverspilling verminderen binnen de horeca lijkt dan ook een no-brainer.”

Bron: Out.of.Home Shops

20190813_openingburgerkingalmere-0004-8767-002.jpg