Gijsbregt aan tafel Vermaat oktober 2024.jpg Trendwatcher Gijsbregt Brouwer ziet dat er binnen snacks meer wordt gefocust op kwaliteit en premiumization. Eigen foto

Gijsbregt Brouwer en Eke Bosman over snack to the future

NIEUWVEEN – Hoe ziet de toekomst van snacks eruit? Out.of.Home Shops vroeg het aan trendwatcher Gijsbregt Brouwer en aan de snackspert: Eke Bosman. Zij belichten de verschillende trends van dit moment, van internationalisering tot (onbewust) vegan, en kijken naar welke het meest toekomstbestendig zijn.

Rosanne Wormgoor |

Brouwer zegt dat snacks een lastige categorie is geworden. “Vroeger was het heel overzichtelijk. Een snack had je in de cafetaria of die haalde je bij de supermarkt uit de diepvries en dat was het. Het aanbod was niet heel divers, maar aan het einde van de vorige eeuw zijn er veel nieuwe varianten bijgekomen. De nieuwe producten bleven maar komen en uiteindelijk werden we het zat. De afgelopen vijf tot tien jaar werd er heel erg gezocht naar de plek van de snack”, aldus de trendwatcher.

Aziatisch
Tegenwoordig is het aanbod van snacks heel divers en het wordt steeds internationaler. Brouwer: “The world is your oyster. Een snack kan tegenwoordig alles zijn: een bao, een taco, maar ook een empanada of Korean fried chicken. Het kan alle kanten op. Er is enorm veel internationalisering.” Bosman ziet dat de Aziatische keuken echt booming is. “Vijf jaar geleden waren er amper Aziatische snacks te vinden in de schappen of in de horeca, maar nu zijn ze in overvloed aanwezig. Dat is wel de grootste verandering die ik de afgelopen tijd heb gezien.”

(Onbewust) vegan
Op het gebied van plantaardig is er veel vernieuwing geweest door de jaren heen. “Dat zie je onder andere bij de merken Cas & Kas en Mora”, vertelt Brouwer. Bosman vult aan: “Vegan is nu wel wat meer naar de achtergrond aan het gaan, maar er komen nog steeds producten bij. Het is echter niet zo dat je wordt overspoeld met plantaardige snacks. Ze zijn steeds vaker onbewust vegan. Producten komen op de kaart te staan zonder het label. Het is dan wel plantaardig, alleen je benoemt dat dan niet expliciet.”

Ambachtsmerken
Brouwer benoemt eveneens dat gemak een grote trend is. “Mora heeft natuurlijk zo’n doos met allemaal verschillende snacks, zodat je niet de ene na de andere hoeft te frituren. Op dat gebied is veel innovatie geweest. Verder is er meer aandacht voor kwaliteit en premiumization. Denk bijvoorbeeld aan Le Frique met hun chique frikandel waar venkel en goed vlees in zit. Of de duurdere kroketten van De Haagsche Croquetterij. Je ziet allemaal ambachtsmerken opkomen en ondernemers die weer meer hun eigen snacks gaan maken. Bij Fort Negen heb je bijvoorbeeld een broodje kaassoufflé. Ze maken alles daarvoor zelf. Op dat punt zitten we nu; iedereen wil een next-level-snack”, stelt Brouwer.

Gefrituurde kip
Een trend die de snackspert ziet, is heel veel kip. “Dat is ook wel logisch, want als je kijkt naar alle lagen van de bevolking, is kip het meest veelzijdige stuk vlees. Iedereen eet kip, behalve als je vegetariër of veganist bent. Er is geen religie of cultuur die het eten van kip verbiedt, dus logisch dat er veel wordt geïnnoveerd met kipsnacks. Voornamelijk gefrituurde. Verder zie ik een zuurtrend. Die waait vanuit Amerika langzaam over naar Nederland. Dille en augurk zijn ontzettend hot.”

Ozempic
Als Bosman naar de toekomst van snacks kijkt, denkt hij dat er kleinere porties komen. “Ozempic zorgt daarvoor. Snacks gaan weer snacks worden. We hebben een periode gehad; hoe groter hoe beter, maar ik denk dat we weer naar kleinere hoeveelheden toe gaan.” Brouwer beaamt dit. “Met name door Ozempic wordt anders naar het formaat van snacks gekeken. Enerzijds heeft dat met delen te maken en anderzijds willen mensen graag minder eten. In Dubai is het nu heel populair om in plaats van één hamburger drie of vier kleine hamburgers te eten. Dat vind ik een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden.”

 

"Er is geen religie of cultuur die het eten van kip verbiedt, dus logisch dat er veel wordt geïnnoveerd met kipsnacks"

Spannendere optie
Bosman vervolgt: “Ik denk dat we in de toekomst steeds meer van het ‘onbewuste’ vegan gaan zien of hybridevlees. Daarnaast denk ik dat de zuurtrend doorzet. Verder zullen we – zolang de globalisering gaande is – invloeden van buitenaf tegenkomen. De populariteit van Aziatische snacks heeft eveneens te maken met het feit dat iedereen tegenwoordig zo makkelijk en goedkoop naar Azië kan reizen. Het kan heel goed zijn dat straks een ander deel van de wereld heel populair wordt.”Brouwer denkt eveneens dat de trends van internationale snacks doorzet in de toekomst. “Als je nu naar een terras toegaat, kun je een klassieke borrelplank nemen en vaak zie je een wat spannendere optie met bijvoorbeeld een empanada, gefrituurde bloemkool en een kleine taco of gyoza. Dat zie ik niet zo snel stoppen.”

Vroeger
Een deel van de samenleving heeft de wens om op het gebied van snacks terug te gaan naar vroeger. Brouwer: “Dat zie ik wel een beetje gebeuren, maar het wordt nooit meer helemaal zoals destijds. Er zijn steeds minder cafetaria’s. Het gevoel van even lekker een frikandel of een bitterbal, zal blijven, maar de ontwikkelingen die ik noemde – plantaardig, gemak, kwaliteit/ premiumization en internationalisering – groeien door.”
De trendwatcher ziet daarnaast dat de traditionele en nieuwe snacks soms samenkomen. Volgens hem zie je geüpgradede versies van oude varianten, zoals de garnalenkroketten van De Haagsche Croquetterij. Dat is een van de oudste kroketten die er is.
Bosman zegt dat mensen uiteindelijk blijven vastzitten in tradities. “De oude snacks zullen ongetwijfeld blijven bestaan, daarnaast komen er meerdere, andere vormen. De kroket en bitterbal blijven bestaan, maar er zullen ook variaties daarop komen.”

Toekomstbestendig
Waar moet een toekomstbestendige snack eigenlijk aan voldoen? “Ik denk dat een product van half dierlijk eiwit en half plantaardig eiwit de toekomst is”, vertelt Bosman. “We gaan dan niet compleet over naar vegetarisch of vegan, nee, we kiezen voor hybridevlees. Je ziet dat supermarkten daar steeds meer mee bezig zijn. Onder consumenten is het nog niet heel erg populair. Als je tegen mensen zegt dat iets half vlees is en half plantaardig, zeggen mensen al snel: ‘Gatverdamme’, terwijl de kwaliteit heel erg goed is.”
Brouwer verwacht dat een relatief gezonde snack met weinig toevoegingen, een zogenoemde clean-labelsnack waarin ook groente is verwerkt, toekomstbestendig is. Volgens de trendwatcher is er ruimte voor gezondere, plantaardige of in elk geval groentegerichte tussendoortjes. Idealiter zijn deze producten zo eenvoudig mogelijk samengesteld, met zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen en zonder dat ze ultrabewerkt zijn. “Aan de andere kant zie ik ambachtelijk als toekomstbestendig. Het liefst huisgemaakt of in ieder geval in de buurt gemaakt. Daarnaast is het belangrijk om de consument te blijven verrassen. Ik denk dat dat drie belangrijke richtingen zijn, zonder dat de oude snacks helemaal verdwijnen. Dat laatste zie ik niet gebeuren”, zegt hij.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

Snackspert.jpg Snackspert Eke Bosman heeft vele volgers op social media. Eigen foto.

Smaak
Als we kijken naar de eindgebruiker, denkt de snackspert dat de consument simpelweg de meeste waarde hecht aan smaak. “Uiteindelijk gaat het daar toch om. Soms overschatten snackmakers de consument een beetje en denken ze dat iets perfect in elkaar moet zitten. Terwijl de consument het al helemaal prima vindt wanneer een product gewoon lekker is. En het is mooi meegenomen als de snack dan bijvoorbeeld gezond of plantaardig is”, legt Bosman uit.
Brouwer vindt dat een consument lastig te peilen is. “De ene keer is iemand heel gezond en bewust bezig en houdt hij of zij rekening met natuur en milieu. De andere keer draait het om lekker genieten. In de ochtend begin je met een proteïneshake, maar om half elf heb je zin in een kopje koffie en dan neem je daar een croissant bij. En dan is je koffie helemaal geen koffie meer, maar ineens een matcha latte. De consument wisselt constant, dus er is niet één aspect waar de consument extra aan hecht. Het is een beetje van alles.”

Verpakkingen
Op het gebied van verpakkingen gaan we steeds minder plastic zien, aldus Brouwer. “De klassieke plastic bakjes van de cafetaria zullen steeds vaker plaatsmaken voor mooiere, duurzamere en zelfs eetbare verpakkingen. Voor de ondernemer zullen de verpakkingen steeds efficiënter worden: kleinere verpakkingen, beter afgestemd op porties, makkelijker te delen en met meer variatie. In plaats van grote dozen zullen er vaker compacte pakketten worden gebruikt, zodat je niet meer hoeft te graaien in een grote bak. Convenience en combinaties van producten in één verpakking worden daarbij steeds belangrijker.”
Bosman ziet steeds meer verpakkingen met een bepaald uiterlijk. “Heel erg funky en jarenzeventigstijl. Ik zie steeds meer merken daarmee komen. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe chipslijn van Jumbo’s. Die is heel speels en funky. Alles is eveneens in het Engels geschreven.”

Conclusie
Kortom: de categorie is de afgelopen decennia ingrijpend veranderd: van overzichtelijke, traditionele opties in een explosie aan nieuwe varianten. Waar vroeger de frikandel en bitterbal de toon zetten, zien we nu bao’s, empanada’s en Korean fried chicken op het menu. Daarnaast zijn gemak, kwaliteit en premiumization, (onbewust) vegan, hybridevlees, veel kip en zuur leidende trends. Het meeste hiervan zal doorzetten in de toekomst. Tegelijkertijd blijven consumenten vooral gevoelig voor smaak en wisselen ze voortdurend tussen gezond en genieten. Qua uitstraling zullen de porties kleiner worden en de verpakkingen voor de consument mooier en duurzamer en voor de ondernemer efficiënter.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.