Horeca

Kabinet wil kindermarketing ongezond voedsel inperken

DEN HAAG – Om overgewicht bij kinderen tegen te gaan wil het kabinet reclame voor ongezonde voeding die is gericht op kinderen wettelijk gaan beperken. Ze gaat dat doen om gezonde keuze makkelijker te maken en omdat zelfregulering niet werkt. Ook krijgen gemeenten de wettelijke bevoegdheid om ongezonde voedselaanbieders te weren van bepaalde plekken.

Gerard van Oosbree |

De gemeenten mogen dan rond scholen en in wijken waar het aanbod van fastfood onevenredig groot is, nieuwe fastfoodzaken en snackbars weigeren. “Mensen moeten zelf kunnen beslissen wat ze eten en drinken en dat moeten we vooral zo houden”, zegt Staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “Maar die vrije keuze staat enorm onder druk door marketing en een steeds verder groeiend aanbod van fastfood overal om ons heen. Op weg naar school en werk en op social media word je aan de lopende band verleid om ongezonde keuzes te maken. Daar willen we als kabinet tegenwicht aan bieden met de wettelijke inperking van kindermarketing en gemeentelijke bevoegdheden om nieuwe fastfood vestigingen te weren.”

Eerder sprak ProFri-directeur Frans van Rooij zich al uit tegen het wetsvoorstel. Volgens Van Rooij is “het snackbarverbod gebaseerd op grachtengordelpolitiek”.

Bron: Out.of.Home Shops

kwalitaria-apeldoorn-interieur-5.jpg