Koninklijke Horeca Nederland blijft lobbyen voor steunpakketten

KHN: ‘Veel ondernemers zijn door hun buffers heen’

WOERDEN - Gematigd tevreden kijkt Robèr Willemsen terug op de afgelopen weken en de aanpak van KHN om horecaondernemers te ondersteunen. “We zijn verrast door de pandemie en zetten druk uit op steunpakketten en maatregelen, waarmee de branche wordt geholpen”, zegt Willemsen.

De voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland vertelt dat de heropening van horecazaken weer wat perspectief biedt, maar dat dit nog onvoldoende is om positief naar de komende weken te kijken. “Ongeveer 50 tot 70 procent van alle horecagelegenheden is weer open, maar steunpakket 1 heeft bijvoorbeeld niet uitgepakt zoals beloofd. Het is triest om te zien dat er zoveel faillissementen zijn. Best veel ondernemers zijn door hun buffers heen en daarom zetten wij nu extra druk om alsnog dat eerste steunpakket rond te krijgen en verder uit te breiden.”

Lobbyen
Bij de branchevereniging voor de horeca stonden de afgelopen weken in het teken van advies geven. “We willen ondernemers zo goed mogelijk helpen en we kijken tevreden terug op hoe we dat hebben gedaan met ons team. Natuurlijk willen we ze financieel helpen, maar we hebben geen geldboom. Het moet echt vanuit de overheid komen en daar is onze rol heel belangrijk. We lobbyen veel en hebben dagelijks contact met ministeries om de horecabranche te steunen. De horeca mocht weliswaar weer open, maar er blijven beperkingen gelden en zonder goed steunpakket worden onze ondernemers niet geholpen. Iedereen spreekt over het ‘nieuwe normaal’, maar voorlopig is alles nog abnormaal”, reageert Willemsen.

Minder beperkingen
Hoewel de sector nog steeds hard wordt geraakt, ziet de voorzitter ook dat er positieve leermomenten zijn. “Het is duidelijk dat consumenten de horeca hebben gemist, want er zijn veel reserveringen op de eerste zonnige dagen nu de deuren zijn geopend. Helaas is de vraag over de hele week genomen wel minder dan we hadden verwacht. Op dit moment is het aantal nog niet voldoende om rendabel te zijn, maar de vraag is er. Daarnaast hebben we efficiënt leren werken, zijn er minder auto’s op de weg en klaagt de consument minder. We waarderen dat we open mochten, maar we zullen snel naar minder beperkingen toe moeten. Dit is in het belang van de gast en ondernemer. Dat is belangrijk, zeker als we straks weer ons leven kunnen oppakken.” Naar verwachting gaat het eind van de zomer alweer iets beter met de horecabranche, althans als de beperkingen verder worden teruggeschroefd, aldus Willemsen.

Dit artikel verscheen eerder in de Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops special ‘SamenSterk’. Abonneren? Klik hier voor Levensmiddelenkrant en klik hier voor Out.of.Home Shops.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops