Horeca

NLVVM: 'We willen een voortrekkersrol spelen in verkeersveiligheid maaltijdbezorgers’

ROTTERDAM - De bezorgmarkt is als ‘winnaar’ uit de crisis gekomen, dat meldde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) begin deze maand naar aanleiding van de Cijferupdate 2021/2022. Het online bestellen van maaltijden en thuis laten bezorgen kende ook dit jaar weer een omzetstijging, namelijk van 19,2 procent. Deze branche kende al jaren een groei, maar corona heeft deze versneld. Het betekent ook meer bezorgers op de weg en daarom zet de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) in op een betere verkeersveiligheid.

Lisa van der Linden |

De coronacrisis heeft de foodsector blijvend veranderd, aldus het FSIN. Daar kan Tom Filippini, oprichter van Taco Mundo en tevens voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers, zich in vinden. “De bezorgmarkt groeit al jaren, maar tijdens de coronacrisis zijn meer mensen gaan bestellen. Daarbij zijn nieuwe doelgroepen aangeboord, zoals degenen die nooit maaltijden thuis lieten bezorgen, maar dat nu wel zijn gaan doen omdat uiteten gaan niet kon of lastiger werd. Het arsenaal aan klanten is daardoor verbreed en we hopen deze vast te kunnen houden”, vertelt Filippini. Het aantal aanbieders is daarnaast ook toegenomen, al zijn veel partijen weer gestopt met bezorging, omdat het toch een vak apart is. “Je doet het er niet even bij. IT-systemen die alles ondersteunen, speciaal ontwikkelde verpakkingsmaterialen en alle operationele processen zijn anders dan in een ‘traditioneel’ restaurant”, aldus Filippini.
Een verandering die hij constateert in coronatijd is dat de traditionele vraagmomenten verschoven. Normaliter zijn donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag de drukste dagen, maar de afgelopen twee jaar kon het zomaar zijn dat op maandag of dinsdag net zoveel bestellingen werden geplaatst als op donderdag. Dat komt volgens Filippini met name door het vele thuiswerken. Hierdoor werd eerder op de dag besteld, maar ook vaker per week. “In het begin was het lastig om daarop te anticiperen, vandaar dat we altijd inzetten op drukte. Ik verwacht dat de huidige maatregelen ook weer zullen leiden tot een extra impuls voor de bezorgmarkt.”

Snelheid
De formules die zijn aangesloten bij de NLVVM focussen met hun eigen marketingkanalen op bezorging, en ze maken daarbij gebruik van eigen bezorgers, ongeacht de vermelding op Thuisbezorgd.nl of Uber Eats. “Dat doen we om de kwaliteitsketen van begin tot eind te controleren en zelf in de hand te houden. Alle bezorgers zijn in dienst en ontvangen een vast uurloon. Daardoor hoeven ze zich niet te haasten om zoveel mogelijk ritjes per uur te doen, hetgeen ongelukken in de hand werkt. Wij zeggen altijd: de snelheid wordt in de keuken behaald en niet op de weg. Daar moeten de operationele processen op gefocust zijn”, zegt Filippini. Hij kan zich goed voorstellen dat kleine ondernemers kiezen voor bezorgers van bijvoorbeeld Thuisbezorgd, ongeacht de commissie. “Ze hebben direct een podium waarmee ze bestellingen kunnen genereren, zonder daar extra medewerkers voor in te hoeven zetten.”

Verkeersveiligheid
De NLVVM heeft de ambitie om de gemeenschappelijke belangen van de aangesloten formules te behartigen en te streven naar verdere professionalisering van de branche in het algemeen. Veiligheid is een groot thema en daarin wil de NLVVM een voortrekkersrol in spelen. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) neemt de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar meer risico’s in het verkeer, waardoor ze ook vaker zijn betrokken bij ongelukken. Dit is precies de doelgroep die kiest voor een (bij)baan als maaltijdbezorger. De NLVVM heeft om die reden de NL Delivery Game geïntroduceerd. De leden van de vereniging hebben hun kennis en ervaring gebundeld en een trainingsgame ontwikkeld voor de 20.000 bezorgers die bij hen werkzaam zijn. In het spel worden de verkeers- en gedragsregels van VVN middels gamification en kennisbattles getoetst. Dit zijn onder meer rustig rijden en je aan de verkeersregels houden, je houden aan de maximumsnelheid, voor een rood licht en zebrapad stoppen, geen telefoon gebruiken tijdens het rijden en het correct dragen van een helm. Rob Stomphorst, Veilig Verkeer Nederland: “Het is van meerwaarde dat Veilig Verkeer Nederland en de NLVVM de krachten bundelen voor een game die de veiligheid in het verkeer waarborgt. De game bevat goede elementen om bewustwording te creëren onder maaltijdbezorgers en hen zo te stimuleren een bijdrage te leveren aan meer verkeersveiligheid.” Filippini voegt daaraan toe: “Bij de aangesloten bezorgformules heeft de veiligheid van de medewerkers altijd prioriteit gehad. Door onze knowhow en ervaringen te bundelen in de NL Delivery Game hebben wij nu een extra tool waarmee we de competenties en daarmee de veiligheid van onze maaltijdbezorgers nog beter kunnen borgen.”
Bezorgers kunnen in twee weken de game uitspelen en ontvangen daarna een certificaat en beloning met als doel om bewuster en veiliger deel te nemen aan het verkeer. Elke keten heeft een vertegenwoordiger die de game in goede banen leidt en de franchisenemers begeleidt in de uitrol van de game. Ruud Lammers, game manager van Domino’s Pizza, legt uit: “We laten onze franchisenemers elke twee weken een nieuwe poule met maaltijdbezorgers opzetten. Dit maakt het voor ons overzichtelijk en gestructureerd en de resultaten zijn goed meetbaar.”
Voor nu is de game alleen toegankelijk voor leden van de NLVVM, maar er wordt bekeken of deze in de toekomst beschikbaar gesteld kan worden aan derden. Filippini ziet nu al dat het voor andere sectoren ook een belangrijk instrument zou kunnen zijn om verder aan de verkeersveiligheid in Nederland te werken. “Wij worden gebeld door gemeenten die het initiatief toejuichen. Zij zijn voornemens om het voor te stellen aan andere sectoren, zoals pakketbezorgers en de taxibranche. Die bevinden zich ook veel op de weg.”

Verduurzaming
De tijd dat bezorgers met een vervuilende scooter of auto door de stad raceten om een warme maaltijd bij de klant af te leveren, ligt achter de rug. Daar heeft de NLVVM een grote rol in gespeeld. “We willen daadwerkelijk verdere professionalisering bewerkstelligen, waarbij ook de verkeersveiligheid wordt vergroot. Het imago van maaltijdbezorging is ook veranderd, omdat er vaker op de fiets wordt bezorgd, dat veel duurzamer is. Het aantal fietsbezorgingen is nu in de meerderheid. De grotere inzet van fietsen heeft het aantal ongelukken significant verminderd. Het gaat minder snel en je moet meer actie ondernemen door actief mee te trappen en deelnemer te zijn in het verkeer”, aldus Filippini.
In het kader van duurzaamheid is de vereniging ook bezig met het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en het recyclebaar maken daarvan. “Dat is een gezamenlijke doelstelling, wat je niet van de ene op de andere dag voor elkaar hebt. Vanuit duurzaamheidsperspectief wil je minder verpakkingen, maar dat botst dan vaak weer met eisen vanuit voedselveiligheid. Als professionele ketens blijven wij ons continu inzetten om op een maatschappelijk verantwoorde manier de kwaliteit van onze producten en service te optimaliseren.”

Belangen behartigen
De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM) is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren bezorgrestaurants, Spare Rib Express, Taco Mundo en New York Pizza. Inmiddels bestaat de vereniging zeven jaar en in die tijd hebben FEBO, SushiPoint, Johnny’s Burger Company, FFC en Eazie zich aangesloten. De landelijke formules vertegenwoordigen samen meer dan 1000 vestigingen en 30.000 werknemers, waarvan 20.000 bezorgers. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van aangesloten formules. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor verdere professionalisering van de maaltijdbezorgbranche.

Bron: Out.of.Home Shops

 

section1_page4_article23_1.jpg