Horeca

Snelle segment en brood zijn populair op campingwinkels

NIEUWVEEN - Van Smac in blik tot to-go artikelen; vakantiegangers maken het zichzelf graag gemakkelijk. Nu het vakantieseizoen van start is gegaan, spreken we met twee ondernemers die een super runnen op een recreactiepark.

Vakantiesuper Ginkelduin
Niet gehinderd door gebrek aan ervaring besloot Pauline Warris de campingwinkel op Molecaten Park Landgoed Ginkelduin (Leersum) over te nemen. “Al heeft mijn vriend wel ervaring in het supermarktwezen gelukkig, hij helpt me bijvoorbeeld bij de assortimentskeuze.” Dat assortiment bestaat voor een groot deel uit ingrediënten voor makkelijke maaltijden: “Nasigroenten, pastasaus, knakworsten, alle benodigdheden voor pannenkoeken, kant-en-klaarpannenkoeken en wat kant-en-klaarmaaltijden – dat zijn de populaire producten in onze winkel. En grappig genoeg is Smac in blik ook een hardloper, da’s echt een campingproduct”, zo ervaart Warris.

Seizoensplek
Het Molecaten Park Landgoed Ginkelduin telt circa 600 kampeerplaatsen en 160 huisjes en appartementen. “Het is een geliefde plek bij jonge gezinnen en grootouders. Meerdere familieleden van mij hebben hier een seizoensplek, zodoende kende ik het hier wel. Ik wilde graag ondernemen en hoorde dat ze op dit park een eigenaar zochten voor de winkel. Toen heb ik besloten ervoor te gaan,” vertelt Warris. Afgelopen paasweekend opende ze de Vakantiesuper (onderdeel van Boon Food Group), die ze vooral alleen runt. “Mijn vriend staat me op de achtergrond bij, mijn moeder helpt twee dagen per week, en we hebben een medewerker van wie ouders hier een vaste plek hebben. Ik zoek nog meer personeel, maar dat is zo’n beetje onmogelijk in deze tijd.”

Pieken
Behalve het snelle segment, verkoopt ook het brood goed. Warris: “Om acht uur ’s ochtends is het meteen volle bak hier – ik denk dat het brood goed is voor zeker een vijfde van de omzet. De rest van de dag gaat de drukte heel erg in pieken, rond lunchtijd en aan het eind van de middag is het weer heel druk.” Ook de non-foodafdeling is populair, vertelt de onderneemster: “Vooral rondom vermaak: speelgoed, voetballen, badmintonspullen, kleine reisspelletjes, puzzelboekjes. Maar ook het praktische assortiment loopt goed, denk aan haringen, scheerlijnen, batterijen, vuilniszakken, tandpasta en deo.”

Afprijzen
Warris kijkt uit naar haar eerste seizoen op het vakantiepark: “De sfeer is goed, zowel onder de gasten als onder de andere medewerkers op de camping.” Na de herfstvakantie gaat het park dicht voor de winterstop, en daarmee ook de winkel. “Zo’n twee weken voor sluiting gaan we beginnen met het afprijzen van artikelen die een kortere THT hebben, en kopen we natuurlijk bescheiden in. Veel artikelen – zoals het non-foodassortiment en producten in blik – kunnen door naar het volgende seizoen. En de rest breng ik naar de Voedselbank, denk ik. Aan weggooien heb ik een hekel.”

Spar enjoy Ouddorp
Een enorme versbroodafdeling, veel woonaccessoires en uiteraard een groot to-go aanbod: “Wraps, sandwiches en kleine drankjes – handig voor op het strand”, vertelt Koen van Grootel over het assortiment in zijn Spar enjoy Ouddorp, gelegen op Landal Strand Resort Ouddorp Duin (Zeeland). Van Grootel is eigenaar en medeoprichter van de Pakgro Groep, een multifranchiseonderneming met inmiddels dertien supermarkten, waarvan tien op een recreatiepark en drie in een recreatieomgeving. De onderneming werd in 2012 opgericht door Van Grootel en zijn ouders. Al vanaf 2007 runnen ze samen supermarkten op recreatieparken. In de loop der jaren opende de familie geregeld een nieuwe super. Een paar jaar geleden werd overgestapt van Pakgro naar de Spar enjoy-formule. De ondernemer licht toe: “Spar is bekend bij buitenlandse toeristen, dat helpt. En de enjoyformule is gericht op gemak en kent een uitgebreid non-foodassortiment. Vakantiegangers komen hier namelijk ook vaak voor zwembandjes en souvenirs voor thuis.”

Seizoensbusiness
De recreatiesuper op het vakantiepark in Ouddorp (met 258 accommodaties) opende in 2016 en heeft een vvo van 320 m2 en daarbij een shop voor non-food van 160 m2. Ongeveer de helft van de bezoekers komt uit omringende landen, zoals Duitsland en België. Hoewel het park en de winkel het hele jaar door geopend zijn, kan de winkelomzet op drukke zomerdagen wel twintig tot zelfs dertig keer zo hoog zijn als in de winter. Bijkomend gegeven van zo’n seizoensbusiness is dat het personeelsverloop ook enorm is. Van Grootel schat in dat jaarlijks circa een derde van zijn personeelsbestand wisselt: “Vooral dit jaar is dat echt een probleem. Voor alle winkels zou ik zo’n veertig mensen in dienst moeten hebben, maar we zijn maar met 25. Behoorlijk aanpoten dus.”

Vrolijker en relaxter
Vers afgebakken broodjes zijn veruit de meest populaire producten in de winkel in Ouddorp, die daarop trouwens geen uitzondering vormt. “Op hoogtijdagen gaan hier wel 5000 tot 6000 broodjes doorheen – goed voor zo’n 20 procent van de omzet: kaiserbroodjes, pistoletjes en croissants zijn de echte hardlopers”, aldus Van Grootel. Andere populaire producten zijn onder meer speelgoed (vooral voor op het strand) en woonaccessoires (artikelen voor thuis rondom het thema zee). Ook vergeten boodschappen zoals afwasborstels en wc-papier verkopen goed – non-food levert ongeveer 18 procent van de omzet in de recreatiesuper. Verder vinden to-go artikelen – allemaal voorverpakt – gretig aftrek. “Gasten gaan hier voor gemak. Dus pizzapunten voor onderweg en kant-en-klare barbecuepakketten voor als ze laat van het strand afkomen. Pannenkoekenmix verkoopt hier ook beter dan aardappelen; dat is te veel gedoe voor vakantiegangers. En snoepgoed, chips, frisdrank, bier en andere borrelitems lopen ook hard. Op vakantie mag er meer en zijn klanten vrolijker en relaxter dan thuis. Ze komen allemaal met een glimlach binnen.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page12_article24_1.jpg