Sodexo zet pick-uppoints in voor zorgmedewerkers

(CORONANIEUWS) ROTTERDAM – Om zorgmedewerkers aan goede voeding te helpen opent Sodexo pick-uppoints voor het afhalen van maaltijden. Via een nieuwe bestelservice kan zorgpersoneel ontbijt, lunch en diner laten klaarmaken, om die vervolgens op een plek in het gebouw op te halen op een afgesproken tijdstip.

Sodexo brengt dit nieuws naar buiten op LinkedIn met de hashtag ‘ZorgToppers’. ‘Zo zorgen onze toppers voor deze ZorgToppers! Nu even op iets meer afstand van elkaar, maar met net zoveel passie’, valt er te lezen.

Veilig
“In verband met het coronavirus kunnen wij onze dienstverlening op veel plaatsen niet uitvoeren zoals onze klanten en gasten van ons gewend zijn”, licht woordvoerder Andrea Wondergem toe. “Om hen in deze tijden toch zo goed mogelijk van dienst te zijn, hebben we een bestel & pick-upplatform gelanceerd, genaamd: order.bysodexo.nl. Hier kunnen de op locatie aanwezige gasten eenvoudig en veilig een ontbijt, lunch of diner bestellen.”

Het systeem gaat als volgt in z’n werk:

  1. De bestelling wordt vooraf betaald via iDeal.
  2. Het cateringteam op locatie zorgt ervoor dat de bestelling op het afgesproken moment klaar staat bij één van de pick-uppoints op de betreffende locatie.

“Het bestelsysteem wordt momenteel bij meerdere klanten door het hele land ingezet, waaronder het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht”, aldus Wondergem.

Koude bereiding
Hoewel het nog vroeg is, kan Wondergem desgevraagd al het een en ander kwijt over de eerste metingen op het bestel & pick-upplatform. “Het is nog lastig hier grote trends in te ontdekken, maar de eerste transacties laten zien dat er voornamelijk gekozen wordt voor een broodjeslunch met bijvoorbeeld fruit en een drankje of een maaltijdsalade. De orderomvang lijkt niet veel af te wijken van een lunch in het restaurant, wel zien we dat de gast vaker voor een koude bereiding kiest dan voor een warm gerecht”, aldus de woordvoerder.

Mankracht
Ook Sodexo krijgt zware klappen te verwerken door het coronavirus. Zo werd onlangs bekend dat de cateraar niet kon rekenen op een groot deel van de gebruikelijke inkomsten. Op de cateringlocaties die open zijn, werkt het personeel volgens de strikte richtlijnen van het RIVM. Niet overal wordt daarom gewerkt met de gebruikelijke mankracht.

“Dat verschilt sterk per locatie, op de meeste plekken kan er prima op 1,5 meter afstand worden gewerkt”, zegt Wondergem. “Wanneer dit niet lukt, passen we de teamindeling of werkprocessen aan zodat het werk voor iedereen veilig is. Order.bysodexo.nl geeft ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om meerdere pick-up points in te richten. Hiermee spreiden we zowel gasten als medewerkers over verschillende plekken in een gebouw.”

Bron: Out.of.Home Shops