Duurzaamheid staat ook bij paviljoens steeds vaker centraal

‘Strandtenten en cocktails zijn synoniemen van elkaar’

SCHEVENINGEN - Nu de nieuwe maatregelen enigszins zijn gewend, gaan ze er bij de Scheveningse strandtenten weer vol tegenaan. Out.of.Home Shops sprak met verschillende strandtenteigenaren over de ins, outs en wensen voor deze zomer.

Op de stranden en de boulevard is het nog steeds rustiger dan voorgaande jaren. Dit is ook te merken in de strandtenten, waar inmiddels wel menig plek gevuld is. Qua drukte is het echter nog niet te vergelijken met vorig jaar. “Misschien hebben Nederlanders inmiddels uitgevonden dat thuis een cocktail drinken ook heel gezellig kan zijn”, denkt Sjoerd Harder, eigenaar van The Fat Mermaid, hardop. Toch ziet hij dat elk weekend meer bezoekers zijn strandtent weten te vinden. Zelfs het toerisme uit Duitsland richting het Zuid-Hollandse strand trekt weer aan.

Wenslijst
Als bezoekers eenmaal op een terras neergestreken zijn, blijven zij vaak zoals vanouds verlangen naar een alcoholisch mixdrankje. “Strandtenten en cocktails zijn toch een beetje synoniemen van elkaar”, is de mening van Sander van der Torn van de Blue Lagoon. “Zeker laat in de avond, met de loungebanken en de vuurtjes om warm bij te blijven. Dan kan het hard gaan.”

Gin-tonics lijken ook dit jaar hoog op de wenslijst van veel gasten te staan. Iets verderop bij strandtent Oceans hebben ze het daarom extra goed aangepakt. Eigenaresse Emmy Parmentier vertelt: “Dit seizoen bieden we diverse gins die we combineren met speciale tonics. Zo kunnen we bij vrijwel elk gerecht een passende gin-tonic presenteren en kunnen we onze cocktails prima op elke klant afstemmen.”

Bij Bora Bora zien ze niet per se een forse verkoop van gin-tonics, maar wel de opkomst van een andere trend. “We hebben nog nooit zoveel havermelk verkocht als nu”, vertellen eigenaren Michelle Glas en Niek Strijkert. Klanten vragen minder om dierlijke producten en zijn steeds meer op zoek naar duurzaam en biologisch. Op de menukaarten van de Scheveningse strandtenten explodeert het aanbod aan vegetarische gerechten: gegrilde aubergines, vegetarische hamburgers, falafelschotels. Glas: “Als ondernemer kunnen we er niet meer omheen.”

Ook bij The Fat Mermaid zetten ze biologische ideeën voorop. “We schreeuwen niet van de daken dat we alles zo duurzaam mogelijk proberen te doen”, vertelt Harder. “Maar ik vind wel dat dát juist het nieuwe normaal zou moeten worden.” Hij merkt ook dat niet alle bezoekers gewend zijn aan gerechten zonder vlees, ondanks dat zij het toch wel vaak erg lekker vinden. “Een van onze hardlopers is een veggie pitabroodje. Maar als ik er op de kaart bij zou zetten dat hij vegan is, zouden de vleeseters het meteen niet meer bestellen. Nu het er niet bij staat, zie je echt dat het meer besteld wordt. En de gasten smullen er heerlijk van.”

Biobier
Wel is er nog een product waarvan Harder graag een groter aanbod zou zien, om zijn ideologie verder uit te breiden: “Op de markt is nu echt nog een gebrek aan biologisch bier. Ik heb er nu één op de tap, maar ik heb slechts één andere brouwer kunnen vinden. Verder is er geen keuze.” Ook de andere strandtenthouders geven aan dat er op de biologische markt nog veel te winnen valt.

Voorzichtig optimistisch
Voor de komende zomer zijn de strandtenten echter zeer tevreden over het aanbod. “Bijna alles wat je wilt is er eigenlijk wel”, zegt Oceans-eigenaar Parmentier. “Online valt tegenwoordig alles te bestellen, dat is fijn.”
Eensgezind geven de eigenaren aan trots te zijn op hun menukaart. Met het zonnige weer in het verschiet gaan ze voorzichtig optimistisch de zomer tegemoet.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.