Horeca

Subway tekent overeenkomst met Adyen

AMSTERDAM - Adyen gaat de Amerikaanse fastfoodketen Subway in Noord-Amerika bedienen met zijn betaalplatform. Dat maakte het Amsterdamse betaalbedrijf dinsdag bekend.

Adyen heeft met Subway een mooie nieuwe klant binnengehaald. Dankzij de onlangs aangekondigde deal met de broodjesketen kan het door Adyen verwerkte volume aan betalingen met 2 miljard tot 3 miljard dollar groeien, schatten analisten van KBC Securities. Ze verhogen hun koersdoel voor de in Amsterdam genoteerde betalingsverwerker van 675 euro naar 700 euro.

Makkelijker
Adyen belooft Subway betalingen makkelijker te maken, zowel in het restaurant als online en via de app. Ook wordt het makkelijker voor de fastfoodketen om nieuwe restaurants, markten en regio's toe te voegen aan het systeem.

"Het betaalplatform van Adyen zal Subway beter in staat stellen om de nieuwste digitale betaaltechnologieën aan te bieden en operationele moeilijkheden weg te nemen voor onze franchisehouders", stelde chef information officer Mike Macrie van Subway.

Adyen maakte dinsdag bekend de betalingen te verwerken voor Subway op de Noord-Amerikaanse markt. Daarnaast verleent de Nederlandse fintechonderneming diensten die het voor franchisehouders van de keten gemakkelijk moeten maken betalingen bij te houden.

Digitaal
Analisten van KBC wijzen erop dat de overeenkomst aanzienlijk groter is dan eerder aangekondigde contracten. Zo telt Subway in Noord-Amerika 26.750 vestigingen met ruwweg 10 miljard dollar aan omzet. In de Verenigde Staten gebeurt ongeveer de helft van alle betalingen digitaal, hoewel dit percentage bij kleine bedragen in eettentjes lager zal liggen.

KBC blijft bij zijn hold-advies voor Adyen, gezien de hoge prijs die op dit moment voor een aandeel van het bedrijf moet worden betaald. Adyen noteerde woensdag omstreeks 10.25 uur 0,8 procent hoger op 832,80 euro.

Bron: ANP

subway-anp.jpg