Horeca

‘We geloven wereldwijd in belang van lokale power’

EINDHOVEN - Wayback Burgers is nu drie jaar actief in Nederland. De fastfoodketen heeft naar eigen zeggen de servicefactor en kwaliteit van een regulier restaurant in combinatie met de snelheid en de prijs van een fastcasualrestaurant. Dit jaar is het dertig jaar geleden dat de formule werd opgericht in het Amerikaanse Newark, Delaware. Inmiddels zegt de algemeen directeur van de Nederlandse tak, Stefan Boers (26), dat de keten in vijf jaar 55 zaken wil openen in ons land. Deze maand opent hier de vierde vestiging. Boers gaat in op het plan van aanpak om de ambitie van Wayback Burgers te behalen.

Allereerst, hoe ben jij bij Wayback Burgers terechtgekomen?
“Ik begon als hamburgerbakker bij McDonald’s op zestienjarige leeftijd. Daar ben ik verliefd geworden op quickservice, de snelle vorm van horeca. Iets als McDonald’s is wel iets te ‘snel’ voor mijn visie van die wereld. Ik ben op een gegeven moment gaan kijken wat wel bij mij past. Dat is een goed en eerlijk product met verse ingrediënten, geserveerd in een snelle omgeving. Daardoor ben ik bij Wayback Burgers terechtgekomen.”

Hoe onderscheidt Wayback Burgers zich van zoveel andere hamburgerketens?
“Er zijn vier pijlers die ons onderscheiden. De allereerste en belangrijkste is de kwaliteit van het product. Een vers product, maar ook rundvlees dat bereid wordt op het moment van bestellen, hand gepaneerde kipfilets, zelf gemixte milkshakes met vanille schepijs en een eigen recept voor de broodjes zijn daar onder meer voor van belang. Daarnaast gaat het om flexibiliteit. We hebben een aantal signature burgers, maar ook ‘ Craft your own ’, waarbij de klant de burger zelf kan samenstellen. Er is keuze uit verschillende kazen, groentetoppings en sauzen. In totaal zijn er meer dan tweehonderd combinaties te maken. De derde pijler is snelheid, daar gaat het bij ons ook om. Je moet vaak kiezen tussen een snelle hap, waarbij je moet inleveren op kwaliteit, en ergens twee uur zitten voor een maaltijd van goede kwaliteit. Wij zitten daar tussenin. Dit terwijl het bij ons ook mogelijk is om in tien minuten weer buiten te staan, of twee uur te blijven zitten met vrienden en een biertje. Best of both worlds . De vierde pijler is prijs. We kunnen kwaliteit en keuze bieden tegen een prijsstelling die vergelijkbaar is als bij een quickservicerestaurant. We hebben geautomatiseerde processen waarmee we heel makkelijk aan de slag kunnen. Daardoor kun je voor ongeveer tien euro een goede burger, friet en een drankje bij ons krijgen.”

Wat is het plan van aanpak om in vijf jaar tijd 55 vestigingen te openen in Nederland?
“We zitten nu een aantal jaar in Nederland om de formule uit te testen, neer te zetten en door te ontwikkelen. Nu willen we groei gaan realiseren. Er draaien twee locaties in Nederland, en deze maand worden daar nog eens twee aan toegevoegd. Aan het einde van dit jaar willen we zo’n tien actieve restaurants hebben, grotendeels met externe franchisers. Over het algemeen bepaalt de franchisenemer waar de locatie komt. We kijken heel goed met welke ondernemers we in zee gaan. We geloven als formule wereldwijd heel erg in het belang van lokale power. Dat klanten niet alleen bij Wayback Burgers eten, maar bij ‘Anita en Ilona’, zoals straks in Winschoten het geval is. We moeten geen anoniem Amerikaans merk zijn. Wayback Burgers wil het persoonlijker maken door geen nummertjes, maar voornamen te gebruiken en te groeten en afscheid te nemen. In de restaurants gebruiken we ook geen felle lichten en kleuren. Een gezellige en warme omgeving moet mensen gaan trekken. Deze maand openen filialen in Zwolle en Winschoten. We gaan daarna voor twaalf locaties in twaalf provincies, om vanuit daar verder uit te breiden door het hele land. Meer kan ik nog niet zeggen over een verdere uitrol.”

Waarom is het voor franchisenemers interessant om te starten onder jullie naam?
“We hebben een betaalbaar instapmodel, zeker voor de bezorglocaties. Bovendien zijn er wereldwijd zo’n tweehonderd restaurants geopend, en geen één is hetzelfde. Ze hebben geen vaste rechthoekige opstelling, maar juist verschillende. Dat is leuk voor de ondernemers. Ons hard franchisemodel biedt een heel intensief supporttraject aan. Dat betekent dat de zelfstandigen weinig keuze hebben over de look-and-feel en hamburgers die ze verkopen, maar daar wel veel advies over krijgen. De focus kan dan gelegd worden op hetgeen waar ze goed in zijn: hamburgers bakken en dergelijke. Wel kan een ondernemer bepalen hoe zijn of haar restaurant de lokale markt aan kan spreken.”

Wat is tot slot jouw favoriete burger?
“Mijn lievelingsburger is een ‘ Craft your own ’ met cheddarkaas, sla, tomaat, barbecuesaus, ketchup, mayonaise en twee rundvleesburgers. Niet te ingewikkeld dus.”

Bron: Out.of.Home Shops

wayback.png
_dsc5317.jpg
burger.png