‘In een impulscategorie ben je afhankelijk van de instant cravings van de shopper’

Winnaar Beste Introductie 2021: Violife Vegan Broodje Gouda Flavour

[BESTE INTRODUCTIES] BUNSCHOTEN-SPAKENBURG - Als je het hebt over klassiekers binnen banket, dan hebben we het natuurlijk ook over het kaasbroodje. De Graaf Bakeries en Upfield Professional hebben de handen ineengeslagen met het Violife Vegan Broodje Gouda Flavour als resultaat. Het overtreft alle verwachtingen en is uitgeroepen tot Beste Introductie 2021. Jacques van Diermen, commercieel manager De Graaf Bakeries, en Jeroen den Ouden, key accountmanager Wholesale Upfield, zijn trots op de innovatieve ontwikkeling.

Hoe voelt het om deze award te winnen?
Van Diermen: “Het voelt echt als de kers op de taart. De samenwerking tussen Upfield Professional en De Graaf Bakeries is vanaf de start heel organisch en bruisend geweest. In die zin past deze award er helemaal bij. Wij zijn trots op deze innovatieve ontwikkeling waarmee we tegelijk plantaardig eten nóg makkelijker maken voor iedereen.”

Wat zijn de hoogtepunten geweest met dit nieuwe product binnen banket?
Den Ouden: “Dat was de lancering bij AH to go in Q4 vorig jaar. We lanceerden de eerste vegan bakerysnack bij een to go-locatie, een mijlpaal. Het 100 procent vegan broodje Gouda Flavour is een knapperige bladerdeegsnack, gevuld en getopt met het heerlijke vegan alternatief voor Goudse kaas van Violife. De rotatie kwam direct goed op gang, mede door de sterke onlinesupport en social influencers vanuit Violife. De vegan community bleek een hele hechte sociale groep mensen die elkaar direct tipten en enthousiast maakten voor het broodje. Begin dit jaar volgden nieuwe listings bij onder andere Spar city-stores.”

Hoe was het om een introductie te doen tijdens de coronacrisis?
Van Diermen: “Gelukkig was de situatie in Q4 aan de beterende hand: mensen waren weer meer onderweg en durfden makkelijker winkels binnen te gaan. Juist in een impulscategorie als verse snacks ben je afhankelijk van het moment in de winkel, de geur en de instant cravings van de shopper.”

Wat is de toegevoegde waarde voor de out-of-homebranche?
Den Ouden: “De doelstellingen in het uitbreiden van het vegan assortiment liggen er zeker, juist bij onze out-of-homepartners. Het Violife Vegan Broodje Gouda Flavour geeft hier invulling aan. Klanten spreken hiermee een steeds groter wordende groep veganisten en flexitariërs aan. Dit zie je nog sterker terug bij de jongeren. Zij zijn de toekomst en degenen die we als doelgroep aan ons willen blijven binden, maar zij stellen andere eisen aan de categorie. Door het merk Violife aan ons product te verbinden, neemt de kwaliteits- en smaakperceptie voor hen direct toe. Daarmee doorbreken we een belangrijke barrière naar de consumptie van plantaardig. Daarnaast bieden we met dit broodje ook een oplossing voor mensen met een lactose-intolerantie (2 - 6 procent van de Nederlanders). Het product is daardoor extra interessant voor de afnemers van ons broodje. Bovendien is en blijft het kaasbroodje een klassieker binnen het banket-assortiment. Daarom zijn we blij dat we deze grote groep shoppers ook een vegan alternatief kunnen bieden.”

Hoe gaan jullie de innovatie dit jaar ondersteunen?
Van Diermen: “We blijven samen met Upfield heel slim en gericht socialmediacampagnes inzetten. Daarnaast geloven wij in de kracht van activatie op de winkelvloer en mooie acties in samenwerking met onze klanten.”

Juryrapport:
”Upfield en De Graaf Bakeries hebben tijdens de introductie van het Violife Vegan Broodje Gouda Flavour een actieve social-campagne gevoerd en de verkopen zijn goed.”

Bron: Out.of.Home Shops