Product: Like!Mayo, Fabrikant: Remia

Winnaar De Classique: ‘Bij Remia zijn we continu bezig met innovatie’

DEN DOLDER - Mayonaise is niet weg te denken uit de keuken van menig cafetaria, restaurant of tankshop. Op een bal gehakt, bij frites of als basis voor een dressing. Het enige wat nog ontbrak bij Remia was een plantaardige, volledig allergeen- en eivrije variant. In 2017 is deze op de markt gebracht en wordt nu door de vakjury tot De Classique uitgeroepen. “Het product Like!Mayo groeit jaar op jaar”, vertelt Ellen van Geenen, senior product manager Foodservice.

Wat is ervoor nodig om De Classique te winnen?
“Bij Remia zijn we continu bezig met innovatie en het optimaliseren van onze producten. We hebben daarbij oog voor actuele thema’s als duurzaamheid. Maar ook de toenemende vraag naar producten van een plantaardige oorsprong en groeiende aandacht voor allergenen krijgen onze aandacht. Remia is al sinds 1925 een Nederlands familiebedrijf. We zijn zeer flexibel en in staat snel te schakelen. Zo kunnen we vaak als eerste op deze trends en ontwikkelingen inspelen. Like!Mayo is hier een uitstekend voorbeeld van.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen drie jaar met dit product?
“We hebben Like!Mayo officieel gelanceerd tijdens de Horecava 2018. Direct kregen we aandacht van de pers en klanten, zowel grossiers als eindverbruikers, vanwege de vernieuwende en unieke propositie van dit product.
Vanaf dat moment hebben we veel ondernemers, waaronder in het restauratieve segment waartoe fastservice, leisure en catering behoren, enthousiast weten te maken voor Like!Mayo. Het product groeit jaar op jaar en zelfs de coronacrisis heeft de stijgende lijn in de verkopen niet kunnen stoppen.”

Wat is het onderscheidend vermogen van dit product?
“Met Like!Mayo was Remia de eerste sauzenfabrikant die een eivrije en plantaardige mayo op de markt bracht. Bovendien is het volledig allergenenvrij en met de smaak zoals je van mayonaise gewend bent. Kortom; een mayo voor iedereen! Niet alleen lekker bij frites, maar ook de perfecte basis voor huisgemaakte sauzen of dressings, dus ook nog eens breed toepasbaar.”

Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
“De samenwerking is altijd goed geweest. Met name op eindverbruikersniveau proberen we klanten al in een vroeg stadium bij het ontwikkelingstraject te betrekken. Dat is ook met een product als Like!Mayo gebeurd. We wilden absoluut zeker zijn dat de kwaliteit van deze 100 procent plant-based mayo de vergelijking met een conventionele mayonaise kon weerstaan. Verder bleek naast een grootverpakking ook duidelijk vraag naar een kleinverpakking in de vorm van een 800 ml tube te bestaan.”

Wat is jullie strategie om over drie jaar nog steeds met dit product in de schappen te staan?
“We blijven dit product actief ondersteunen met receptinspiratie en enthousiaste verhalen van ondernemers die al met Like!Mayo werken via onze vernieuwde website www.remiaprofessioneel.nl, nieuwsbrief, de vakbladen en waar mogelijk tijdens (digitale) beurzen. Daarnaast blijven we natuurlijk doorontwikkelen.”

Juryrapport: “Dit was de eerste plantaardige mayonaise van een groter merk die ook goed van smaak is. Pas vorig jaar kwamen ook andere A-merken met veganaise. Het is een relevante aanvuling in de categorie, gezien de groei van het aantal vegans.”