Onderweg

EG: ‘Fabrikanten vallen op met exclusieve producten’

BREDA - EG Group legt de maximale focus op versheid en kwaliteit in haar tankshops. Deze zomer is de vernieuwde Go Fresh-formule gepresenteerd en voor het einde van dit jaar zullen op de A-locaties de shops zijn getransformeerd naar de nieuwe uitstraling. “We zitten in een flow van ombouwen, zowel met Spar als met Go Fresh.”

Lisa van der Linden |

Dit vertelt Luuk Valk, retail manager Netherlands bij EG Retail. Met de vernieuwde shops speelt EG Group naar eigen zeggen nog meer in op de vraag naar gemak, vers en kwaliteitsproducten. In een interview met Out.of.Home Shops vertelt Valk over het vernieuwde shopconcept en hoe hij de toekomst van de tankshop ziet.

Hoe gaat met de shops van EG Group?
“Hartstikke goed. We hebben de afgelopen jaren in de gehele branche een ontzettende ontwikkeling doorgemaakt. EG Group is met haar shops hierin altijd al pionier geweest. Het belang van investeren werd in al die jaren al snel duidelijk. In de shops van EG staan gemak, service, kwaliteit en hygiëne voorop. Wij voorzien in de behoeften van iedereen die onderweg is met een uitgebreid aanbod aan kwaliteitsvolle, relevante producten en diensten. Een goede rustplaats is belangrijk.

‘Eind dit jaar is bij ongeveer 200 tankstations een Spar Express te vinden’

“De uitrol van het vernieuwde Go Fresh-concept sluit hier volledig bij aan. Daarnaast zijn we met de keuze om het Spar-merk uit te rollen in onze winkels weer pionier in de markt als het gaat om convenience en kwaliteit voor onze klanten. Een breed assortiment en alles voor een complete maaltijd in één winkel op je route van of naar huis.

“Onze filosofie is dat we consumenten van alle gemakken willen voorzien. Het is een groot succes en eind dit jaar is bij ongeveer 200 tankstations een Spar Express te vinden. Voor de consument is het even wennen, maar het assortiment van Spar heeft het prijsniveau van supermarkten en dat is verrassend. Dit maakt het zeer competitief met lokale supermarkten.”

Het vernieuwde shopconcept hebben jullie deze zomer gepresenteerd. Wat is er aangepast?
“We hebben afgelopen zomer inderdaad het vernieuwde foodconcept gepresenteerd. Esso Kriekampen langs de A58 was de eerste locatie met het Go Fresh 2.0-concept. Het bestaande shopconcept heeft een uplift gekregen. We willen vooral meer onderscheidend vermogen toevoegen in de bakkerij.

“Dat is het doel van dit vernieuwde bakkerijconcept. Nog meer focus op vers en lekker, en de gasten in de shop verleiden en verwennen. Dit doen wij onder andere met kwalitatief goede koffie en een uitgebreid aanbod aan sandwiches, salades, luxe tosti’s en uitgebreide maaltijden, inclusief vegetarische en ‘vegan’ opties. Ook snacks en loaded fries worden geserveerd.

“We hebben een compleet nieuw menu samengesteld, met zelf ontwikkelde recepturen. Ook zullen we blijven innoveren en per seizoen ons menu aanpassen, om in te spelen op de wensen van onze gasten. Zo verkopen we op dit moment onder meer ijskoffie. Doordat we dit in eigen beheer organiseren, houden we zelf de regie. Dit betekent dat we altijd snel kunnen inspringen op de vraag van de consument en trends die spelen.”

Welke trends zien jullie momenteel in de branche?
“In Nederland speelt nu gezondheid een grote rol in het leven van de consument. Dit maakt het voor ons uitdagend om de juiste balans in het assortiment te vinden. Een gehaktstaaf en kroket zorgen op dit moment nog steeds voor de meeste omzet als het gaat om food. Onze mensen van het bakkerij-team hebben hier de regie over. Zij zijn verantwoordelijk voor het menu en kunnen inspelen op trends in de markt. Dat is het voordeel van een eigen concept, je kunt aanpassen wat je wil en ook wanneer. Een andere trend die we zien is de behoefte aan een degelijke rustplaats op de locaties langs de snelweg. We hadden voorheen alleen statafels, maar hebben nu bewust gekozen voor een zithoek.

‘Een afspraak maken bij een tankshop is helemaal niet zo gek meer in deze tijd’

“Echt een plek om te zitten met wifi, muziek en een krant. Het zal nooit een restaurant worden, maar er komen steeds meer elektrische auto’s die onderweg opgeladen kunnen worden. Dat duurt wel even, dus dan kan de automobilist rustig binnen zitten met een kop koffie. Aan de andere kant is dit ook ideaal voor zakelijke afspraken, daarvan verwachten we de komende jaren een groei. Iedereen is onderweg en een afspraak maken bij een tankshop is helemaal niet zo gek meer in deze tijd. In het nieuwe concept hebben we daar ook rekening mee gehouden.”

Wat is de grootste verandering die tankshops de afgelopen jaren hebben doorgemaakt in uw ogen?
“De laatste jaren is de ontwikkeling van tankshops heel hard gegaan. De grootste verandering is dat je nergens meer vieze toiletten hebt en de focus veel meer op gasten ligt dan voorheen. Bij iedere grote organisatie staan hygiëne en kwaliteit hoog in het vaandel. Reizigers hoeven niet meer aan de buitenkant van een shop naar het toilet. Nu is dat binnen in de shop en wordt het mooi schoon gehouden. Dat is een service die we bieden.

“Daarnaast is er de afgelopen jaren veel gebeurd op het gebied van sfeer. De tl-verlichting wordt minder vaak gebruikt en een tankshop wordt steeds gezelliger. Dat doet iets met de beleving en daardoor is het imago van de tankshop in zijn algemeenheid ook een stuk positiever geworden.”

Wat is uw advies aan fabrikanten die produceren voor het on-themovekanaal?
“Het assortiment in een tankshop is heel divers, zeker als dit is gecombineerd met Spar Express. Vroeger lagen er drie candybars, maar inmiddels is een heel schap met repen niet weg te denken. Fabrikanten zijn heel snel met het ontwikkelen van nieuwe producten en die in de markt zetten, maar de vraag is of het succesvol is. Een nieuwe reep zet geen zoden aan de dijk, want er is voldoende aanbod. Mijn tip is om met exclusieve producten te komen óf te focussen op vers. Daar ligt de interesse van de consument.”

‘Wij hebben rookwaren al jaren in lades onder de counter’

Het assortiment is heel divers, zegt u. Wat is een hardloper?
“Dat is en blijft toch echt tabak. Zo’n 50 tot 60 procent van de omzet komt uit deze categorie, zeker bij kleinere locaties. Dit is de belangrijkste motor. Het uit het zicht plaatsen van tabak is tegenwoordig een hot item, maar voor ons is dat niets nieuws onder de zon. Wij hebben rookwaren al jaren in lades onder de counter. Hierin zijn wij vooruitstrevend.

“Alleen bij kleinere vestigingen zonder balie hebben we dit niet. We kijken nu naar een oplossing, zodat we geen tabak meer in het zicht hebben. Bij ons heeft het tot dusver niet voor een daling in de verkopen gezorgd. Mensen komen toch wel voor tabak, want de echte roker vergeet geen sigaretten te halen als het pakje bijna leeg is.”

Hoe ziet u de toekomst van de tankshop?
“Een tankshop moet zelfstandig kunnen overleven, dus zonder de verkoop van brandstof. Bijna al onze tankshops draaien gezond en zo is ons bedrijf ook ingericht. EG Group is opgedeeld in twee
gebieden: retail en fuel. Daardoor hebben we een maximale focus. Daarnaast is de tankshop van de toekomst niet alleen gericht op de consument die onderweg een broodje wil eten, maar ook op de elektrische rijder die tijdens het opladen van de auto moet wachten. Dan is een tankshop met zithoek fijn om de tijd door te brengen. Of om het te combineren met een zakelijke afspraak. Gemak, comfort en service zijn de keywords van een goede tankshop.”

Bron: Out.of.Home Shops

image2.jpeg
img_1014.jpg