van Halderen: ‘Voorbereidingen voor internationale uitbreiding worden steeds concreter’

OUDERKERK A/D AMSTEL - Van de Loetje biefstuk tot de pizza Margherita van Happy Italy en de burgers van Beers & Barrels. Restaurant Company Europe (RCE) is moederbedrijf van deze formules en heeft de taak om het succes hiervan te waarborgen. Waar liggen de uitdagingen? En hoe gaan ze om met trends in de verschillende formules? Ceo Sandra van Halderen vertelt over de overlevingsmodus van de afgelopen twee jaar en hoe je als werkgever door de crisis komt.

Lisa van der Linden |

RCE is moederbedrijf van Happy Italy, Loetje, Beers & Barrels, Stan en Popo the Mexican. Wat is jullie functie als moederbedrijf ?
“RCE is als moederbedrijf de drijvende kracht achter de verschillende formules en locaties. Vanuit het servicekantoor in Amstelveen wordt iedere formule en locatie ondersteund en nauwgezet aangestuurd door onze backoffice-afdelingen op allerlei gebieden. Van HR & recruitment tot aan inkoop en marketing & social media. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een uitgebreid guestcare-team dat het directe contact met de gasten verzorgt voor de locaties.”

Hoe zijn jullie de afgelopen twee jaar doorgekomen?
“De coronacrisis maakt het RCE zeker niet makkelijk. We hebben een groot deel van afgelopen jaar niet kunnen doen wat we het allerliefste doen, namelijk onze gasten ontvangen en een topbeleving bieden. Naast dat het ons financieel onder druk zet, is dit ook voor al onze medewerkers heel frustrerend. Gelukkig zijn we een sterk bedrijf en komen we door deze crisis heen. We zijn een stabiele werkgever en gaan voor de lange termijn. Dat neemt niet weg dat we zonder deze crisis wel een veel sterkere financiële groei hadden kunnen laten zien met ons bedrijf.”

Hoe kijken jullie naar 2022?
“Ondanks dat de eerste weken van 2022 natuurlijk niet zijn gelopen zoals we gehoopt hadden, kijken we vooral met heel veel verwachting naar dit jaar. De afgelopen lockdown hebben we gebruikt om interne processen te verbeteren en de integratie van Happy Italy, dat sinds de zomer van 2021 aan het portfolio van RCE is toegevoegd, uit te rollen. Natuurlijk is een deel van onze locaties tijdens de lockdown open geweest voor take away en delivery, maar we staan al weken in de startblokken om echt te beginnen en onze gasten weer te ontvangen in de restaurants. We verwachten daarnaast dat corona meer naar de achtergrond zal verplaatsen en dat we grote stappen kunnen nemen met het bedrijf. Voor de eerste helft van dit jaar staan er dan ook al een aantal mooie openingen van nieuwe locaties gepland voor onze strategische formules Loetje, Happy Italy, Stan en Beers & Barrels. Tevens gaan wij dit jaar de stap naar het buitenland maken, dus dat is erg spannend.”

Welke trends en ontwikkelingen zijn voor RCE belangrijk om in te gaten te houden?
“Wij houden een breed pakket aan trends en ontwikkelingen nauw in de gaten. Niet alleen op het gebied van restaurants en food & beverages, maar ook op het gebied van de maatschappij, design, de arbeidsmarkt, digitale innovaties en ga zo maar door. Horeca is vaak een afspiegeling van wat er in de maatschappij speelt, dus moeten we goed aanvoelen waar gasten keuzes op baseren en waar we ze kunnen ondersteunen. Ten aanzien van menu-ontwikkeling maken onze data-analisten en fooddevelopers dagelijks keuzes op basis van de trends die zij signaleren en de data die we uit ons bedrijf halen. De keuzes voor de gerechten op de menukaarten binnen iedere formule worden onder andere op die manier gemaakt. Belangrijke trends waar wij momenteel op sturen, zitten heel erg op bewuste keuzes, zoals gezond, gemak, plantaardige proteïne, low & no sugar & alcohol, maar ook jezelf verwennen met premiumization, cocktails en speciaaldranken. Een laatste trend is duurzaamheid. De balans tussen de traditionele bezoeker en jongere generaties blijft daarin altijd een aandachtspunt.”

Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
“We houden binnen RCE zo veel mogelijk vast aan de groeistrategie die we voor de pandemie hebben opgesteld. Met als streven om honderd locaties te hebben in 2024. Daarbij ligt de focus op Loetje en Happy Italy. Ook worden de voorbereidingen voor onze internationale uitbreiding voor Loetje en Happy Italy steeds concreter. Maar met onze kleinere formules Stan en Beers & Barrels hebben we eveneens groeiplannen en openen we nieuwe locaties in Maastricht en Rotterdam. Beide zullen we dit jaar na een uitgebreide re-branding in een verbeterde formule op de markt zetten en we zijn uiteraard heel benieuwd hoe dit zal worden ontvangen.”

Als je kijkt op assortimentsniveau, welke producten zijn erg populair?
“Dat is lastig in één zin te vatten. Verschillende producten zijn binnen de formules populair. Wel zien we dat de ’hardlopers’ echt de iconische producten zijn. Denk daarbij aan de Loetje biefstuk, de pizza Margherita van Happy Italy en de burgers van Beers & Barrels. Veel gasten kiezen nog steeds voor vertrouwde en herkenbare producten, al zie je wel een enorme toename in ‘nieuwe klassiekers’. Zo zijn de pokébowls van Loetje, de avocado fries van Stan en de vegan pizza’s van Happy Italy bezig met een enorme opmars.”

Waar liggen nog kansen voor fabrikanten?
“Meedenken met de ondernemers is een kerncompetentie die we zoeken in al onze toeleveranciers. We zoeken hier dan ook echt naar fabrikanten die denken in partnerships. Samen bouwen op lange termijn en niet ad hoc schakelen op introducties die gedreven zijn door activatie of vanuit pr of marketing van de fabrikant. Het grootste aandachtspunt voor al onze producten is altijd kwaliteit. We zijn continu op zoek naar verbeteringen in de assortimenten en producten die het onderscheid kunnen maken naar onze gasten. We zien daarom ook veel kwalitatieve innovaties in producten die inspelen op de grote trends. Uiteraard hebben we veel interesse in plantaardige ontwikkelingen en producten die handelingen in de keuken of bar beperken.”

Wat is de grootste uitdaging voor RCE als moederbedrijf van grote ketens?
“Met de groei van ons bedrijf groeit ook de vraag naar medewerkers hard door. Met de huidige personeelstekorten in de horeca is dat een flinke uitdaging. We zetten vol in op het werven van nieuwe medewerkers en hebben hiervoor meerdere recruiters in dienst. De naamsbekendheid van onze grote formules helpt daar gelukkig bij en we werken aan de naamsbekendheid van Restaurant Company Europe als betrouwbare werkgever. De mogelijkheden om binnen ons bedrijf te groeien zijn enorm en dat willen we dan ook graag uitdragen naar alle horecaprofessionals die toe zijn aan het zetten van een nieuwe stap.”

Restaurant Company Europe
Met meer dan 75 restaurant- en cafélocaties en bijna drieduizend medewerkers is Restaurant Company Europe (RCE) een van de grootste horecagroepen van Nederland. Het portfolio van RCE bestaat uit diverse horecaformules met meerdere vestigingen als Happy Italy, Loetje, Beers & Barrels, Stan en Popo the Mexican, aangevuld met stand-alone locaties als Waag in Leiden, De Vooruitgang in Eindhoven en De Ebeling in Amsterdam.
Het succes van RCE is naar eigen zeggen een combinatie van een optimale guest journey per formule, waarbij gastvrijheid en kwaliteit centraal staan. Het overgrote deel van de locaties wordt zelf beheerd. RCE heeft slechts twee franchisers en een klein aantal pachters. Groei middels eigen locaties zien ze dan ook als hun pad naar de toekomst.

Bron: Out.of.Home Shops

happy-italy-03.jpg
loetje-02.jpg
sandra-van-halderen-ceo-restaurant-company-europe.jpg