hoofdfoto (9).jpg V.l.n.r.: Annet Lohuis, Rick van Diepen en Breunis Fieret in de keuken van het experiencecenter

Groothandels

VHC Jongens springt nog soepel over een barkruk

OOSTZAAN – Breunis Fieret, regiomanager bij VHC Jongens in Noord-Holland, valt met de deur in huis: “Eigenlijk bestaat VHC Jongens al 82 jaar. Maar omdat er in de coronajaren geen tijd was voor een feest, is het jubileum met twee jaar uitgesteld. Nu wel, hoor. We willen dit jubileum graag met onze klanten delen.” Wat begon als een melkboer in de Jordaan, is uitgegroeid tot een bezorggroothandel die door heel Nederland horeca, catering en instellingen bedient. Of zoals VHC Jongens zelf zegt: “Alle ontwikkelingen tussen de glazen melkfles op de stoep en Optimel 0% vet framboos hebben wij van heel dichtbij meegemaakt.”

Nanja Pol |

VHC noemt zichzelf geen trendsettende groothandel, maar door goed naar de klant te luisteren en in te gaan op de wens om nieuwe producten te kunnen bestellen, ontstaat er kruisbestuiving. Fieret vindt dat de service niet ophoudt bij correct bezorgen van goederen. Als de industrie met een nieuw product komt, wordt VHC op de hoogte gesteld, zowel door de producent zelf als door de media en klanten. “De fabrikant wil de boot niet natuurlijk niet missen”, aldus Fieret.

Ontwikkelingen
VHC levert niet aan de gehele horeca. De grootste afnemers bevinden zich in de fastfoodbranche en cateringsector. Klanten in de natte horecasector die een aanpassing willen in het drankenpakket, worden gelinkt aan Lijfering, een onafhankelijke drankengroothandel die niet vastzit aan een specifieke brouwerij, maar die met agentschappen werkt. VHC levert aan hotelketens, grand cafés en restaurants, die natuurlijk ook een bar hebben. De rayonmanagers zien een verschuiving in het uitgaansleven. De jeugd bezoekt minder vaak de traditionele kroegen en gaat vaker naar festivals. Toch ziet de ondernemer van bijvoorbeeld Grand Café d’Oude Waegh in Hoorn steeds meer jongeren zijn etablissement binnenkomen.

Verschillen
Simon Faas is regiomanager Groot Amsterdam. Collega Fieret zit meer in de Kop van Noord-Holland, in de provincie. Beiden zien duidelijke verschillen in trends tussen de grote steden en de horeca daarbuiten. Volgens hen worden in steden als Amsterdam meer de fancy limonades en cocktails geserveerd. Trends en ontwikkelingen slaan in het algemeen eerder aan in de grote stad en waaien pas daarna over naar de buitengebieden. Zowel Faas als Fieret signaleren dat de vraag naar en het aanbod in alcoholvrije en -arme dranken de laatste jaren stijgen. Niet alleen bij bieren en wijn, maar juist ook bij cocktails. Producenten Punchclub en Cocktailclub komen steeds meer met kant-en klare cocktailmixen. En ook het aanbod in 0.0%-varianten – de mocktails – groeit. De hardlopers zijn bij restaurantbars de hippe limo’s die al dan niet in 0.0%-versies gebruikt worden. Drankjes die in een drank-spijsmenu worden aangeboden doen het ook erg goed, aldus Faas en Fieret. Niet alleen de wijn-spijscombinaties zijn in trek, ook cocktailpairing is een hot topic . Een ander opmerkelijk verschil is het prijsniveau. Bedragen op de menu- en drankenkaart liggen in de stad 20 tot 30% hoger dan in de provincie.

Duurzaamheid
In de afgelopen jaren is er veel veranderd bij de grossier uit Oostzaan. Na een grootse verbouwing, vier jaar geleden, heeft VHC duurzaamheid als speerpunt in de bedrijfsvoering een gezicht gegeven. Ook is het gehele wagenpark van de buitendienst emissievrij en worden alle vrachtwagens vervangen door een elektrische variant. In het experiencecenter is permanent een opleidingscentrum gevestigd. Het zijn veranderingen waarmee de groothandel zijn maatschappelijke betrokkenheid toont. VHC noemt zichzelf dan ook ‘maatschappelijk betrokken jongens’.
De coronaperiode hakte er flink in. Faas vertelt: “De eerste twee weken waren we echt radeloos. We gingen om zes uur ‘s ochtends aan de bak en klapten de laptop om half tien alweer dicht. Gelukkig gingen leveringen in de fastfoodsector, onze corebusiness, gewoon door. We hebben vooral in het begin intensief contact gehouden met onze klanten. We nodigden ze uit voor een kop koffie of een maaltijd en een luisterend oor, en konden zo onderling ervaringen, tips en trucs uitwisselen. Ook hebben we het minimale orderbedrag laten vervallen om zo omloopsnelheid te kunnen realiseren, belangrijk voor beide partijen.”
“We constateerden zelfs een aanwas in het klantenbestand”, aldus Fieret. “Het was Cor die ons motiveerde en stimuleerde om door te pakken.” Cor Jongens staat samen met neef Edwin Jongens aan het roer van VHC Jongens en is regelmatig fysiek op de werkvloer aanwezig om, zoals Fieret zegt, ‘om zes uur ’s ochtends bij te springen en er een slinger aan te geven met een stapel pakbonnen in de hand’. Het is een aanpak die tekenend is voor het bedrijf. Twee jaar later ziet VHC de negatieve gevolgen van de coronacrisis: “We hebben bedrijven zien omvallen en we verwachten nog meer faillissementen, met name in Amsterdam”, aldus Faas.

"Uitgaansleven verschuift: vaker naar festivals"

Handjes tekort
Er speelt nog een ander probleem bij horecaondernemers. Zij kampen met grote personeelstekorten. Dit leidt tot omzetverlies bij zowel bedrijven als bij VHC. Vaak moeten horeca-uitbaters delen van het restaurant sluiten en hun openingstijden aanpassen, omdat ze handjes te kort komen. De groothandel wil heel graag meedenken en participeren in de oplossing van het probleem. VHC gelooft in gemaksproducten en halffabricaten, waardoor minder personeel nodig is. Dit neemt de druk op de werknemers van de horecalocatie weg. Tijdens Gemak in de Keukendag, waar convenienceproducten centraal staan, kunnen ondernemers kennismaken met de mogelijkheden en het productaanbod. Ook het opleidingscentrum waar medewerkers praktijklessen van geschoolde leraren krijgen en worden opgeleid tot basiskok niveau 2, biedt een oplossing in het tekort. De SVH-gecertificeerde opleiding is mede tot stand gekomen door horecadetacheringsbureau Just Horeca en biedt de bedrijven de kans om personeel in huis te houden.

Support
Naast het bevoorraden van de klant biedt VHC ook workshops, masterclasses, inspiratiedagen, trainingen, excursies en de eerder genoemde opleiding Basiskok niveau 2. Daarnaast wordt ondernemerssupport geboden. Annet van Lohuizen, regiomanager Utrecht en coördinator duurzaamheid bij VHC Jongens, geeft een voorbeeld: “Ook dit jaar organiseert VHC weer een Boerenjongens Dag in samenwerking met Stichting Voedsel Verbindt. De dag staat in het teken van biodiversiteit op je bord. Er is een markt met streekproducten, lokale producenten en een kookwedstrijd waarbij chef-koks worden uitgedaagd om een menu te bereiden met ingrediënten van die markt met zo min mogelijk ecologische voetstappen. Hiermee willen we onze klanten en hun personeel op duurzame gedachten brengen.”

80 jaar
Het 80-jarig jubileum van VHC Jongens wordt op zondag 26 en maandag 27 november gevierd met een open dag in Oostzaan. Er worden rondleidingen, demonstraties en proeverijen georganiseerd en de laatste ontwikkelingen op het gebied van (non-)food, horeca en catering worden gedeeld.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: