Awards - De Classique

Winnaar De Classique: ‘Alpro Barista Oat Gluten Free is gemaakt dóór barista’s vóór barista’s’

ZOETERMEER - Om de overstap naar een plantaardig alternatief in koffie soepel te laten verlopen, moet het product voor de barista net zo gemakkelijk te gebruiken zijn als koemelk en minstens zo smaakvol, stellen head sales Rogier de Jong en marketing manager Ron Ritmeijer van Out of Home NL bij Danone. En met een glutenvrije propositie biedt het merk nóg meer aan ondernemers en consumenten.

Redactie |

Wat is ervoor nodig om De Classique te winnen?
De Jong: “Om te winnen zijn kwalitatief hoogwaardige en doorontwikkelde producten essentieel. Deze mooie prijs is voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn. Zo’n signaal uit de branche zelf maakt ons enorm trots. Deze prijs is echter enkel mogelijk door goede samenwerking met partners in de gehele keten. Wij willen daarom ook alle wholesalers, grote horecaketens, convenienceformules, cateraars, koffieketens, events, branders en dealers bedanken voor de mooie partnerschappen. Juist dit netwerk en het overbrengen van de juiste inzichten, producten, trainingen, inspiratie, activatie en support maken dat we optimaal de categorie samen met hen verder kunnen bouwen. Alpro is al ruim 40 jaar pionier op het gebied van plantaardige voeding. Een duurzaam voedingspatroon is voor ons belangrijk. Hoe meer mensen vaker plantaardig eten, des te beter voor de planeet.”
Wat maakt het winnende product zo uniek?
Ritmeijer: “Dat zit voor een deel in het gebruiksgemak en daarnaast de mooie duurzaamheidsstappen die je ermee kunt zetten en het allergenenmanagement. Alpro Barista Oat Gluten free is gemaakt dóór barista’s vóór barista’s, om de lekkerste warme en koude (koffie)creaties te creëren. Als we kijken naar hoe de gemiddelde Nederlander een cappuccino drinkt, dan is dat met koemelk. Om de overstap naar een plantaardig alternatief soepel te laten verlopen moet het product voor de barista in dit geval net zo gemakkelijk te gebruiken zijn als koemelk (opschuimbaarheid, samenhang met verschillende koffiebonen, etc). Voor de gast moet het product net zo smaakvol zijn. Het is daarnaast bekend dat plantaardige voedingsmiddelen over het algemeen een verminderde impact hebben op de planeet. Elke hap telt. Ten slotte is dit een glutenvrije propositie om zo de ondernemers bij hun allergenenmanagement te helpen. Zo bieden we steeds meer consumenten een voor hen geschikte optie.”
Hoe komt het dat jullie product de pandemie heeft weten te doorstaan?
Ritmeijer: “Wij zien dat plantaardige oplossingen erg goed werken en dat consumenten er steeds meer vertrouwd mee raken. Dit was voor de pandemie al zo en deze trend gaat ook na de pandemie onverminderd door. We zullen deze trend dan ook blijven aanjagen.”
Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen drie jaar met dit product?
Ritmeijer: “Elke klant die we kunnen overtuigen om ons product te serveren is belangrijk. Gelukkig worden dat er steeds meer. Daarnaast is voor ons het jaarlijks terugkerende Amsterdam Coffee Festival wel echt een hoogtepunt. Niet alleen omdat het een leuk festival is, maar vooral ook omdat we hier rechtstreeks in gesprek kunnen gaan met ondernemers (en consumenten) uit de gehele breedte van de koffie- en foodservice markt, onder het genot van een heerlijke plantaardige koffie. Dit kon eindelijk weer eens na twee jaar pandemie. Mocht je nou dit artikel lezen en denken ‘ik wil ook wel eens die Barista Oat Gluten Free proberen’, dan nodig ik je bij dezen van harte uit voor een bezoek aan dit festival en aan ons. We kijken echter ook graag drie jaar vooruit. Wij zullen ons blijven inzetten om onze klanten te helpen bij het voeren van een gebalanceerd en flexitarisch dieet. Niet alleen binnen ‘koffie’, maar ook binnen ‘ontbijt’ bijvoorbeeld. De samenwerking met onze klanten hierin is voor ons belangrijk. Samen met hen kunnen we ervoor zorgen dat steeds meer gasten een smakelijk, toegankelijk en gevarieerd aanbod kunnen nuttigen. Dat blijft een mooie uitdaging!”
Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers verbeterd de afgelopen jaren?
De Jong: “De relatie met onze inkopers is eigenlijk altijd goed geweest, maar omdat wij een B Corp©-organisatie zijn met een breed plantbased assortiment, hebben wij volledig de wind in de zeilen. Dat is niet onopgemerkt gebleven. Een terugkerend thema in ons verhaal is de ondersteuning van onze klanten met oplossingen en concepten. Als er bijvoorbeeld barrières zijn bij gasten voor het gebruik van plantaardige variaties voor melkkoffies, proberen wij via activaties of bepaalde inspiraties ze te bewegen om plantaardige alternatieven in hun melkkoffies te proberen. Dit is ook een slag die we nog verder willen maken als OOH-organisatie de komende tijd.”
Wat is jullie strategie om over drie jaar nog steeds met dit product in de schappen te staan?
De Jong: “Dit doen we door innovatieve en gevarieerde sku’s als Barista Oat te lanceren en ons marktaandeel in de koffiemarkt significant te vergroten. Binnen koffieverrijking gaat veel aandacht uit naar innovatie op het gebied van plantaardige zuivel, gecreeerd door barista’s voor barista’s. Nu is het ingrediënt haver ‘talk of the town’, maar kijken wij al veel verder dan alleen deze trend. Hierdoor behouden we relevantie binnen dit kanaal en zullen we verder uitbreiden door innovatie, juiste partnerships en ‘ big & bold ’ activaties. Daarnaast zullen er ook op andere relevante categorieën vele innovaties volgen op het gebied van plantbased, maar ook onze hard groeiende brands zoals HiPRO en Danoontje. Hierdoor zijn wij in staat het toenemende aantal gasten en shoppers met een flexitarisch eetpatroon te kunnen voorzien in een behoefte, waarbij we de categorieën coffee, ontbijt en high protein groot gaan maken. Tenslotte groeit het Alpro & Danone Foodserviceteam hard en zullen wij optimaal in staat zijn om de komende jaren samen met onze handelspartners duurzaam te groeien.”

JURYRAPPORT
‘Een product waar we zeer coole Dunkin’ specials mee kunnen creëren. Daarnaast werken we heel prettig samen met de fabrikant, die altijd klaarstaat met inspiratie en trainingen.’

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier

 

section1_page16_article4_1.jpg