'Groeikansen voor indoor speelparadijzen'

WARMOND - Indoor speelparadijzen zoals Ballorig en Monkey Town vormen een vrijwel verzadigde markt. Toch kunnen ze nog groeien door in te spelen op een aantal belangrijke ontwikkelingen.

Ruth Eppink |

Dat zegt Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau deed onderzoek naar de indoor speelparadijzen in Nederland. De speelparadijzen moeten zich gaan differentiëren en onderscheidend vermogen gaan creëren, zegt Van Spronsen & Partners, dat een toename van ketenvorming en merken verwacht voor meer marketingkracht en naamsbekendheid. Binnen indoor speelparadijzen zal het aantal Family Entertainment Centers (speelgelegenheden > 4.000m2) gaan toenemen, maar er zullen ook niche-speeltuinen ontstaan die zich specialiseren in een smallere leeftijdscategorie in combinatie met animatie, sport en spel, leerprogramma's, pedagogiek en food. Daarnaast verwachten de onderzoekers een toename in groene en duurzame concepten.

Food
Het horeca-aspect binnen indoor speelparadijzen is ook onder de loep genomen. Gemiddeld besteden gezinnen tussen de 3,50 - 6,50 aan horeca per bezoek aan zo'n speelparadijs. Dit verschilt sterk per regio en type bedrijf. Doordat mensen steeds minder vrije tijd hebben, komt het bieden van kwaliteit en beleving centraler te staan. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor aanvullende kwalitatieve voorzieningen en extra beleving. Dit vormt een kans voor de speelparadijzen, ook in food. Zo test Monkey Town momenteel buffetten volgens het all you can eat-principe met meer aandacht voor gezondere voeding. Ook Ballorig heeft inmiddels aanpassingen in het horeca-aanbod gedaan. Meer gezond, hoewel het overgrote deel van de bezoekers toch gaat voor patat en ranja.

Shop-in-shop
Volgens Van Spronsen & Partners zorgt de ontwikkeling van moderne horecaconcepten bij de indoor speelparadijzen voor extra beleving bij de kinderen en hun begeleiders. Het bureau voorziet in de toekomst meer all you can eat- en buffetconcepten, maar ook meer speciale kidsconcepten en horeca met gespecialiseerd assortiment (halal, vegetarisch, biologisch). Voor ouders en grootouders (een groeiende groep bezoekers voor de toekomst) worden op hun wenken bediend met outlets voor volwassenen: coffeebars of bakkerijformules. Het geeft direct de mogelijkheden weer voor shop-in-shops, waarbij met bekende merken kan worden gewerkt. Samenwerkingsverbanden met scholen en verenigingen, sport- en voedselmerken wordt ook niet uitgesloten, want met de verstedelijking neemt het belang van bewegen, gezondheid en natuurbeleving toe.

Bron: Out.of.Home Shops

speelkasteel-in-hoofddorp.jpg