NIEUWEGEIN – ROC West Brabant werd onlangs gelauwerd met de Schoolkantine Schaal, omdat het is de eerste grote ROC in Nederland is die minimaal 75 procent van het assortiment van de schoolkantine gezond heeft. Drijvende kracht achter het succes is onderwijscateraar Zo-Vital.
Dat zeggen Bert Demoed, directeur Zo-Vital en Van Dijk groothandel, en Elise Mennes, nutritionist Zo-Vital. In de kantine van ROC West Brabant is meer dan 80 procent van alle aangeboden etenswaren gezond, zo blijkt uit onderzoek door de schoolkantinebrigade van het Voedingscentrum. Daardoor had Zo-Vital, onderwijscateraar van ongeveer tachtig middelbare scholen, MBO’s en een hbo-school in Brabant, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, een primeur. Het bedrijf uit Nieuwegein is voortgekomen uit Van Dijk groothandel en exclusief gespecialiseerd in scholencatering. Het geheim voor het succes staat allemaal vastgelegd in de zogeheten groene map die de onderwijscateraar sinds enkele jaren heeft opgesteld. “Daarin staat onze methodiek. Van alle productcategorieën staan de recepturen en gegevens over allergenen. Tevens staat er in vermeld wat de minimale en maximale aantallen van bepaalde producten zijn die gemaakt mogen worden”, zegt Mennes. “Op die manier kunnen we waarborgen dat er minimaal 80 procent gezond assortiment staat, terwijl er voor de lokale cateringmedewerker ruimte overblijft om het aanbod te variëren en in te spelen op de vraag. Je moet geen politieagentje op de locaties gaan spelen.”
Co-creatie
Lokaal ondernemerschap noemt Demoed dat. Het is één van de drie pijlers waar een concept van Zo-Vital aan moet voldoen. Co-creatie is de tweede kernwaarde, vertelt de directeur. “Leerlingen moeten via panels kunnen meedenken in de doorontwikkeling van de catering op de locatie. Wie kan beter vertellen hoe het eruit moet komen te zien dan zij zelf? Door invloed te geven creëer je binding tussen de het concept en de leerlingen.” Als derde punt besteedt de onderwijscateraar altijd aandacht aan regionale samenwerkingen. Zo staat Zo-Vital er voor open om voor korte periodes lokale bakkers of restaurateurs een plekje te geven in het cateringaanbod of lokaal assortiment te voeren. “We willen de regio er bij betrekken om van de locatie echt maatwerk te maken”, aldus Demoed. Het mondt uit in concepten als Squeezed & Roasted, retailconcept Mox en restaurantconcept Chew. Stuk voor stuk uniek in hun soort en specifiek afgestemd voor de school. Demoed daarover: “Ik ben wat dat betreft een beetje wars van vaste formules. Wij zetten elke keer weer nieuwe dingen neer.”
Prat
Ook over groeien heeft de directeur zo z’n eigen ideeën. Groei is mooi en positief, maar je moet eerst je huis op orde hebben en houden en niet alleen maar prat gaan op groei, stelt hij. Zeker als je met cateringcontracten voor bepaalde periodes te maken hebt. “Dan kun je wel groeien maar aan de achterkant verlies je weer bestaande locaties. Wij staan liever voor ontwikkeling op inhoud.”
Bron: Out.of.Home Shops