section1_page4_article10_1.jpg

Anne&Max gaat Duitsland veroveren

HAARLEM – De ambities van Anne&Max liegen er niet om: dit jaar wil de horecaketen de stap naar Duitsland maken en binnen vijf jaar moeten er ook vestigingen zijn geopend in België. Daarnaast zijn er plannen om samenwerkingen aan te gaan met natuurinclusieve boeren, om nog meer seizoensgebonden biologische groenten te gebruiken. Bij natuurinclusiviteit wordt er rekening gehouden met de omgeving. Aan de andere kant heeft ook Anne&Max te maken met de uitdagingen in de horecabranche, zoals stijgende prijzen en personeelstekort. Hoe gaan ze daarmee om?

Lisa van der Linden | 20 januari 2023 10:53

Wobbe van Zoelen richtte achttien jaar geleden Anne&Max op. Nee, het zijn niet de namen van zijn kinderen. Anne vond hij altijd al een mooie naam en in de zoektocht naar een biologisch koffiemerk kwam hij Max Havelaar tegen. Het businessplan dat hij aan het bedrijf stuurde heette toen ‘Businessplan Anne’. Hij stuurde dit via de mail met het onderwerp ‘Businessplan Anne & Max Havelaar’. Van een samenwerking is het nooit gekomen, maar de naam Anne&Max was geboren. De horecaketen is in al die jaren gegroeid naar 28 vestigingen, waarvan 27 franchiselocaties. Uniek en dicht bij de normen en waarden blijven is het belangrijkste om te overleven, aldus Van Zoelen. Hij vertelt aan Out.of.Home Shops alles over de gedachte achter het concept, de uitdagingen én de grote ambities.

Wat is het idee achter Anne&Max?
“Ik wilde een huiskamer in de stad creëren, waar je op elk moment van de dag op je gemak bent en kunt genieten van mooie, ambachtelijke en biologische producten. Dat was toen nog niet heel hip, maar in de afgelopen jaren is het allemaal naar ons toegekomen: gezond, biologisch, van dichtbij, zonder toevoegingen. Wij noemen dat ‘planeetaardig’, waarmee we focussen op oplossingen voor diverse maatschappelijke problemen en dat zie je terug in de hele bedrijfsvoering. Groenten zijn waar mogelijk biologisch, we kiezen voor producten met een keurmerk, gebruiken servies dat in Europa is gemaakt en de werkkleding is gemaakt van gerecycled katoen. Het is onze verantwoordelijkheid om verantwoord eten te serveren zonder dat het ten koste gaat van iemands welzijn elders ter wereld.”

"We worden gezien als vooruitstrevend en trendsettend, maar werken stap voor stap"
section1_page4_article10_2.jpg Wobbe van Zoelen in ‘zijn’ huiskamer in de stad, waar iedereen welkom is. Dit jaar wil hij het concept Anne&Max naar Duitsland brengen.

Hoe staan jullie in de markt ten opzichte van andere concepten?
“Er zijn natuurlijk andere stabiele partijen die raakvlakken hebben met ons, maar we zijn al langdurig succesvol en in staat om te veranderen richting de toekomst. Dat doen we door de gast mee te nemen in ons verhaal. We communiceren over de ambachtelijke producten die we gebruiken. We worden gezien als vooruitstrevend, maar zijn daarin zeker niet de meest extreme, omdat we een brede doelgroep hebben. In onze vestigingen is ruimte voor gezinnen, werkenden en consumenten die tijdens het winkelen behoefte hebben aan een rustige lunchplek. We zijn een huiskamer voor iedereen, dat is onverslaanbaar.”

Wat zijn de plannen voor 2023?
“We gaan dit jaar acht vestigingen openen en daarnaast zijn we bezig met het vinden van de juiste partner om de stap naar Duitsland de maken. Waarom past Anne&Max daar? We kiezen bewust voor het Ruhrgebied, dat redelijk vlakbij is en daarnaast sluiten de inwoners van de grote steden aan bij onze doelgroep. Ze kiezen er bewust voor om planeetaardig te eten en drinken, en hebben voldoende te besteden. Er zijn natuurlijk culturele verschillen, maar die gaan we verder uitzoeken. We beginnen een financieringsronde door aandelen te verkopen om alles rond te krijgen en we zijn op zoek naar een partner die verliefd is op ons concept en in staat is om vestigingen in Duitsland te openen. Het plan is om eerst drie Anne&Maxzaken neer te zetten, zodat we precies kunnen zien wat de vraag van de Duitse gast is. Mijn droom is natuurlijk om door heel Duitsland vestigingen te openen.”

Hoe gaan jullie om met de uitdagingen in de horecamarkt?
“Een van de problemen, namelijk personeelstekort, zagen we al aankomen. Dat is niet nieuw, maar aan het eind van de coronapandemie bleek dat de horecamarkt wel heel veel mensen kwijt was. Wij hebben er minimaal last van gehad en dat heeft te maken met ons medewerkersprogramma. Als je het heel zwartwit bekijkt, dan kunnen we horecabreed geen banen creëren waar mensen lang in blijven hangen. Wij pakken dat anders aan. Mensen herkennen en erkennen is het belangrijkste en dat kan je niet in een half jaar leren. De verbondenheid met het bedrijf is voor ons een focuspunt. Dat betekent dat we intensief met onze medewerkers communiceren over waar kansen liggen voor hen, zoals bijvoorbeeld een opleiding. Aan de andere kant draait horeca om gastvrijheid, dus daar wil je al je mensen voor inzetten. Automatisering is een goede oplossing. Dan kun je denken aan apparatuur die nodig is om het aantal handelingen te verminderen, zodat de mensen op de vloer echt aandacht hebben voor de gasten. Bij Anne&Max hebben we een watertap en melktap. Dan hoef je geen flessen of pakken open te draaien. In de nieuwe vestigingen hangen overal schermen waarop de bestellingen binnenkomen. Het zijn allemaal kleine stappen die ervoor zorgen dat medewerkers hun tijd kunnen besteden aan gasten.”

"We zijn een huiskamer voor iedereen, dat is onverslaanbaar"
section1_page4_article10_3.jpg

De stijgende prijzen zijn inmiddels het gesprek van de dag. Hoe zit dat bij jullie?
“We hebben helaas onze prijzen moeten verhogen. Twee productgroepen die hard zijn geraakt, zijn niet bij ons weg te denken: koffie en brood. Anne&Max wordt gedwongen om de prijzen omhoog te gooien, want we willen een gezond bedrijf blijven. En ook biologische producten worden duurder door de schaarste. Personeelskosten en huurprijzen zijn de afgelopen jaren al gestegen, waardoor processen efficiënter moeten. Wat wij doen, al bijna tien jaar, is dat je alle producten uit het restaurant ook thuisbezorgd kunt krijgen en in de vestiging kunt aanschaffen. Denk aan koffiebonen. Dit gebeurt zowel zakelijk als particulier. We leveren koffie aan bedrijven voor hun eigen espressomachine. We zien dat de vraag hiernaar de afgelopen jaren is gestegen, waardoor de arbeidsproductiviteit ook omhooggaat.”

Biologische groenten, producten van dichtbij en zo verantwoord mogelijk. Dat vraagt om een nauwe samenwerking met leveranciers. Kun je daar wat over vertellen?
“We hebben diverse leveranciers, waaronder Bidfood. Zij doen de distributie en leveren een standaardhoeveelheid producten. Verder werken we met lokale boeren, waar we direct van inkopen. Een daarvan is Bio kaas van Kaasboerderij Kinderdijk van boer André. Hij zit midden in een natuurgebied en heeft koeienrassen die onder andere minder CO2 uitstoten. In de toekomst komen er ook andere projecten aan. We kopen natuurlijk bio-groenten in, maar we werken nu aan een project om die biologische groenten natuurinclusief te maken. Dat houdt in dat ze op land groeien waarbij er rekening wordt gehouden met de natuurlijke omgeving. Dat is een uitdaging, want niet in elke periode komen er groenten van het land. Dat is iets waar we nog over moeten nadenken.”

Hoe is de samenwerking met leveranciers?
“Stap voor stap bewandel ik, naast Bidfood, met lokale boeren de weg om producten natuurinclusief te maken. Het heeft allemaal wel twee kanten, moet ik eerlijk zeggen. Bij ons kom je voor de gastvrijheid en het eten, daarnaast is het fijn om te weten wat wij allemaal doen, maar dat is niet waarvoor je komt. Ons doel is om gasten een fantastische tijd te geven en niet om je lastig te vallen met hoe ingewikkeld de wereld is.”

Waar staan jullie over 5 jaar?
“Dan zijn we B-Corp gecertificeerd, dat is een proces waar we dit jaar instappen. Daarnaast is het project om biologische groenten natuurinclusief te maken afgerond en werken we nog intensiever samen met lokale boeren. We hebben over vijf jaar in ieder geval een aantal zaken in Duitsland geopend én de stap naar België gezet.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.