Bald Brewer 2.jpg Peter en Miriam Rutten met hun nieuwste product: een 100% biologische en suikervrije frisdrank in blik, met drie tot vier calorieën per 100 ml. Foto: By-Mae

Bald Brewer timmert hard aan de weg

BEST - Peter en Miriam Rutten hebben twee jaar geleden Bald Brewer overgenomen. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde speler die unieke biologische, suikervrije frisdranken ontwikkelt. Dit doen ze op basis van een eeuwenoude fermentatiemethode waarbij (fruit)suikers worden omgezet in levende culturen.

Rosanne Wormgoor |

Bald Brewer is oorspronkelijk opgericht in 2014. “De grondleggers waren op zoek naar een drankje om de darmen te ondersteunen”, aldus Peter Rutten. “Dit leidde tot de ontwikkeling van een biologisch drankje op basis van waterkefir, zonder suiker. Daarmee haalden ze het nieuws. Wat in eerste instantie een product was voor eigen belang, groeide hierdoor uit tot een product dat biowinkels wilden hebben. Ze gingen het product kleinschalig produceren. Twee jaar geleden besloten zij met pensioen te gaan. Via mijn netwerk kwam ik met hen in contact. Mijn echtgenote was orthomoleculair voedingsdeskundige en ik werkte als turnaround manager. Uiteindelijk hebben wij besloten Bald Brewer over te nemen en met alles te stoppen waar we zelf mee bezig waren. Zo konden we al onze energie en middelen in het bedrijf steken.”

Kaal hoofd
“Waar de naam Bald Brewer vandaan komt? Dat is eigenlijk heel simpel”, lacht Rutten. “Mijn voorganger heeft een kaal hoofd, een brilletje en een stoppelbaardje. Hij had zijn kleinkind een tekening laten maken en dat werd het logo. Dat mannetje is inmiddels heel herkenbaar in de markt, dus dat logo hebben we gehouden, al is het wel wat gemoderniseerd.” Na de overname verhuisde het stel van de oude locatie - waar zestien brouwplekken waren - naar een pand in Best met 128 brouwplekken, een grote afvulinstallatie en een geavanceerde warmtehuishouding, cruciaal voor fermentatie en constante kwaliteit.
Toen ze het overnamen, had Bald Brewer slechts één product, dat wordt nu de ‘original’ genoemd. Inmiddels zijn er drie productlijnen met in totaal negen producten. “Je hebt de ‘original’-lijn in literflessen, die hebben wij uitgebreid met twee artikelen: één met sinaasappelsmaak en één met muntlimoensmaak. Deze lijn is voor de biowinkels. Mensen kopen dat veelal vanwege hun algehele welzijn, omdat ze hun darmflora willen ondersteunen of hun immuunsysteem willen boosten. Het zit vol met levende culturen”, vertelt Rutten.

Lactobacillen
De ondernemers hebben redelijk snel na de overname nog een productlijn ontwikkeld. “Deze is afgeleid van de ‘original’-lijn. Het betreft kleinere flesjes van 330 ml, verkrijgbaar in de smaken Apple Adventure, Strawberry Swing en Blueberry Bliss. Door het kleinere formaat zitten er minder lactobacillen in. In de literflessen zitten maar liefst honderd miljard lactobacillen. In de flesjes vijftien miljard bacillen, maar dat is nog steeds behoorlijk hoog voor een kleiner product. Al onze producten zijn puur natuur, volledig biologisch, vegan en glutenvrij. Ze bevatten geen koolhydraten en nauwelijks calorieën. Afhankelijk van de gekozen variant zijn ze volledig suikervrij of bijna suikervrij”, zegt Rutten.

Houdbaarheid
De productlijnen worden steeds langer houdbaar. Gekoeld is de ‘original’ zes weken houdbaar, de flesjeslijn vier maanden en recent is een blikjeslijn ontwikkeld die niet gekoeld bewaard hoeft te worden en achttien maanden houdbaar is. “Deze nieuwste lijn is vrij van kunstmatige toevoegingen en verkrijgbaar in de smaken appel, bosbes en aardbei. Wij zijn de enige producent in de wereld die het voor elkaar heeft gekregen om een 100% biologische frisdrank te creëren, die maar drie tot vier calorieën per 100 ml heeft”, licht Rutten toe over de blikjeslijn.

"Met de blikjes gaan we ineens over containers per week praten"

Frisse blik
De eigenaren van Bald Brewer begonnen met het ontwikkelen van deze laatste lijn buiten de gebaande paden. “Veel mensen in deze industrie laten hun producten ontwikkelen door laboratoria of door experts die al jarenlang in het vak zitten. Wij komen van buiten deze industrie, wat ons een frisse blik geeft. Miriam heeft voedingskunde gestudeerd en bekijkt alles vanuit een pragmatische invalshoek. We zijn niet alleen met de ingrediënten aan de slag gegaan, maar ook met het hele productieproces, waarvoor we ons wel lieten bijstaan door een laboratorium. De blikjes hebben we dus zelf ontwikkeld en vervolgens laten toetsen. Daarna is het nog een beetje bijgeschaafd en zijn we naar een brouwerij gegaan die het voor ons afvult. Dat doen we niet zelf, want we hebben geen blikafvullijn hier”, zegt Rutten.

Internationaal
De reden achter de lange houdbaarheid van de blikjes is dat het stel graag internationaal wil gaan. “Met een korte houdbaarheid kom je met de verkoop niet veel verder dan de Benelux. De afgelopen twee jaar hebben we elk jaar de omzet verdubbeld, maar nu met de blikjes gaan we dat wel overtreffen. Internationaal gezien gaat het heel goed. We zijn in gesprek met zeventig landen en we hebben al meerdere toezeggingen gekregen rondom de nieuwe lijn. Met de blikjes gaan we ineens over containers per week praten”, geeft Rutten enthousiast aan.
In Nederland is Bald Brewer verkrijgbaar bij onder andere biologische speciaalzaken, zoals Ekoplaza en Odin, scholen, ziekenhuizen, bedrijven, horeca en via de eigen webshop. “We werken samen met Sligro en Bidfood. Deze groothandels verkopen onze producten bijvoorbeeld aan zorginstellingen, hotels, cateraars en scholen”, vertelt Rutten.

Bio Held van Brabant
Recent is Bald Brewer door de Biowinkelvereniging verkozen tot Bio Held van Brabant. De verkiezing is onderdeel van de campagne ‘Bio Dichtbij’, die met steun van de provincie Noord-Brabant regionale biologische producenten in de schijnwerpers zet. “Het is heel leuk als je pas twee jaar in deze business actief bent, dat je dan deze erkenning krijgt van grote partijen in de biologische industrie. Dat is voor ons wel een bewijs dat we bepaalde dingen goed doen en dat we gewaardeerd worden door de industrie voor wat we doen”, legt Rutten uit.

Groeifase
Kortom: Bald Brewer lijkt aan de vooravond te staan van een enorme groeifase. In twee jaar tijd zijn ze al gegaan van één naar negen producten en van een kleinschalige productielocatie met zestien brouwplekken naar een locatie met 128 brouwplekken. “We zullen vanzelfsprekend nog meer moeten opschalen qua locatie en personeel om te kunnen voldoen aan de grotere vraag. We zijn nu de voorbereidingen aan het treffen om dat goed te kunnen faciliteren”, sluit Rutten af.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.