DEN DOLDER – Het is een feestelijke periode voor – sinds kort – Koninklijke Remia. 2025 stond in het teken van het honderdjarige jubileum en uit een terugblik op de afgelopen drie jaar blijkt ook nog eens dat Gouda’s Glorie Tasty Cheddar Style De Classique-award heeft gewonnen.
Product: Gouda’s Glorie Tasty Cheddar Style
Fabrikant: Koninklijke Remia
Een succesvol product dat door de afnemers gretig wordt gebruikt en gewaardeerd. Geor Schuurman, marketing manager Foodservice bij Remia, licht toe hoe het bedrijf dit product de afgelopen jaren relevant heeft weten te houden en geeft een kijkje in de uitdagingen waar ze tegenaan zijn gelopen.
Gefeliciteerd met het winnen van De Classique. Kunnen jullie uitleggen waarom dit product na drie jaar nog steeds een succes is?
“Wij hadden met onze Gouda’s Glorie Creamy Cheese Style al een saus die het goed deed bij de loaded fries, maar met de introductie van de Tasty Cheddar wilden wij inspelen op de populariteit van de nachoschotel die nog steeds razend populair is. Daar liften we ook zeker op mee. Het is een smakelijk plantaardig alternatief voor gewone cheddar en niet onbelangrijk een stuk voordeliger en langer houdbaar. Het biedt de horecaprofessional dus veel voordelen en is bovendien multi-toepasbaar, want hoewel ingestoken op de nachoschotel, ook ideaal als vervanging van kaas op de hamburger of tosti.”
Hoe hebben jullie dit product de afgelopen jaren relevant gehouden?
“We hebben veel geïnvesteerd in inspiratie door middel van ondersteuning met recepturen, gebundeld in een receptenboekje. We hebben verbreding gezocht van de toepassing, waardoor de horecaprofessional de Tasty Cheddar in meerdere gerechten kan laten terugkomen. Binnen fastservice bieden we daarnaast promotiematerialen aan in de vorm van narrowcasting en counterkaarten. Uiteraard hebben we het product zowel in print (vakbladen) als online op onze eigen socialmediakanalen stevig gepromoot.”
Kunnen jullie succesvolle promoties delen die jullie hebben opgezet met afnemers?
“We hebben bij meerdere cafetariaformules en leisureparken tailormade activiteiten gedaan. Dan moet je denken aan productcombinaties waar de Tasty Cheddar als smaakmaker onderdeel van was.”
Wat zijn volgens jullie de succesfactoren van een sterk product?
“Wij ontwikkelen natuurlijk altijd vanuit een behoefte die we bij onze klanten zien, of we spelen in op een trend. Nog mooier, en dat doen we regelmatig, betrekken we de (potentiële) afnemers bij de ontwikkeling. Een nieuw product moet vernieuwend zijn en meerwaarde bieden aan de afnemers. In het geval van Tasty Cheddar maakten we het mogelijk om in te spelen op de trend van plantbased, maar speelden we ook in op gemak en minder derving ten opzichte van gewone kaas.”
Wat zijn uitdagingen geweest bij de ontwikkeling van dit product?
“De Tasty Cheddar Style is een alternatief voor gewone cheddar en moet los van de goede kaassmaak dezelfde beleving geven als een plak gesmolten kaas. Zowel op een hamburger als op een nachoschotel of tosti. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar het was zeker niet eenvoudig. We zijn dus zeer tevreden met de Tasty Cheddar Style zoals deze nu is.”
Welke groothandel of afnemer heeft significant bijgedragen aan het succes en hoe hebben ze dat gedaan?
“We hebben een vrij brede distributie via de groothandels en exporteren, hoewel voor de Nederlandse foodservice ontwikkeld, een significant volume van de Tasty Cheddar Style ook naar meerdere landen. Vooral de samenwerking met diverse cafetariaformules en verschillende leisureparken heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van dit product.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.