STEENDEREN – Aviko gaat de retailverpakking van de RAS-patat aanpassen na klachten van cafetariahouders. Die waren niet blij met de tekst ‘je hoeft er niet meer voor om te rijden’ op de verpakking, doelend op de verkoop bij cafetaria’s.
In week 3 van het nieuwe jaar zal de nieuwe retailverpakking instromen in de supermarkten.
ProFri-woordvoerder Frans van Rooij is blij met de stap van Aviko om dit te doen. “Aviko heeft toegegeven dat de tekst niet goed gekozen was en dat ze de communicatie richting de cafetaria’s anders hadden moeten aanpakken. Aviko heeft excuses aangeboden.”
Ruchtbaarheid
Senior brandmanager Ingeborg Blaauw bij Aviko zegt dat er naar tevredenheid met de cafetariahouders is gesproken over de nieuwe campagnes rond RAS patat die eraan zitten te komen. “We willen het merk gaan uitbouwen, zowel in retail als in de fastservice. Cafetaria’s gaan profiteren van de ruchtbaarheid rondom het merk”, legt ze uit. Ook komt er in januari 2013 een RAS campagne specifiek rondom de cafetaria’s. Blaauw: “Die is erop gericht dat de cafetaria echt weer een ontmoetingsplek moet worden.”
Campagne voor cafetaria’s
Van Rooij ziet de RAS-campagne die nu bij Aviko op de plank ligt wel zitten. “De actie en de aandacht die ze willen gaan geven aan RAS ziet er wel erg goed uit. Mogelijk zal dit bij de ‘RAS-dealers’ gedeeltelijk ten kosten gaan van de gewone frietverkoop, maar het kan ook extra omzet opleveren van gasten die anders niet gekomen zouden zijn of nieuwe gasten die met de 2=1 gratis actie door een bestaande gast nu meekomt.”
In de supermarkt
Over het feit dat RAS nu ook in de supermarkt ligt, zegt hij: “Het is jammer, maar kunnen we niet voorkomen.” De RAS friet uit de supermarkt kan volgens Van Rooij niet tippen aan de vers bereide variant bij een professionele frituurder. “Dit komt omdat RAS in de super is voorgefrituurd en bij de cafetaria in een keer wordt afgebakken. Ik denk dat door de mediacampagne en het feit dat het in de super ligt het RAS frietje wel eens opnieuw ontdekt kan gaan worden door de consument en gaat ontdekken dat ze hiervoor het beste naar de cafetaria kunnen gaan.”
RAS patat van Aviko ligt nu al bij Jumbo en C1000 in de schappen, in week 3 van 2013 komen daar Albert Heijn en de supermarktketens die zijn aangesloten bij Superunie bij.
Bron: Out.of.Home Shops