almond-milk-1623610_1920.jpg

Achtergrond

Bedrijven in actie tegen limonadetaks op melkalternatieven

AMSTERDAM – Oatly en Alpro hebben zich aangesloten bij de actie tegen het verhogen van de verbruiksbelasting, de limonadetaks, op alternatieven voor melk en sojamelk. Op 1 januari verhoogt de overheid de verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken. Melk en sojamelk zijn als enige sinds 1993 uitgezonderd van deze belasting. Veel burgers en bedrijven zijn van mening dat plantaardige melkalternatieven ook moeten worden vrijgesteld.

Redactie |

De verbruiksbelasting gaat per 1 januari 2024 omhoog van 8,83 euro per honderd liter naar 26,13 euro per honderd liter. Een verhoging van 195%. En dat gaat ervoor zorgen dat mensen die geen koemelk of sojadrank kunnen of willen drinken om bijvoorbeeld medische- of milieuredenen, extra worden belast, vinden de bedrijven. Een petitie die vraagt om alternatieven voor melk uit de belastingplannen voor 2024 te halen, is reeds 28.000 ondertekend. Producenten van plantaardige zuivelproducten Oatly en Alpro hebben zich nu achter deze actie geschaard.

Innovatie
De bedrijven vinden dat de huidige verbruiksbelasting is verouderd en geen rekening houdt met de groei van nieuwe plantaardige dranken. De extra kosten staat volgens hen ook innovatie in de weg en druist in tegen de aanpak van klimaatverandering. "Een van onze grootste uitdagingen is om de groeiende wereldbevolking te voeden met gezond voedsel zonder de planeet te beschadigen”, zegt Christiaan van Doornik, general manager bij Oatly Nederland. "De overgang naar meer plantaardige voeding is een belangrijke maatregel om die uitdaging aan te gaan. Om deze overgang te vergemakkelijken, moeten we ervoor zorgen dat de regelgeving deze verschuiving ondersteunt en in het belang van de consument is. De verhoogde belasting op plantaardige dranken doet dat niet! Het straft consumenten die kiezen voor plantaardige alternatieven voor melk om medische, gezondheids-, ethische, religieuze of milieuredenen.”

Kiezen
Evren Dogu, general manager bij Danone Nederland zegt daarover: "De missie van Alpro is om gezondheid aan zoveel mogelijk mensen te brengen via voeding. We bieden voedzaam eten en drinken aan op maat voor alle levensfasen, waarbij we inspelen op voedingsbehoeften en tegelijkertijd rekening houden met eetgewoonten, cultuur en levensstijl. Kunnen kiezen maakt een verschil. Voor consumenten, voor de planeet en voor ons. De voorgestelde verhoogde belasting op plantaardige dranken brengt de mogelijkheid om te kiezen voor velen verder buiten bereik. We roepen beleidsmakers daarom op om dit voorstel te heroverwegen, ten voordele van Nederlandse consumenten van plantaardige dranken.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops