Ron 4 rachelecclestone photography.jpg Ondernemer Ron Simpson, het brein achter de concepten Taste Like Chicken en The Avocado Show. Foto: Rachel Ecclestone

Ron Simpson, bedenker van Taste Like Chicken, kan of wil niet kiezen

AMSTERDAM – Onlangs is in Amsterdam een restaurant geopend met een nieuw concept: een mirrored menu. Alle gerechten zijn verkrijgbaar in een 100% vegan versie, maar de klant heeft de mogelijkheid om alle gerechten op het menu ook met echte kip te bestellen. Het concept is het brainchild van ondernemer Ron Simpson.

Gerard van Oosbree |

Simpson noemt zichzelf een creatieve ondernemer, die eigenlijk nooit heeft willen of kunnen kiezen en alles doet wat hij leuk vindt. Hij was van jongs af aan omringt door heel veel ondernemende en extreem getalenteerde mensen die precies wisten wat ze wilden doen. “Mijn hele omgeving was niet bezig met een baan, daar kwam het ondernemen vandaan. Mijn vrienden werden profvoetballer, dj, acteur, zanger, etcetera. Het was voor ons heel normaal om anders naar de arbeidsmarkt te kijken.”

Horeca
Via zijn broer en zus kwam hij in contact met de horecabranche. Het omgaan met mensen, ze een leuke avond bezorgen en daar geld mee verdienen maakte hem nieuwsgierig. “Dus zo begon dat. Ik bleek vrij creatief te zijn, kon heel veel dingen bedenken. Ik ben creatief in taal, vorm, kleur, concept, eigenlijk alles”, vertelt Simpson. “Ik studeerde zowel marketing als small business om academische kennis te ontwikkelen, waardoor ik al gauw beide hersenhelften kon gebruiken. Door de studie ging ik voor creatieve mensen om me heen de zakelijke kant oplossen. Ik werd hun manager of agent.”

De horeca bleef trekken en Simpson wilde alles leren. Of dat nou cocktails maken is, of koken, of feestjes geven in plaats van naar feestjes gaan. Het ondernemende zat er bij hem in. De ondernemer maakt ook een uitstap naar de zakelijke wereld. Hij deed een aantal jaren internationale marketingervaring op bij Bacardi. “Toen ik door had hoe het spel werkte, ben ik mijn eerste agency begonnen tijdens de sociale media-wave. Dat werd een succes en zelfs een exit, dus tijdens de influencerwave startte ik mijn tweede agency. Ik werkte met allerlei toffe merken en bedacht van alles van campagnes tot activaties. In die tijd bedacht ik ook mijn eerste restaurant concept, The Avocado Show. Dat ging viraal met meer dan 200 miljoen views. Uiteindelijk hebben we er twaalf van geopend in zes landen. Net voor covid ben ik daar uitgestapt.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

Taste Like Chicken van Woustraat (1).jpg Het TLC-restaurant in de Amsterdamse Van Woustraat.

Net open
Inmiddels is de creatieve duizendpoot met twee zaken tegelijk bezig. Het nieuwe micro-marketingbureau WinWin komt eraan. De andere is Taste Like Chicken, dat net open is. Hoe hij bij het concept is gekomen, is volgens Simpson best wel een boeiend verhaal. In de tijd van The Avocado Show werd er vaak gevraagd of ze het concept hadden bedacht omdat de avocado zo populair was en of het heel erg datagedreven was. “Dat was dus niet zo, we hadden het gewoon bedacht omdat het ons origineel, leuk en lekker leek”, vertelt hij lachend. “Ik kreeg die vraag zo vaak dat ik bij mezelf begon af te vragen wat voor concept ik zou bedenken als ik wel vanuit de data zou beginnen.”

“Toen vroeg ik mij af wat de grootste voedselgroepen in de wereld zijn. Kip is daar een van. Vraag twee was wat de grootste foodtrend ter wereld is, dat is plant-based. En dan hoef je geen ‘rocket-scientist’ te zijn om te weten dat het leeuwendeel van de mensen die overstappen naar plant-based dus zouden moeten komen van die grote groep kipliefhebbers. Op papier was dat de oplossing. Van daaruit ben ik dat gaan ontwikkelen, eigenlijk gewoon voor de lol. Maar toen ik het deelde met mensen kwam ineens de vraag of we dit niet gewoon moesten doen.”

Smaakt naar kip
Geef iemand iets aparts te eten en vraag hoe het smaakt en je krijgt vaak het antwoord “smaakt naar kip”, oftewel “taste like chicken”. “Ik moest altijd erg lachen om films waarin dat werd geroepen”, legt Simpson uit. “Die zin zat altijd al in mijn hoofd. ‘Taste like chicken’ is natuurlijk de beste naam ooit voor plantaardige kip. Ik ben gaan kijken of ik dat domein én de merknaam kon vastleggen en, dat kon.”  Er was een naam en de rest schreef zichzelf daarna, aldus de ondernemer.

De logische stap was fastfood, wat in de basis een goed concept is, maar het moest ook wel echt leuk zijn. Ik koos voor de term funfood. “Om dat te doen hebben we de basisregel aangehouden dat we altijd het tegenovergestelde van fastfood moeten doen, dus tegenovergestelde kleuren, mooie wc’s in plaats van lelijke wc’s en in plaats van oncomfortabele stoelen gewoon designmeubelen. Zo kwam er een leuk concept uit”, zegt Simpson.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

Taste Like Chicken Gerechten (2).jpg Taste Like Chicken gerechten.

Verandering
“De missie was nooit om een plantaardige zaak gericht op vegans te bouwen, want daarmee draag je niet veel bij aan de verandering naar plantaardig, dan ben je meer mensen die al vegan zijn aan het faciliteren. Het idee was juist om iedereen die graag kip eet, een keer plantaardige kip te laten eten. Om dat te doen hebben we een uniek idee bedacht, het mirrored menu. Met het gespiegelde menu kan iedereen alles, alle gerechten, zowel plant-based als met echte kip bestellen. Maar de basis blijft sowieso staan, dus plantaardig brood, sauzen, milkshakes.”

Het onderscheidend vermogen van Taste Like Chicken zit in het menu. In eerste instantie worden de plantaardige producten standaard aangeprezen. Maar er is altijd de optie van echte kip. “Als ze eenmaal binnen zijn, kunnen we de gasten natuurlijk iets plantaardig laten proeven. Daarin zit voor ons de impact en de verandering. Als je een menu besteld met echte kip, krijg je daar ook een sample size van de plantaardige kip bij. Zo proeven ze het toch een keer en hoop je dat je meer mensen over de streep trekt om minder vlees te eten wanneer het alternatief net zo lekker is”, vindt Simpson.

Toekomst
Concrete plannen voor uitbreiding liggen er nog niet, dat is iets voor de toekomst. Wordt het een franchise, een licentiemodel of gaat hij gewoon geld ophalen om het zelf te doen? “Ik geloof dat TLC in andere markten echt gaat werken en dat het tijd is voor iets nieuws. Chicken for everyone en funfood, daar geloof ik in. Eerst de eerste zaak perfectioneren en daarna gaan we echt wel voor uitbreiding.”

Bron: Out.of.Home Shops