RoyalSmilde020424nr20.jpg Amanda de Wit-de Wilde, Femtinus Rozema, Joline Boers en Tanja van Kempen zijn trots op het winnen van de Beste Introductie-award. Foto: PAULINE SMALE

Awards - Beste Introducties

Beste Introductie: WINNAAR: KIP CAJUN BUN

EDAM - Pruvé van Royal Smilde Bakery wil het anders doen, liefst nog beter natuurlijk. En dat wordt gewaardeerd door de afnemers in het outof-homekanaal. Op de route naar gezondere producten – wel met behoud van smaak – lag de Kip Cajun Bun: een broodje dat nu eens niet met bladerdeeg, maar met traditioneel brooddeeg is gemaakt. Een succesproduct, zo vertellen Joline Boers (marketingmanager snacks en gebak) en Femtinus Rozema (salesmanager Benelux en Duitsland).

Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introducties. Wat betekent dit voor jullie?
Rozema: “Prachtig, hè! We zijn er zelf van overtuigd dat de Kip Cajun Bun de beste introductie is. Hier hebben veel mensen aan gewerkt en er is veel tijd in gestoken, zowel op de afdeling R&D en marketing als bij sales.”
Boers: “Het is een nieuw soort snack. We zijn trots, het voelt als waardering en een bevestiging voor het harde werken. De hele entourage is in de flow.”

Hoe onderscheiden jullie jezelf met dit product in de markt?
Rozema: “Deze bun van brooddeeg was de eerste stap naar een gezondere optie en is tegelijkertijd wel zo lekker als onze bladerdeegvarianten. De snack is meteen goed ontvangen bij onze klanten. Cateraars bijvoorbeeld zijn enthousiast, omdat er een goede verhouding tussen deeg en vulling is en het product lang warm gehouden kan worden zonder kwaliteitsverlies.”
Boers: “Het grote voordeel van deze snack, bedoeld voor het on-the-gokanaal, is dat deze niet kruimelt. Ook is dit broodje gezonder en kan het als maaltijdoplossing dienen. Met een salade erbij of een banaantje toe, is dit een snelle lunchoptie. Voor onze klanten is dit eveneens een snel alternatief, omdat deze snack sneller bereid kan worden dan de tijd die je nodig hebt om een broodje te beleggen. De Kip Cajun Bun vult het moment anders in; gemak en snelheid zijn belangrijk. Zeker voor de nieuwe grote groep met een besteedbaar inkomen, de Generatie Z. Deze jongeren besteden relatief veel geld aan het buitenshuis genieten, en aan gemak. Denk aan een goede kop koffie of een lekkere snack. Vaak zijn ze op zoek naar een makkelijke, snelle lunch. De Kip Cajun Bun is zo’n makkelijke, snelle lunch en een goedkopere oplossing voor een belegd broodje.”

Welke tips hebben jullie voor afnemers om dit product aan de man te brengen?
Rozema: “Wij hebben voor de naamgeving bijvoorbeeld wat tips gegeven. Het begrip ‘cajun’ of de term ‘bun’ is namelijk niet bij iedereen bekend. Wij adviseren onze klanten dan om de snack in plaats van de Kip Cajun Bun een Pittig Kipbroodje of Amerikaans Kipbroodje te noemen. Ook ondersteunen we afnemers, indien nodig, bij de narrowcasting in hun eigen huisstijl. Bij losse vestigingen gaan we in gesprek met de vestigingsmanager. Onze producten zijn gemakkelijk te bereiden en van constante kwaliteit, dus iedereen kan deze snack afbakken. Willen de grotere organisaties toch samen kijken naar specifieke bakprogramma’s, dan kijken wij graag met ze mee.”
Boers: “De route naar meer gezond en een betere waardering in de Nutri-Score is met deze Beste Introductie binnen het out-of-homekanaal ingezet. Nogmaals, daar zijn we erg trots op.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.