Cafetaria-ondernemer blij met contactloos betalen

GRONINGEN - Een kroketje of een frikandel uit de muur. Een typisch Nederlandse gewoonte waar consumenten nog graag gebruik van maken. In de moderne tijd heeft echter bijna niemand nog cash geld op zak. Dat vraagt om moderne technologie. De beroemde Groningse cafetaria Hoek heeft sinds kort de mogelijkheid om contactloos te betalen op de snackmuur. Sindsdien vliegen de eierballen er de muur uit.

Cafetaria Hoek is een begrip in Groningen en de vele studenten die stappen in de stad weten de snackmuur veelvuldig te vinden. Eigenaresse Grietje van der Veen runt de cafetaria - die vroeger onder Febo viel en tegenwoordig onderdeel is van Sligro’s Big Snack formule - al heel lang. “De afgelopen jaren runde ik samen met mijn compagnon de grote uitgaansgelegenheden aan de zuidzijde van de stad Groningen, waaronder De Drie Gezusters. In 2017 kwam de kans de bedrijven te verkopen; dat hebben we gedaan.” Van der Veen was naar eigen zeggen te jong om niets meer te doen. “Daarom heb ik er voor gekozen om wel de cafetaria te houden. Een leuke zaak, midden in het uitgaansgebied.”

De zaterdagavond is niet verrassend de drukste avond voor cafetaria Hoek. Honderden snacks worden er op zo’n avond uit de muur getrokken. Meest verkochte product in de Groningse hoofdstad is de eierbal, de snack die onlangs werd uitgeroepen tot Gronings erfgoed. Van der Veen: “Tijdens Eurosonic Noorderslag verkochten we op een avond maar liefst 850 eierballen.” Ook de broodjes kipburger vliegen de vakjes uit, evenals de vertrouwde rundvleeskroket van Kwekkeboom.

Toen Van der Veen op 1 maart vorig jaar doorging met cafetaria Hoek wilde ze heel graag de mogelijkheid om contactloos te kunnen betalen toevoegen aan de automaten. “Bijna niemand heeft tegenwoordig nog cash geld op zak. Zeker studenten niet. En vergeet niet, er wonen 54000 studenten in Groningen. Als zij dan een snack wilden halen gingen ze voor de kleine counter staan, om daar af te rekenen. Op drukke avonden stonden zo 20 mensen voor de kleine balie te wachten. Zonde, want daar willen we patat verkopen.”

ADM Automaten
Bij haar vorige leverancier was de toevoeging van contactloos betalen nog niet mogelijkheid. Na een korte zoektocht kwam de ondernemer uiteindelijk uit bij marktleider ADM Automaten in Geldrop. “Na een gesprek met Jos Klinkers waren we overtuigd. In november vervingen we vier automaten om te testen. Meteen merkten we dat het aansloeg en midden december zijn alle automaten voorzien van de contactloos betalen technologie.” De overgang naar contactloos betalen zorgt voor een mooie omzetgroei uit de muur, zegt Van der Veen. “Er worden veel meer snacks vanuit de muur verkocht. Daardoor verkoop ik nu ook weer meer patat vanachter de counter. Dat is echt een win-win situatie.”

Communicatie
Klanten moesten wel even wennen aan de mogelijkheid om contactloos te kunnen betalen. “Nog steeds wijzen we klanten op de mogelijkheid. Met digitale borden bijvoorbeeld: ‘Heb jij al contactloos gesnackt?’ De maximale daglimiet voor contactloos betalen is soms nog wat onduidelijk”, legt de ondernemer uit. Ook klanten uit andere steden reageren enthousiast. Vaak kennen consumenten het principe nog niet. “Zo hadden we vorige week een groep jonge mannen uit het zuiden van het land. Ze verzonnen meteen een ware carnavalskraker met de tekst: ‘Pin de bal uit de muur’.”

Investering
Van der Veen erkent dat het een behoorlijke investering is om over te gaan op automaten met contactloos betalen als mogelijkheid. “Naast nieuwe automaten moet je een contract hebben met de partij die de digitale technologiesystemen verzorgt. Dan nog een pinleverancier die de transacties verzorgt en tot slot moet de internetverbinding goed zijn. Het is best kostbaar en je moet er de tijd voor nemen om alles optimaal te regelen, maar als dat eenmaal zover is, dan wil je echt niet meer anders. Het biedt zoveel voordelen en je krijgt je investering er zeker uit.”

Stijlvol
Alle automaten van cafetaria Hoek zijn vervangen door moderne apparaten van ADM Automaten. Van der Veen: “Ze zien er stijlvol en netjes uit en deze automaten hebben niet alleen als voordeel dat het contactloos betalen mogelijk maakt, de snacks blijven ook veel warmer doordat elk vakje afzonderlijk verwarmd wordt. Bovendien gaat er een lampje knipperen als een snack er te lang ligt. Zo weten de medewerkers precies wanneer de snack vervangen moet worden. Bovendien is de service vanuit ADM Automaten erg goed ondanks de afstand naar het noorden toe. Korte lijntjes en snel reageren als er iets is, daar hou ik van.”

Bron: Out.of.Home Shops

grote_foto-a900x525.jpg