NIEUWVEEN – Het regent prijzen in out-of-homeland, want we hebben de jaarlijkste Classique-awards uitgereikt! Producten die in 2020 zijn geïntroduceerd en die duidelijk de strijd op het schap hebben overleefd, zijn beloond met de titel De Classique 2020-2023. En het viel niet mee om in 2020 een innovatie neer te zetten, want vanwege de coronamaatregelen werden veel introducties uitgesteld. Toch zijn er een aantal fabrikanten die zich niet lieten weerhouden door een virus. Sommige kunnen daar met veel succes op terugkijken, want hun product wordt door afnemers gewaardeerd.
Het is ieder jaar een hoogtepunt: terugkijken naar de introducties van drie jaar geleden. Toch was dat dit jaar wel een lastige, want we kijken niet met heel veel plezier terug op 2020. Het jaar waarin het out-of-homekanaal flink werd getroffen door de gevolgen van het coronavirus. Gesloten restaurants, het volgen van strenge maatregelen en niet kunnen doen waar je passie voor hebt: ondernemen en gasten ontvangen. Een alternatief voor bijvoorbeeld horecaondernemers was om de bezorgmarkt op te zoeken, voor de een succesvol en voor de ander wat minder. En de bruisende to-gowereld werd ook rustiger, vanwege het advies om thuis te werken. Ook fabrikanten worstelden, want wat doe je met een innovatie die je op de planning hebt staan? Doorzetten en hopen dat er snel versoepelende maatregelen komen? Of toch uitstellen? We zagen in de praktijk dat beide wegen werden bewandeld.
Trends
Terug naar de leuke boodschap: er zijn dit jaar acht winnaars die De Classique-award hebben ontvangen. Dat zijn er nog niet eens zo heel veel minder dan vorig jaar (tien) en het jaar daarvoor (acht). Laten we eerst inzoomen op de winnaars van dit jaar, dan valt er direct iets op: de trend van vegan en/of plantaardig wordt serieus opgepakt door fabrikanten. De helft van de winnende producten bevat namelijk geen dierlijke ingrediënten. Dat zijn de Magnum Vegan Almond, Violife Greek White Block, Zaanse Veganaise en de Remia Fritessaus Plantaardig. Aan de andere kant zien we ook ontwikkelingen als verduurzaming voorbijkomen (de introductie van recycled plastic pet-flessen van Lipton), evenals bewust genieten of kleinere porties (Oreo Crunchies) en alcoholische versnaperingen blijven ook altijd in trek buitenhuis (Distell Drostdy Hof Chenin). Kortom, de innovaties uit 2020 zijn gedaan op grond van trends, ontwikkelingen en/of voorkeuren van gasten. Dat is duidelijk. Nu is de vraag welke van deze producten staat over drie jaar nog steeds in het schap? De winnaars doen er in ieder geval alles aan om dat voor elkaar te krijgen, zo blijkt uit de verhalen van de fabrikanten. Zij vertellen over het succes van hun De Classique-product.
Bedankt
De Classique-award kunnen we niet uitreiken zonder een jury, bestaande uit ondernemers en formules uit het out-of-homekanaal. Zij beoordeelden de genomineerde producten (gepresenteerd in de editie van oktober). Bij deze, hartelijk bedankt voor jullie medewerking! Vakblad Out.of.Home Shops én de winnaars van deze award waarderen jullie mening.
Tot volgend jaar!