iStock-697525658.jpg

Onderweg

De impact van de SUP-toeslag op de tankshopwereld

BERGEIJK/DINTELOORD – Op 1 juli is de SUP-richtlijn in werking getreden, om de impact van het gebruik van plastic verpakkingen te verkleinen. Out. of.Home Shops vraagt zich af: welke impact heeft de SUP-regelgeving op de tankshopwereld? Ronnie Koolen, directeur van Klik Groep Exploitaties in Bergeijk en Peter Vlamings, zelfstandig ondernemer van een BP tankstation in Dinteloord, vertellen hierover. En die impact blijkt groot, zeggen zij: de administratie kost veel tijd en energie, klanten vallen over de SUP-toeslag en een herbruikbare beker is niet de oplossing.

Nanja Pol |

Hoe hebben jullie je voorbereid op de SUP-regelgeving?
Koolen: “We hebben snel geschakeld. Binnen vier weken hebben we de SUP-toeslag op alle artikelen ingevoerd. Groothandel Lekkerland, onze leverancier van foodartikelen, heeft de aansturing gedaan.”
Vlamings: “De brancheorganisatie Beta heeft mij geïnformeerd over de nieuwe SUP-heffing. Groothandel Sligro heeft mij vervolgens goed begeleid en gesteund, maar verder heb ik de invoering in mijn eentje geregeld. Ik opereer zelfstandig en ben niet aangesloten bij een tankshoporganisatie.”

Waar lopen jullie tegenaan als het gaat om de uitvoering van de SUP-regel?
Koolen: “Het meeste werk dat we eraan hebben gehad, was het invoeren van de toeslagen bij ieder afzonderlijk artikel in het systeem. Dat hebben we gelukkig in vier weken voor elkaar gekregen. Daarna kwam de uitdaging om goed om te gaan met klachten van zowel tankshophouders als klanten over de frustratie, want dat is wat deze verandering heeft veroorzaakt.”
Vlamings: “De administratieve rompslomp heeft me opgebroken. Evenals de verwarring. Als je kijkt naar koffie dan moet ik voor de beker en het deksel apart toeslag rekenen, terwijl je in feite over één product praat. Ik snap dat niet. En als ik een lekkere zelfgebakken koek verkoop, moet de klant extra betalen voor de verpakking, terwijl dat bij een voorverpakte koek of zak chips niet zo is. Het loopt de spuigaten uit vind ik.”

"Koffie-omzet is hier gedaald sinds de SUP-heffing"

Dat klinkt niet positief drie maanden na de invoering.
Koolen: “Ik praat veel met de tankshophouders en merk dat dit thema ze nog steeds veel bezighoudt, maar het wordt nu gelukkig wel iets minder. De ondernemers vinden de SUP-regel grote onzin, ik eigenlijk ook. We betalen al extra voor verpakkingen en dan komt de SUP er nog eens bovenop. Het voelt dubbelop, omdat we ook niet alles willen doorberekenen aan de klant. Nederland regelt van alles, maar de markt moet er wel in mee kunnen.”
Vlamings: “De bezoekers van mijn shop klagen over de toeslag. Ik vind dat begrijpelijk, maar het is lastig om daarmee om te gaan. Het personeel wordt hiermee geconfronteerd en dan is het de uitdaging om hier op een nette manier op te reageren. Als de gast het niet omarmt is deze aanpak als water naar de zee dragen.”

Hoe staan jullie tegenover uitbreiding van milieuregels?
Koolen: “Er zal ongetwijfeld nog meer aan regelgeving bijkomen als het gaat om milieubelasting. Ik verwacht zeker veranderingen als er een nieuw kabinet wordt aangesteld. Dat verzint vast wel iets nieuws, dat gaat echt niet veranderen. De SUP-toeslag is er een goed voorbeeld van. Ik geloof niet in het effect dat de overheid voor ogen heeft.”
Vlamings: “Er komen wel accijnsverhogingen aan. Daar maak ik me nu meer druk om.”

Hoe communiceer je deze prijsverandering bij de bezoekers?
Koolen: “In de shops van de Klik Groep staat alleen op de koffie-afdeling de SUP-toeslag vermeld. Bij de andere producten zien de klanten het onderaan de kassabon. We zijn vrij in het bepalen van de hoogte van het bedrag en hebben ervoor gekozen om dat op 5 cent te houden.
Bij koffie zou de toeslag voor de beker en het deksel hoger moeten zijn, maar wij verhogen liever de koffieprijs. Klanten vallen echt over de SUP-toeslag. Niet zozeer vanwege de 5 cent, maar meer omdat de prijzen toch al omhoog gingen door de prijsstijging van energie en grondstoffen. We merken daardoor een daling in de koffie-omzet.”
Vlamings: “De toeslag vermelden we onderaan op de kassabon en niet op de schapkaartjes. Als de klant ernaar vraagt leggen we uit waarom. We zijn vrij om de hoogte van de toeslag te bepalen. Ik reken de prijsverhoging die de groothandel mij berekent, een-op-een door en ondertussen vult de overheid haar zakken met de toeslag.”

'De bezoekers van mijn shop klagen over de toeslag. Ik vind dat begrijpelijk, maar het is lastig om daarmee om te gaan'

Een alternatief op het berekenen van een meerprijs is het aanbieden van herbruikbare verpakkingen zoals bijvoorbeeld bekers. Wat vinden jullie daarvan?
Koolen: “Een herbruikbare beker kost 2,75 euro. En dan? De consument gaat zo’n beker niet voor dat bedrag aanschaffen, meenemen, thuis afwassen en vervolgens weer meenemen om in de shop koffie te bestellen.”
Vlamings: “Ik doe niet aan herbruikbare bekers. Een klant komt met een vieze koffiebeker, die je moet schoonmaken voordat er nieuwe koffie in gaat. Wie doet die afwas?”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.