Beeld 3.jpg “Een truckersmaaltijd moet goed en goedkoop zijn, en vooral véél”, vertelt uitbater Hans Buzink van truckstop It’s Burger.

Onderweg

Interview: Een kijkje in de keuken van het truckerscafé

NIEUWDORP - Wanneer je aan een truckerscafé denkt, zie je wellicht grote, masculiene mannen voor je, gekleed in houthakkersblouses en witte hemden op ruimvallende spijkerbroeken, in een ‘bruinekroegsetting’ langs de snelweg. De truckers in dit denkbeeld halen hun neuzen op voor tofu en couscous, en eisen witte bolletjes met ballen gehakt en véél mayonaise. Wat klopt er vandaag de dag van dit beeld? Out.of.Home Shops ging in gesprek met chauffeursrestauranthouder Hans Buzink van truckstop It’s Burger.

Yentl Bocxe Strik  |

De rol van het truckerscafé is veel breder dan op het eerste oog gedacht zal worden. Het truckerscafé is een ontspanningsruimte, ontmoetingsplek, huiskamer, café en een eetrestaurant voor vrachtwagenchauffeurs in één. En vaak kunnen ze er ook nog eens terecht voor een warme douche. Deze chauffeursrestaurants zijn met het blote oog te herkennen aan de grote hoeveelheid vrachtwagenparkeerplaatsen, en de gunstige ligging ten opzichte van grote auto- en snelwegen. In veel gevallen blijkt de bruinekroegsituatie nog steeds te worden nagestreefd. Zo ook in het truckerscafé van Buzink in Nieuwdorp. “We zitten aan een grote truckparkeerplaats met 68 plekken waar vrachtwagenchauffeurs de nacht kunnen doorbrengen. De chauffeurs komen de hele dag door binnen, die hebben natuurlijk geen vaste pauzetijden. Wanneer de tachograaf aangeeft dat de chauffeur bijna moet stoppen, zoeken ze een goede rustplaats”, verheldert Buzink. “De chauffeurs komen dan binnen om een hapje te eten, een drankje te doen en vooral te ouwehoeren met elkaar.”

Bijzondere gesprekken
Een goede truckersstop heeft volgens Buzink een laagdrempelig karakter, een gevarieerd menu, een gezellige sfeer en een goede bak koffie. Trucker Danny, die ten tijden van het interview aan de bar zit, beaamt dit. Hij is een van de vele terugkerende klanten van Buzink. “De gesprekken die ik heb met de mensen aan de bar maken mijn werk ontzettend leuk. Er komen zoveel verschillende, bijzondere menstypen over de vloer, uit allerlei verschillende landen en culturen, dus de gesprekken zijn erg divers. Soms praten we met handen en voeten, en soms zien we dezelfde gezichten terug, zoals Danny.” Er is merkbaar sprake van een goede verstandhouding tussen beide mannen.

"Plantaardige menu’s zijn écht nog een paar bruggen te ver"

Maaltijden
“Een truckersmaaltijd moet goed en goedkoop zijn, en vooral véél”, vertelt Buzink. “Daarnaast is het belangrijk om voor afwisseling te zorgen. Omdat een chauffeur vaak langer van huis is, en dus vaak afhankelijk is van de kaart van een truckerscafé, heeft hij doorgaans geen zin in iedere dag friet. Ik bied dan ook, naast een negental hamburgers mét friet, ook voldoende ‘gezondere’ gerechten aan met bijvoorbeeld gebakken aardappeltjes, rijst of aardappelgratin.”
Een groot deel van de chauffeurs heeft oren naar de speciaal door Buzink zelf geselecteerde ‘chauffeursmenu’s’. “Iedere week stel ik een weekmenu samen en plaats hier een foto van op onze Facebookpagina. Op die manier wordt het tastbaar voor iedereen, dan weten ze van te voren al waar ze aan toe zijn. De ene week zijn het mosterdsoep, braadworst, spinazie en krieltjes wat de pot schaft, en de andere week erwtensoep met biefstuk en rijst. Ik bedenk iedere week weer iets anders.”
Daarnaast zijn er een aantal vaste elementen op de kaart van Buzink waar een truckstop niet buiten kan. “Gerechten die echt niet kunnen ontbreken op de kaart zijn tosti’s, belegde broodjes en uitsmijters voor tussen de middag, en een grote schnitzel of cordon bleu.” Maar het cliché dat truckers massaal aan het bekende broodje bal gaan is volgens de ondernemer verleden tijd. “Die hebben we dan ook niet langer op onze kaart staan. Wanneer iemand hier tóch naar vraagt, beveel ik een broodje ‘platgeslagen bal’ aan, en noem ik het een hamburger”, grapt Buzink.

Man versus vrouw
Hoewel er dus wel enige ontwikkeling gaande is in het menu van de gemiddelde vrachtwagenchauffeur, is de eiwittransitie volgens Buzink nog wel een aantal bruggen te ver. “Als truckerscafé hoef je echt niet aan te komen met een plantaardig menu, daar zit geen chauffeur op te wachten”, zegt Buzink stellig. “Ik bied wel één vegetarische burger aan, maar deze wordt slechts zelden besteld door een trucker. En áls het al door een chauffeur besteld wordt, is het een vrouwelijke. Ik heb nog nooit een mannelijke vrachtwagenchauffeur een vegetarische hamburger zien bestellen. Daar moet je bij deze doelgroep niet mee aankomen.”
Trucker Danny kan dit alleen maar beamen.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: