SPIJKENISSE – Bij Esso Spijkenisse hebben ze maar liefst 54 verschillende smaken Monster en daarnaast is Red Bull het bestverkochte koude drankje. Bedrijfsleider Julius Baas speelt hiermee in op de groeiende vraag naar energydranken.
Op de vraag welke trends er op het gebied van koude dranken te zien zijn, weet Baas direct een antwoord te formuleren. “We zien voornamelijk een toename in de verkoop van energydranken. De kopers variëren in leeftijd van achttien tot zeventig jaar. Het is wel voornamelijk de groep achttien tot vijfendertig die het koopt, maar af en toe zit er een uitschieter tussen. Ik had laatst een vrouw van zeventig die bij mij energy kwam halen. Om die reden hebben we tegenwoordig steeds meer smaken van zowel Red Bull als Monster. Daar is ontzettend veel animo voor. Toen we vroeger Red Bull met smaken in de shop hadden, gingen die gewoon over de datum, daar zat geen omloopsnelheid in. Nu wordt er steeds meer naar die smaken gevraagd.”
Buitenland
“We zitten inmiddels op ruim vijftig verschillende smaken Monster”, vervolgt Baas. “Ik haal er heel wat uit het buitenland vandaan. Vroeger hadden we al veel verschillende Monsters staan, maar er verdwenen ook steeds weer varianten. Op TikTok zag ik online snoepwinkels die Amerikaans snoep en dranken importeerden. Toen heb ik een importeur gevonden en ben ik begonnen met 27 verschillende smaken. Dat zijn er inmiddels 54. Het gaat als een trein. Ze lopen natuurlijk niet allemaal even hard, maar ten opzichte van drie jaar geleden verkoop ik vier keer zoveel blikjes Monster.”
Samenwerking
Dat succes heeft Baas mede te danken aan de samenwerking met de mensen bij Monster Energy. “Wij zijn het eerste tankstation in Nederland waarbij er zeer duidelijke uitingen van Monster te vinden zijn.” Dat is terug te zien in de twee spandoeken die bij Esso Spijkenisse hangen en de gevel die deels is bekleed met Monster Energy-gerelateerde uitingen. “In de winkel beschikken wij over een exclusieve Monster Energy-koeling en een grote lamp in de vorm van het Monster-logo. Er komt regelmatig iemand langs en dan hebben we het over hoe we het merk nog beter aan de man kunnen brengen. Een zeer fijne samenwerking dus.”
Er zijn zelfs mensen die specifiek voor het Monster-assortiment naar het tankstation gaan. “Ik had laatst een vrouw in de winkel die vanuit Brabant op de motor was gekomen. Ze vertelde dat ze een keer eerder bij ons was geweest en dat ze speciaal terug was gekomen om te kijken of wij een paar specifieke smaken hadden. Ik heb ook een keer contact gehad met iemand uit Gouda. Die was van plan om hierheen te fietsen voor drie bepaalde varianten. Uiteindelijk is hij met het ov gekomen. Ik vind het bijzonder om te zien hoeveel moeite mensen ervoor willen doen.”
Meer dan de helft energy
Bij Esso Spijkenisse hebben ze één grote koeling met vier deuren die voor net iets meer dan de helft gevuld is met energy.Daarnaast is 15 tot 20% gevuld met water en de rest met frisdrank. “Ik heb ook nog een andere koeling. Daar vind je onder andere icetea en Powerade, wat voorheen Aquarius was. Daar is steeds minder vraag naar”, constateert Baas. Wat de bedrijfsleider opvalt, is dat het assortiment door de jaren heen veranderd is. “Vroeger had je van die grote blikken Red Bull. Die zijn er nu niet meer, maar ik denk niet dat klanten daardoor nu voor een ander product kiezen. In plaats van dat iemand één groot blik meeneemt, kiest diegene nu meerdere kleine blikjes. Red Bull is bij mij denk ik toch wel het bestverkochte koude drankje.”
De verkoop van koude dranken is ontzettend afhankelijk van het weer. “We hebben eind april/begin mei natuurlijk een paar mooie dagen gehad en dan zie je gelijk de verkoop van koude dranken stijgen. Er komen sowieso meer mensen de winkel in. En in plaats van dat ze één blikje meenemen, kopen ze bijvoorbeeld ook nog een flesje cola of water. Hoe warmer het wordt, hoe meer de verkoop in deze categorie toeneemt”, vertelt Baas.
Of er op het ene moment van de dag meer verkocht wordt dan op het andere moment? “Voornamelijk tijdens de spitsuren. Als iedereen in de ochtend op weg is naar zijn werk, gaan er veel blikjes energy doorheen. Tijdens de lunch zijn het meer de flesjes cola of water en soms heb je ook nog een avondspits, als er veel klanten komen die avonddienst hebben.”
Lekkerland
Esso Spijkenisse werkt samen met groothandel Lekkerland. “Ik denk dat zij het beste aansluiten bij ons. Dan heb ik het niet alleen over de koude dranken, maar ook over onze kleine bakkerij. Wij hebben geen mogelijkheid om een frituur te plaatsen, dus alles wat wij maken moet vanuit een oven gebeuren. Je moet daarvoor een leverancier hebben die gericht is op het verkopen van producten die je in de oven kunt bereiden. Daarnaast is het natuurlijk altijd een stukje prijstechnisch dat meespeelt. Lekkerland was voor ons assortiment het meest voordelig”, licht Baas toe. Via Lekkerland brengen ze de koude dranken ook extra onder de aandacht. “We hebben elke anderhalve maand tot twee maanden een soort folder met vierwekelijkse acties. De ene keer heb je een aanbieding voor Fristi of Chocomel en de andere keer voor flesjes cola, ijsthee of water”, aldus Baas.
De bedrijfsleider is in de tankstationwereld terechtgekomen door zijn familie. “Het is echt een familiedingetje”, zegt hij. “De vader van mijn opa werkte vroeger op de oliewagen in Rotterdam en die kreeg op een gegeven moment een tankstation. Daarna heeft mijn opa een tankstation gehad en dat heeft mijn vader overgenomen. Sinds ik klein ben, loop ik hier al rond.” Baas denkt niet dat hij het gaat overnemen in de toekomst. Hij heeft lucht- en ruimtevaarttechniek gestudeerd in Delft. Of hij daar specifiek iets mee wil doen, weet hij nog niet. In ieder geval wel iets technisch.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.